Den tryckta skylten står sig stark – trots digital konkurrens

PUBLICERAD: 15 februari 2022
UPPDATERAD: 15 februari
Mike Kintu, affärsområdesdirektör för Signage solutions hos LTG Display Retail Solutions.

Allt fler butiker inom dagligvaruhandeln börjar använda digitala skyltar för kundkommunikation. Men mer som ett komplement till de traditionella tryckta skyltarna, som fortfarande är en vanlig syn i butikerna. Det säger Mike Kintu, affärsområdesdirektör för Signage solutions hos företaget LTG Display Retail Solutions.

– Vi ser en tendens att de digitala skyltarna ökar år för år. Men det innebär inte att det analoga minskar i samma takt, det handlar snarare om att många butiker jobbar med en hybrid och kombinerar både digitalt och analogt, säger Mike Kintu.

LTG Display har huvudkontor i Tyresö i södra Stockholm och jobbar med tre affärsområden: Signage solutions, In-store communications och Brands-POS solutions. Det kan handla om allt ifrån annonsproduktion, belysning och varuexponeringar till försäljning av skrivare och mjukvara för olika skyltlösningar.

Golvdekaler i butiker är något som blivit efterfrågat så här i pandemitider.
Sålt OKI-skrivare i 20 år

Mike Kintu började hos LTG Display i våras och kom då från en tjänst som nordisk säljchef på OKI. Han har även en bakgrund från företag som Ricoh och Atea. Nu är han ansvarig för signage solutions på LTG Display, företagets största affärsben. Det innefattar ett komplett koncept när det gäller skyltning, såväl print som digital skyltning i butik. Hans uppgift är att hitta en ännu bredare marknad för företaget på såväl den nordiska som europeiska marknaden.

LTG Display har i över 20 år sålt OKI:s LED-färgskrivare för A4-A3. I sortimentet i dag finns framför allt OKI-modellerna C650, C834 och Pro9431 som alla används för affärskritisk kundkommunikation, i samtliga format från hyllkantsetiketter till A3. På storformatssidan säljer man HP-maskiner.

Stora kedjor som kunder

Totalt har LTG Display installerat runt 4 000 OKI-skrivare hos butiker runtom i landet. Företaget säljer till flera av de stora kedjorna inom dagligvaruhandeln, så som Ica, Axfood och Coop. Vissa kedjor har upp emot 1 500 butiker och det är enkel matematik att räkna ut att om varje butik har en eller två skrivare så adderar det upp till ett stort antal.

Bland kunderna finns även andra stora företag som Carlsberg och Pepsi. Det är inte alltid det handlar om print, LTG Display tar även fram lösningar för butikskoncept där man till exempel bygger upp en särskild varuexponering för en produkt.

Tar till sig tryckt information lättare

Även om den digitala skyltens intåg på marknaden ökar så står sig den traditionella skylten fortfarande stark. Av det LTG Display säljer så handlar fortfarande runt 80 procent om analog skyltning och resterande 20 procent om digital skyltning. Butikerna printar framför allt skyltar som rör priser, kampanjer och annan kundinformation, till exempel golvdekaler. Kort och gott, allt som påverkar kundens köpbeslut när de väl är inne i butiken och som i slutändan påverkar butikens försäljningsresultat.

– När det gäller analog kommunikation så ser butikerna att kunderna oftare tar sig tid att läsa och ta till sig informationen om den är i tryckt form. Digital skyltning används till exempel till filmklipp där kunden ska bli inspirerad att handla, som en film om att laga middag tillsammans med sina vänner.

 

Traditionella tryckta skyltar står fortfarande för runt 80 procent av försäljningen hos LTG Display.
”Kraftfull kombination”

Trots att Mike Kintu började på LTG Display mitt under pandemin har det varit intensiva månader. Inte minst att säkerställa leveranser till kunder runtom i landet för att undvika driftstopp, trots transportproblem och komponentbrist. Den närmaste framtiden väntar fler installationer ute hos kunder. Han tror att den analoga skylten kommer att stå sig i många år till.

– Analog och digital skyltning i butiken är en extremt kraftfull kombination, som tillsammans skapar en tydlig och säljdrivande upplevelse mot slutkunden, säger Mike Kintu.

 

Om LTG Dislpay

LTG Display retail solutions är totalleverantör av signage software, digital skyltning, skrivare, butikskommunikation, varuvisning, belysningsprodukter och kunskap.

Jobbar med flera av Sveriges största kedjor och hjälper mer än 3 000 kunder inom dagligvaruhandel, fackhandel, detaljhandel samt varumärkesleverantörer.

Ingår i Amplex-koncernen som är en privatägd svensk företagsgrupp med 45 helägda rörelsedrivande företag och totalt 600 medarbetare. Koncernen har en total omsättning på cirka 2,8 miljarder kronor.

LTG Display har sedan 1997 huvudkontor i Tyresö och där finns egen designavdelning, IT-utveckling med support, försäljning, ekonomiavdelning samt lager. Företaget har runt 30 anställda.

OKI C834.

Läs vidare

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex