Digitalt äter snabbt på offset hos Realtryck

PUBLICERAD: 1 april 2022
UPPDATERAD: 1 april
– Sedan vi installerade Ricoh 9210:an så klarar vi hantera en större volym i och med att vi får igenom det mycket snabbare. Därför har vi kunnat lyfta över en del från offset, säger Patrick Nermark. Foto: Claes Nordström

Offset är hjärtat i Realtrycks verksamhet. Men de digitala volymerna ökar. Inte minst sedan tillskottet kom på digitaltrycksavdelningen för snart ett år sedan – en digitalpress i fyrfärg påbyggd med sadelbindning och en enhet för långa ark. Nu går de även steget längre med arkmatad skärning.

Realtryck kan nu bocka av ett års drift med sin produktionsmaskin Ricoh C9210 för snabbt fyrfärgstryck av broschyrer, visitkort och andra trycksaker. Parallellt producerar de också med en annan Ricoh-modell, Ricoh 7100x, när de är i behov av specialfärgerna vitt och transparent. Vd:n Patrick Nermark säger att de digitala volymerna, sett i ett längre perspektiv, har ökat enormt på Realtryck. Och det har blivit än tydligare efter att den senaste digitalpressen kom på plats.

– Sedan vi installerade 9210:an så klarar vi hantera en större volym i och med att vi får igenom det mycket snabbare. Därför har vi kunnat lyfta över en del från offset.

– Just under pandemin har det varit lite fler ad hoc-jobb som måste fram mer eller mindre samma dag eller dagen efter. Då passar de här maskinerna perfekt. Han uppskattar att digitaltrycket i dag står för uppåt 12 procent, baserat på 2020 års omsättning som ska ses i ljuset av pandemin. De skakiga pandemitiderna har av olika anledningar också fått följden att mer trycks i de digitala maskinerna.

– Om vi tittar utifrån 50 miljoner i omsättning så rör sig digitaltrycket om 5–6 miljoner. Resten är offset.

– Vi som offsettryckare behöver något som tar hand om små och snabba order.

Valde större format

Patrick Nermark förklarar att Ricohmaskinens specifikation avseende material och format passar som hand i handske för Realtryck.

– Eftersom vi trycker 70/100-format i offset och storformat digitalt så är just A3-formatet inte det vi är ute efter. Vi är ute efter ett större format för att komplettera vår verksamhet. Det var en anledning. Och när vi sedan tidigare har en Ricoh vi tycker har fungerat utmärkt så tittar man kanske mer på en ny maskin av samma märke, säger han och tillägger att hela serviceorganisationen runt maskinen har fungerat bra. De får snabb support även om det är ytterst ovanligt att maskinen står still. Torrtonerpressen har hög upptid.

Tommy Henriksson på Realtrycks digitalavdelning. Foto: Claes Nordström
Flera filformat

Allt som oftast kommer kunders original in som printfärdiga filer till EFI Fiery-rippen som förbereder jobben till Ricohmaskinen. Den kan behandla flera filformat, exempelvis PDF eller EPS. Operatören väljer sedan material vilket kan vara papper, plast, kartong med mera.

 

Tommy Henriksson, produktionsansvarig för digitalt småformat pekar ut digitalpressens snabbhet och färgstabilitet som stora fördelar.

– När det kommer ett jobb som ska levereras om tio minuter så är det tekniskt möjligt, så till vida att det inte är en väldigt stor upplaga. In med pdf:en i rippen, printa ut och och en färdig broschyr är klar att levereras till kund. Efterbehandling från Plockmatic I grundutförandet har maskinen två pappersfack. Realtryck har gjort ett tillval med ytterligare fack för att ladda långa ark. Också det en enhet från Ricohs partner Plockmatic.

– Eftersom vi ville ha liggande A4 och även köra längre ark så har vi byggt på med ett annat fack i bakkant som klarar 1 260 millimeter långa ark.

I grundutförandet har maskinen två pappersfack. Realtryck har gjort ett tillval med ytterligare fack för att ladda långa ark med en enhet från Ricohs partner Plockmatic. Foto: Claes Nordström

Ricohmaskinen har även inline efterbehandling från Plockmatic. Tonerpressen i sig har möjligheter att göra enkla hörn-eller sidklamringar av A4-blad. Plockmatics booklet maker för sadelbindning används för att göra färdiga broschyrer och häften, även i liggande format. Liggande A3-ark printas utfallande i huvud och fot, bladen viks ihop, klamras i ryggen och skärs sedan i framkant.

– Det är möjligt att göra 200-sidiga broschyrer, men då ska det vara riktigt tunt papper.
Jag har inte kört så tjocka men 60-sidiga broschyrer är absolut inga problem, berättar Henriksson men tillägger att det är långt ifrån bara broschyrer som produceras.

Plockmatics booklet maker för sadelbindning används för att göra färdiga broschyrer och häften, även i liggande format. Foto: Claes Nordström

– Vi gör mycket vippor av kartong i olika utföranden och utseenden som sitter på hyllor i butiker. Sedan är det också mycket broschyrer, visitkort, kuvert, pappersetiketter och dekaler på vinyl. Även en del skyltning, hängande vepor som är 25 x 70 centimeter.

Investering i arkmatad skärning

Realtryck har även valt att komplettera efterbearbetningen med ett digitalt arkmatat skärbord av märket Iecho i 70/100-formatet, levererat av VBS.

– Det kommer att ge oss en nästan sömlös produktion av hyllvippor och stansade dekaler som man i dag annars behöver bygga en stansform till, och sätta in i en hederlig gammal cylinder. När upplagorna är små är det ingen bra lösning utan då är det digital stansning som gäller, säger Patrick Nermark.

Det arkmatade Iecho-skärbordet. Foto: Privat

Oavsett om det handlar om små eller stora volymerna, digitalt eller offset, blir skärlösningen aktuell att använda.

– Vi vet inte var brytpunkten kommer att hamna, men det får vi se. Eftersom skärmaskinen är automatisk går det också att köra en stor upplaga där. Det är bara att låta den stå en hel dag och tugga. Skärmaskinen kan även komma till användning för att göra prototyper och förpackningar.

– Det är arkmatningen som är själva hemligheten och gör att man får en produktion som bara flyter med iläggare och avläggare. Det kommer att bli en väldigt stor skillnad för oss tror jag.

– Sedan vi installerade 9210:an så klarar vi hantera en större volym i och med att vi får igenom det mycket snabbare. Därför har vi kunnat lyfta över en del från offset, säger Patrick Nermark.

Fotnot: Realtryck är ett dotterbolag till koncernen Screenbolaget.

Läs vidare

Mutoh och Hasler: Nya stjärnor i Marabus sortiment

Marabus öppna hus i Malmö blev en succé med 130 besökare. Dagen bjöd på en rad spännande maskinnyheter, däribland skrivare från Mutoh och ett praktiskt skärbord från Hasler.
DSC_8105

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1

Mark Andys nya digitalpress ska sätta ny industristandard

Den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare vilket ger en position som den snabbaste smalbanebaserade digitalpressen på marknaden.
MA-HD-Image-768x512x

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

Senaste nytt

Antalis breddar Olin Design-sortimentet

Olin Design står bakom ett omfattande sortiment av obestruket premiumpapper. Antalis gör nu en nylansering av Olin Design-serien och utökar också med nya produkter.
OLIN_Design_BrandActivation_InspirationPack_Cover_02

Skånska bolaget startar upp egen produktion i nya lokaler

I de nya lokalerna blir det showroom och produktion av textiltryck trots att affärsidén tidigare varit att lägga ut allt tryck på andra aktörer.
DSC_5437

Mutoh och Hasler: Nya stjärnor i Marabus sortiment

Marabus öppna hus i Malmö blev en succé med 130 besökare. Dagen bjöd på en rad spännande maskinnyheter, däribland skrivare från Mutoh och ett praktiskt skärbord från Hasler.
DSC_8105

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5