
När Signcom intar Sign&Print-mässan kan besökaren räkna med mycket hårdvara i utställningen. Och denna gång tar Mimaki huvudrollen när en ny uv-planskrivare och en världsnyhet inom rullprint avtäcks. Men det är printmedia och miljö som i huvudsak ska få talan:
– Vi kommer att trycka hårdare på att visa våra material, säger Simon Nyman, Business area manager på Signcom.
Media- och maskinleverantören Signcom möter mässpubliken på Sign&Print Scandinavia med att förtydliga att de är inte enbart har maskinlösningar för print, märkning, gravyr och fräsning. De har också ett stort utbud på material. ”Vi är en komplett grafisk leverantör”, säger Simon Nyman, Business area manager för affärsdelen print:
– Alla vet att Signcom säljer maskiner, men alla vet inte att Signcom även säljer material så vi kommer tydligare visa vad man gör med maskinerna, framför allt vilket resultat man får ut av maskinerna i kombination med våra material.
Simon Nyman säger att de kommer att visa sitt sortiment med folier, textil och solskyddsfilmer. Pvc-fria alternativ och miljöriktiga material kommer att stå i främsta rummet.
På printsidan är målsättningen att kunna visa den nya planprintern JFX-600 från Mimaki. En vidareutveckling av JFX-200-maskinen med ökad hastighet och produktivitet. Det lär bli en hel del diskussioner om maskinen i mässmontern, enligt Simon Nyman.
– Det är en jätteintressant maskin ur vårt perspektiv. Vi når en annan målgrupp. JFX-200 var en succé i segmentet flatbäddskrivare framför allt för att den var så fantastiskt prisvärd. När vi visade den på förra Sign&Print-mässan trodde besökare att det var en maskin i miljonklassen, men så kostade den 600 000 kronor.
För större produktioner
Signcom kan med den större och snabbare maskinnyheten från Mimaki fylla ett tomrum och konkurrera med andra maskintillverkare i det högre produktionssegmentet.
– Där kommer JFX-600-skrivaren in med exakt samma bord som 200:an men med en helt ny printvagn som printar 5–6 gånger snabbare. Du behåller alla fördelar, kvaliteten och kunnandet som finns i 200:an, men du går från tre skrivhuvuden till 16 skrivhuvuden. Vi går från en maxhastighet på 35 till 200 kvadratmeter i timmen.
Planprintern skriver ut i fyrfärg med tillägg som vitt, lack och primer, utskrifter som kan levereras direkt till kund.
– Den går också att konfigurera med dubbel CMYK för att få ut all hastighet. Man kan välja själv och göra lite olika andra val också.

Nya toppmodeller
Simon Nyman utlovar också att en stor nyhet inom rullprint kommer att presenteras på mässan. Det handlar om en Mimakimaskin från tillverkarens nyligen introducerade flaggskepp i 330-serierna. Eko solvent-skrivarna har beteckningarna JV330 och CJV330 och kommer med flera nya funktioner, bland annat har CJV-maskinen en X/Y-slitter som automatiskt skär alla sidor av mediet efter utskriften för att få ut färdiga produkter.
– Det här är väldigt spännande. Det är första gången den visas i Europa. Det är inte någon annan på marknaden i dag som inkluderar en X/Y skärare, säger han och tillägger att det är en game changer för branschen. Från Epson bjuder Signcom på tillverkarens storsäljande solventskrivare Surecolor 80600 som är ganska nytillkommen i Signcoms sortiment.

Det blir också en demonstration av SC-R5000, storformatsskrivaren med resinbläck.
– Det är miljövänligt med vattenbaserat bläck, Ett bläck som väl tillmötesgår miljömärkningen Svanens direktiv. Det är en jättespännande maskin som tar upp kampen med latex. Den har fått jättefina recensioner från kunder som redan har börjat använda den.
Andra skrivare det lär skapas dialog kring på mässan är de fyra skrivarmodellerna i Mimakis UJF-serie som släpptes i fjol. Det är maskiner som riktar sig mycket till profil- och promotionprodukter; namnskyltar, personaliserade mobiltelefonskal samt annan märkning av produkter.
– De kan användas inom enormt många olika typer av branscher, säger han och tillägger att serien är en ny generation med uppdateringar som kan integreras med Industri 4.0 och Internet of things.
Utrustning för efterbehandling
Återförsäljaren kommer även berätta om sin nya italienska leverantör Flexa, en tillverkare av efterbehandlingsutrustning, laminatorer och kalendreringsmaskiner. Ur Signcoms sortiment finns tillverkarens XY-skärare Miura Plus med på mässan.
– Om du printar mycket affischer, vepor och roll up:er som sedan ska skäras i olika raka linjer så har vi en XY-trimmer från Flexa som kan arka en 50 meters rulle på fem minuter. Renskuret och klart. En så att säga väldigt trevlig hjälpreda i produktionen istället för att stå och arbeta manuellt med linjal och kniv.
Det visas också lasergravyr från Epilog och Lotus samt traditionell gravyr från Roland DG och skärbord från Aristo som exempelvis kan komma till användning för att efterbearbeta mediaskivor eller textil.

Miljövänliga i alla led
Simon Nyman sammanfattar Signcoms utbud på mässan:
– Vår målsättning är att kunna visa ett flöde där man ser att fler maskiner tillsammans kan underlätta vardagen.
Vad blir ert fokus under verksamhetsåret 2022?
– I grunden är det att hela tiden bli mer miljömedvetna i alla led. Vårt andra fokus är att företaget ska växa organiskt. Och det handlar mycket om att växa med material. Där ska vi öka, säger han och utvecklar miljöbiten:
– Vi försöker kommunicera ut att produkterna vi säljer ska vara miljöriktiga. Det gäller också aspekten att vi väljer att samarbeta med maskinleverantörer som har hårt ställda krav, exempelvis inom print och bläck där vi både har solvent- och resinbläck som tillmötesgår Svanens högt ställda krav. Och när vi pratar uv så är det energisnåla led-maskiner. Sedan handlar det om våra transporter som är hundra procent CO2-kompenserade. Alla våra leverantörer jobbar också mycket pappersbaserat för att komma bort från plast i förpackningarna så mycket som möjligt. Och på materialsidan kommer fler och fler pvc-fria alternativ.
Fotnot: Sign&Print Scandinavia är Skandinaviens största grafiska mässa och pågår 5–7 april på Kistamässan. Besökare anmäler sig gratis på mässans sajt.