Inplastor siktar högt inom varumärkesbyggande

PUBLICERAD: 2 februari 2022
UPPDATERAD: 2 februari
Johan Höckert, försäljningschef, och vd:n Håkan Kindström har siktet inställt på att växa med fordonsdekor. Foto: Claes Nordström

Motalaföretaget Inplastor drog igång sin satsning på en ny digitaltrycksavdelning i fjol. I ryggen har de ett tätt samarbete med sälj- och profileringsbolaget AdRepublic. Synergieffekterna blir många och målsättningen är glasklar:
– Vi ska bli störst i Sverige på bildekor, säger vd:n Håkan Kindström.

Inplastor har en lång historia bakom sig och innefattar både ägarbyten, koncernförändringar och kliv in på nya produktområden. Produktionen går ända tillbaka till 1957. Under 2000-talets början och några år framåt tryckte företaget bankkort och många andra typer av plastkort för de nordiska länderna. Numera är det en mer blygsam siffra, strax under en miljon presentkort om året.

I dag bearbetar och trycker Motalaföretaget på de flesta plastmaterial och kunderna finns i stort inom de flesta branscher. Allt från industriprodukter, reklamartiklar, säljmaterial, medicinprodukter till förpackningar, skyltar och fordonsdekor produceras i huset. Tryckteknikerna de använder är flera, screentryck, offset och digitaltryck. En av de mer speciella teknikerna är linstryck, så kallat lenticular-tryck, som ger en iögonfallande animations- och 3d-känsla. Inplastor har 20 anställda och omsätter runt 32 miljoner kronor.

Motalaföretaget trycker offset, screen och digitalt. Foto: Privatbild

– Vi har ett brett kunnande med offset, screen och digitalt. Vi kan mixa de här tryckteknikerna och sedan är vi starka på materialsidan. Vi köper i princip all vår plast från tillverkarna. Det är lite det som gör oss unika, säger vd:n Håkan Kindström och försäljningschef Johan Höckert fyller i:

– Vi hjälper kunderna med deras problem och kommer med bra lösningar som fungerar. Det blir oftast fina resultat i slutändan. Vi har det tekniska kunnandet.

Satsning på digitaltryck

I början av förra året påbörjade Inplastor en satsning på digital tryckteknik med diverse utrustning för efterbehandling. Bakgrunden är att Inplastor inledde ett tätt strategiskt samarbete med AdRepublic, ett sälj och varumärkesprofileringsföretag. I samarbetet ingår också Brigo, delägare i Inplastor sedan 2008 och en global leverantör av säljstödsmaterial till många biltillverkare i världen. Det gemensamma målet är att bli en av Nordens största aktörer inom företags- och varumärkesprofilering.

– Det har lett till ett helt nytt affärsområde för oss och en helt ny digital maskinpark, säger Håkan Kindström om triosamarbetet.

Flera nya maskiner

Den digitala produktionsavdelningen har varit i drift sedan i somras och alla de nya maskinerna köptes in på ett bräde från återförsäljaren Marabu. Till sitt förfogande har Inplastor nu bland annat en skrivare, OKI:s M64, skärbord från Summa och Zünd samt monteringsbord. Allt utformat för att skapa fordonsdekor, skyltning och annan visuell kommunikation.

– AdRepublic är ute på fältet och säljer när det gäller bildekor och signage. Vi supportar med vår produktion och kan ta fram prototyper och lösningar, förklarar Johan Höckert.

– Vi hänger på dem (AdRepublic, reds anm) och behöver vi investera i fler maskiner så gör vi det. Än så länge klarar vi oss, men vi hoppas att vi inte klarar oss med de maskiner vi har köpt och den personal vi har. Vi ska fylla på.

[metaslider id=”218568″]

Flera tunga uppdrag

Håkan Kindström säger att med en partner i försäljningen får de en helt annan trygghet, vilket också motiverade till investeringen i en digitalavdelning.

– Historiskt har vi sett att det är lätt att skaffa en maskin, men sedan ska man också ha kunder till den. Att ge sig in i ett sådant getingbo och samtidigt sälja funkar ofta inte så bra. AdRepublic har genom åren haft många tunga omprofileringsuppdrag till stora varumärken. En uppmärksammad kampanj som AdRepublic och Inplastor arbetat fram är Ey’bro ett exempel på. Kunden var bryggeriet Åbro som 2020 lanserade sin öl Ey’bro, inspirerad av en viral video på Youtube där rapartisten Eminem tar en öl från den svenska tillverkaren. Det följdes upp med att en lastbil, helfolierad med en ultramatt, svart folie och olika reflexelement fick köra runt i städer för att spinna vidare på kampanjen.

[metaslider id=”218565″]

Mål att bli störst

Håkan Kindström säger att bilbranschen är en marknad med potential för Inplastor. Det gäller allt ifrån dekor till att trycka på bildetaljer, skapa säljmaterial och showroom till landets alla bilhandlare. Målsättningen de närmaste fem åren är glasklar.

Screentryckslinjer finns i produktionshallen. Foto: Privatbild

– Vi ska bli störst i Sverige på bildekor, säger Håkan och tillägger att det handlar om att sikta in sig på de stora kunderna. En av AdRepublics styrkor är att de också har ett stort nätverk i landet med montörer.

– Med tanke på hur vi har startat, att vi har tagit uppåt tio stora landsomfattande konton, så ser det mycket bra ut.

En ny screenlinje

Screentrycket är fortfarande högst levande hos företaget. En ny screenlinje av märket Sakurai har kommit på plats. Totalt tre brer ut sig i produktionshallen.

– Alla våra screenlinjer är i stort sett fullbelagda, säger Höckert och fortsätter:

– Screentryck är det bästa i dag när du ska ha linjefärger och PMS-färger på produkter som ska sitta ute och hålla länge.

Han säger att screentryckarbranschen befinner sig i ett tufft läge och många screenföretag idag har problem att hitta ny personal.

– Det är en generationsväxling som måste ske nu inom screentrycket, säger han och tillägger att Inplastor bara det senaste året börjat legotrycka åt två kunder som tidigare själva tryckt med screen.

– Då vill vi vara en fin partner till dem.

Läs vidare

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Senaste nytt

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa