Den tryckta skylten står sig stark – trots digital konkurrens

PUBLICERAD: 15 februari 2022
UPPDATERAD: 15 februari
Mike Kintu, affärsområdesdirektör för Signage solutions hos LTG Display Retail Solutions.

Allt fler butiker inom dagligvaruhandeln börjar använda digitala skyltar för kundkommunikation. Men mer som ett komplement till de traditionella tryckta skyltarna, som fortfarande är en vanlig syn i butikerna. Det säger Mike Kintu, affärsområdesdirektör för Signage solutions hos företaget LTG Display Retail Solutions.

– Vi ser en tendens att de digitala skyltarna ökar år för år. Men det innebär inte att det analoga minskar i samma takt, det handlar snarare om att många butiker jobbar med en hybrid och kombinerar både digitalt och analogt, säger Mike Kintu.

LTG Display har huvudkontor i Tyresö i södra Stockholm och jobbar med tre affärsområden: Signage solutions, In-store communications och Brands-POS solutions. Det kan handla om allt ifrån annonsproduktion, belysning och varuexponeringar till försäljning av skrivare och mjukvara för olika skyltlösningar.

Golvdekaler i butiker är något som blivit efterfrågat så här i pandemitider.
Sålt OKI-skrivare i 20 år

Mike Kintu började hos LTG Display i våras och kom då från en tjänst som nordisk säljchef på OKI. Han har även en bakgrund från företag som Ricoh och Atea. Nu är han ansvarig för signage solutions på LTG Display, företagets största affärsben. Det innefattar ett komplett koncept när det gäller skyltning, såväl print som digital skyltning i butik. Hans uppgift är att hitta en ännu bredare marknad för företaget på såväl den nordiska som europeiska marknaden.

LTG Display har i över 20 år sålt OKI:s LED-färgskrivare för A4-A3. I sortimentet i dag finns framför allt OKI-modellerna C650, C834 och Pro9431 som alla används för affärskritisk kundkommunikation, i samtliga format från hyllkantsetiketter till A3. På storformatssidan säljer man HP-maskiner.

Stora kedjor som kunder

Totalt har LTG Display installerat runt 4 000 OKI-skrivare hos butiker runtom i landet. Företaget säljer till flera av de stora kedjorna inom dagligvaruhandeln, så som Ica, Axfood och Coop. Vissa kedjor har upp emot 1 500 butiker och det är enkel matematik att räkna ut att om varje butik har en eller två skrivare så adderar det upp till ett stort antal.

Bland kunderna finns även andra stora företag som Carlsberg och Pepsi. Det är inte alltid det handlar om print, LTG Display tar även fram lösningar för butikskoncept där man till exempel bygger upp en särskild varuexponering för en produkt.

Tar till sig tryckt information lättare

Även om den digitala skyltens intåg på marknaden ökar så står sig den traditionella skylten fortfarande stark. Av det LTG Display säljer så handlar fortfarande runt 80 procent om analog skyltning och resterande 20 procent om digital skyltning. Butikerna printar framför allt skyltar som rör priser, kampanjer och annan kundinformation, till exempel golvdekaler. Kort och gott, allt som påverkar kundens köpbeslut när de väl är inne i butiken och som i slutändan påverkar butikens försäljningsresultat.

– När det gäller analog kommunikation så ser butikerna att kunderna oftare tar sig tid att läsa och ta till sig informationen om den är i tryckt form. Digital skyltning används till exempel till filmklipp där kunden ska bli inspirerad att handla, som en film om att laga middag tillsammans med sina vänner.

 

Traditionella tryckta skyltar står fortfarande för runt 80 procent av försäljningen hos LTG Display.
”Kraftfull kombination”

Trots att Mike Kintu började på LTG Display mitt under pandemin har det varit intensiva månader. Inte minst att säkerställa leveranser till kunder runtom i landet för att undvika driftstopp, trots transportproblem och komponentbrist. Den närmaste framtiden väntar fler installationer ute hos kunder. Han tror att den analoga skylten kommer att stå sig i många år till.

– Analog och digital skyltning i butiken är en extremt kraftfull kombination, som tillsammans skapar en tydlig och säljdrivande upplevelse mot slutkunden, säger Mike Kintu.

 

Om LTG Dislpay

LTG Display retail solutions är totalleverantör av signage software, digital skyltning, skrivare, butikskommunikation, varuvisning, belysningsprodukter och kunskap.

Jobbar med flera av Sveriges största kedjor och hjälper mer än 3 000 kunder inom dagligvaruhandel, fackhandel, detaljhandel samt varumärkesleverantörer.

Ingår i Amplex-koncernen som är en privatägd svensk företagsgrupp med 45 helägda rörelsedrivande företag och totalt 600 medarbetare. Koncernen har en total omsättning på cirka 2,8 miljarder kronor.

LTG Display har sedan 1997 huvudkontor i Tyresö och där finns egen designavdelning, IT-utveckling med support, försäljning, ekonomiavdelning samt lager. Företaget har runt 30 anställda.

OKI C834.

Läs vidare

Höstmöte med hett och kyligt studiebesök

Två företagsbesök stod på agendan när Fespa Sweden i oktober bjöd in till sitt sedvanliga höstmöte. Den här gången gick färden till Göteborg.
Fespa höstmöte 2

Tålig och vattenavvisande kartong för utomhusskyltning

Papyrus senaste nyhet i sortimentet är en displayboard för skyltning som alltid vinner över vädrets makter, enligt leverantören.
FotoJet (36)

Byter till nattskift efter skyhöga elpriser

De skenande elpriserna i södra Sverige är en tuff utmaning för många företag. När Scandexpo i Höör såg kostnaderna rusa ställde man snabbt om från dag- till nattskift.
Scandexpo

Profilföretag ger helhet med print och montage

När en enda storformatsskrivare står för allt skylt- och dekortryck krävs en slitvarg till maskin som går att lita på alla dagar i veckan. Stockholmsföretaget PSS har funnit sin och på köpet fick de mersmak att printa med vitt bläck.
PSS2

Senaste nytt

Gibon bjuder in till öppet hus

Gibon i Borås bjuder in till Grafiska dagarna, 6–8 december, och bullar upp med förädlingsmöjligheter och efterbehandling till besökarna.
Gibon

Signcom breddar det pvc-fria utbudet

Signcom blir återförsäljare för Taya Groups pvc-fria bannermaterial i Kavalan-serien. De två parterna har ingått ett distributionssamarbete som börjar gälla omgående.
Signcom Kavalan

Först i Europa med prisbelönt flatbädd

Screenbolaget i Stockholm är först ut i Europa med Vanguards nya flatbäddsskrivare som premiärvisades på Fespa i maj. Investeringen ska möta förändrade marknadskrav och ett ökat behov av digital produktion i hög volym.
Oscar Lagerstedt_media

Gop utökar med pappersbaserat

Kungsbackaföretaget Gop får distributionsrätt i Skandinavien för två av Swedboards pappersbaserade premiumskivor för den grafiska displaybranschen. Avtalet ska innebära ett ännu bredare erbjudande av välkända varumärken inom detta segment. 
Gop Swedboard 2.1