
Antalis rullar ut ett nytt globalt miljöinitiativ. Syftet är att bidra till en mer hållbar bransch och hjälpa kunder att göra mer miljöriktiga materialval för visuell kommunikation. Den grafiska leverantören rankar nu sina produkter utifrån kriterier som råvara och återvinningsbarhet och har målet att 75 procent av alla produkter i sortimentet ska ha uppnått minst tre av fem stjärnor i betyg fram till 2030.
Det är hög tid att råmaterial och återvinning får större fokus inom skylt och display. Det menar Antalis som lanserar sitt så kallade Green Star System. Ett betygsystem med syftet att hjälpa kunder att ta medvetna beslut gällande råmaterial och återvinning när de köper media till storformat. Bedömningen av materialprodukterna sker utifrån strikta kriterier som spårbarhet, materialtyp, återvinningsbarhet och miljövänlighet.

– Vi vill föregå med gott exempel genom att erbjuda alternativa lösningar med mer miljövänliga material till en marknad som i större utsträckning efterfrågar just detta. Därför lanserar vi på Antalis ett globalt initiativ för en mer hållbar visuell kommunikation, säger Lars Wiklund, produktchef för Antalis affärsområde Visual Communication.
Betygsystem utifrån kriterier
Enligt Antalis analyserar systemet de definierade mättalen inom två nyckelfaktorer: råmaterial och slutet på livscykeln. Exempelvis får olika plastprodukter låga betyg, speciellt de med fossil nyproducerad plast. En bättre ranking ges till förnybara material och ännu högre betyg får produkter framtagna av återvunnet material. I slutet på produktens livscykel synas och beräknas också dess återvinningspotential. Materialen rankas sedan i sin helhet med ett betyg från en till fem stjärnor.
Hoppas på industristandard
Antalis skriver på sin sajt att de hoppas kunna expandera rankingsystemet vidare samarbetspartner och leverantörer samt att det till och med blir industristandard.
– Genom Green Star System kan vi alla göra förändringar i mediavalet, till exempel att inte använda en utomhusprodukt med jättelång livslängd tillverkad av plast, som inte går att återvinna, för en 14-dagars kampanj inomhus. Det är ett ställningstagande som fler av våra slutförbrukare kan fundera på. Vi behöver även sänka några av dagens krav på viss funktionalitet för att istället använda media som är mycket enklare att återvinna, även om jag inte kan se att vi kommer att foliera fordon med självhäftande papper den närmsta framtiden, säger Lars Wiklund och tillägger:
– Men där det är möjligt kan vi göra smartare val både för funktion och miljö.
Uppsatt mål till 2030
Fram till 2030 är Antalis mål att 75 procent av produkterna de erbjuder ska ha uppnått åtminstone tre av fem stjärnor.
Sedan tidigare har Antalis sin digitala plattform Antrak för att följa produkter genom hela försörjningskedjan. Via verktyget kan de samla in, centralisera och analysera data – inklusive efterlevnad av standarder, spårbarhet och CSR-åtaganden.