
Gällstadtryckeriet Hobby Reklam investerar för framtiden. Med screentryck i grunden utökar de med en digital DTG-printer för att printa korta serier av t-shirtar och andra plagg on demand.
– Allt blir så mycket enklare med ett alternativ till, säger Niclas Axelsson.
Syskonen och delägarna Niclas Axelsson och Ingela Axelsson Svenson driver Hobby Reklam, ett textiltryckeri med en 60-årig historia bakom sig. Som för så många andra har företaget upplevt osäkra och svajiga tider i och med vad pandemin burit med sig. Ändå har syskonen beslutat att satsa på att utveckla verksamheten. I grunden är det screentryck som gäller i produktionen, men nu har de även installerat en digital produktionslina.

Det handlar om helt ny DTG printer från Kornit för att kunna printa direkt på textilier och företaget har också fått ett kvitto i form av en global certifiering enligt GOTS-standarden. Enbart GOTS- certifierade plagg kommer att tryckas, med certifierade färger, i den nya Kornit-maskinen. Under 2021 har även fler saker hunnits med, en stor investering för bolaget. Dels ställde de om delar av fastigheten för att skapa ytor för den nya digitalavdelningen, dels byggde de om sitt lager.
Skapa nya affärer
Kornit Storm HD6-printern, levererad av återförsäljaren Indukta, installerades och kom i drift hos Hobby Reklam i november i fjol. Tryckeriet kan nu ombesörja styckvis produktion såväl som större volymer i det traditionella screentrycket. Målet är att investeringen ska skapa nya affärer för företaget genom en mer hållbar produktion och ett större ekologiskt produktutbud. Bolaget marknadsför hela sitt sortiment via försäljningskanalen tshirt.se där det går att beställa olika typer av plagg med tryck.
Vad har ni sett för effekter med att nu trycka digitalt?
– Allt blir så mycket enklare med ett alternativ till. Vi har styrt om en hel del ordrar som tidigare körts som screentryck och framför allt är möjligheten att snabbt ta fram ett provtryck riktigt smidigt. Vi märker också hur mycket enklare det är med vårt digitala alternativ för de webbshopparna vi driftar eftersom alla ordrar produceras on demand, säger Niclas Axelsson.

Fokus under året
Han säger att verksamhetsfokus under 2022 blir att utveckla och integrera hela företagets setup, framför allt flera webbshoppslösningar åt befintliga och nya kunder där de tar hand om hela paketet.
– Screentrycket kommer alltid att finnas där och är fortsatt viktigt för oss och kombinationen ihop med vår digitala lösning gör oss än mera snabbfotade. Vårt fokus på att sälja hållbara certifierade plagg blir än mera intressant för marknaden då vi nu även kan erbjuda ett certifierat tryck på produkterna.
– Vi tror att detta är framtiden inom textilt tryckeri och reklambranschen, och det är något vi känner starkt för. Det möjliggör ett snabbare produktionssätt, med möjligheter till mindre serier och en tydligare grön profil, säger Ingela Axelsson Svenson, i ett pressmeddelande.