
Den tiden då Täbykopias personal handarbetade med att renskära affischer och dekalark är förbi. Med satsningen på automatiserad skärning och fräsning från Jingwei ser de redan tidsvinster i huset. En sista pusselbit i ett redan effektivt arbetsflöde.
Täbykopia är ett digitaltryckeri som kan hjälpa kunder med de flesta typer av tryck och efterbehandling. Förr var de dock tvungna att lägga ut en hel del av skärjobben på andra tryckerier. En resursfråga både när det kom till tid och personal. Om de ändå beslutade att skärjobben skulle göras i huset kunde extra personal få rycka in för att allt skulle hinnas med.
– Vi hade en flaskhals i produktionen när det kommer till skärning av dekaler och affischer på storformatssidan. Därför har vi under längre tid tänkt att skaffa ett större skärbord, säger Mathias Lagerblad, säljande projektledare, och en av delägarna i företaget.
Mycket flexibla material
Ett skärbord av märket Jingwei breder nu ut sig i storformatsavdelningen. Skärborden från den kinesiska tillverkaren finns i olika modeller och storlekar. Det skärbord som Täbykopia fick levererat till sig har 1,6 x 2,6 meter skäryta. 90 procent av storformatsjobben som går igenom tryckeriet handlar om flexibla material. Mathias förklarar valet av modell:
– I den storformatsproduktionen vi har i dag använder vi rullar i 1 600 millimeters bredd. Det är helt enkelt det vi jobbar med och vi såg heller inte ett behov framåt att vi skulle behöva större. Vi kan också köra skivor om det är så att vi får in någon form av planprinter.
Under de drygt två månader Täbykopia har arbetat med sitt nya skärbord ser de redan positiva effekter i produktionen. Framför allt besparingar i arbetstid när det monotona skärarbetet för hand nu är förbi.
– Sedan får vi också en arbetsergonomisk fördel i och med att vår operatör på storformat inte behöver stå och skära allting för hand.
En annan fördel med att låta en maskin göra jobbet är att de får alltid får precision i skärningen.
– Vi kan leverera en snyggare produkt som är renskuren. Den blir exakt hela tiden. Exempelvis, om man har stora affischjobb, så är det ingen risk att man slinter med kniven och måste göra om det.
– Vi är jättepositiva. Det uppfyller det vi har förväntat oss också.
Upp till fem centimeter
Skärbordet kan utföra skär-, big-, fräs- och perforeringsjobb. Även toppskärning. Maskinen kan bearbeta ett stort urval av material, upp till fem centimeter tjocka, beroende på vilket verktyg som används. Täbykopia har valt att utrusta maskinen med en fräs som har automatiskt byte av bits. Totalt finns åtta stycken som maskinen byter själv under fräsningsprocessen.
– Du kan köra allting i materialväg, säger han och nämner bland annat akryl upp till 16 millimeter i ett pass.

Mathias Lagerblad säger att det inte var ett snabbt beslut att satsa på maskinell skärning. Tankarna på att investera har legat och grott under flera års tid samtidigt som de har skannat av marknaden i jakten på rätt skärbord från rätt leverantör.
– Nu var den tiden mogen. Att det ledde fram till Primotek är för att de är en lång och trogen samarbetspartner till oss. Vi känner att de alltid ställer upp, bra service och support. Dessutom när vi tittade på skärbordet så fick inte vi känslan av att det skulle vara ett sämre märke än något annat.
– Vi får ett betydligt större bord för pengarna. Dessutom får vi med fräsmodulen, en investering vi kanske inte kommer använda så mycket nu, men framåt. Vi ska ändå ha bordet under många år.

Läser av streckkod
När den printade rullen är klar lyfts den över till skärbordet. Maskinen läser av en streckkod, hämtar upp skärfilen och börjar skära. Det operatören måste tillse är att det sitter rätt verktyg i maskinen. Sedan, när skärjobbet är klart, plockar operatören upp de färdiga arken, lägger dem i en kartong och de är färdiga att skickas till kund.
Kan du uppskatta hur mycket tid ni sparar?
– Om jag ska gissa så kan vi nog spara in 15 timmar i veckan när vi har full produktion. Beställningar, både print- och skärjobb, som Täbykopia tidigare inte hann med själva har de nu kunnat ta hem igen.
– Det är inte tillräckligt kostnadseffektivt att en operatör står och skär dekaler för hand på heltid, konstaterar han.

För de små formatet har tryckeriet en rad Xerox-maskiner; bland annat Igen 150 och Iridesse. En trappa upp, i storformatsdelen, är det två HP-maskiner som står för utskrifter av bland annat dekaler och affischer.
Täbykopia var tidigt ute med att automatisera flödena i huset. Nu blir även skärningen en del i detta. Redan för tolv år sedan gjorde de sin första Haikom-integration. Ett otroligt viktigt beslut:
– Vi hade inte funnits kvar i dag om vi inte hade tagit beslutet att använda Haikoms kalkylmotor och affärssystem, säger han krasst.
Förädling i fokus
Täbykopia har nio anställda. Clas Ljungwald är majoritetsägare i bolaget. Delägare är Tobias Sunebäck och Mathias Lagerblad. Verksamhetsfokus framåt ligger på att ha bra arbetsflöden i huset och att förädla papperet. De riktigt stora arkvolymerna överlåter de till andra, enligt Mathias:
– Vi ska förädla till kunden och erbjuda något som de inte kan göra själva. Det kan vara så enkelt som att göra en bra broschyr som ser riktigt bra ut.
– De flesta tryckerierna levererar fin kvalitet. Men det som gäller i dag är att få till ett så effektivt arbetsflöde som möjligt i huset för att hitta marginaler i det vi håller på med och för att få svarta siffror i boken. Där har vi på Täbykopia kommit långt.

Bygger webbshoppar
Det handlar också om att förenkla för kunder att lägga beställningar.
– De kunder som handlar mer av oss försöker vi hjälpa genom att bygga webbshoppar till. Det blir enkelt för dem att beställa och enkelt för oss att ta emot. En win win-situation.
– I framtiden tror jag inte att det handlar om att sälja en trycksak utan att det handlar om att sälja en lösning till kunden. En lösning för att underlätta processen för kunden när denne ska beställa. Då har du helt plötsligt inte sålt en trycksak, utan ett system till kunden.
Täbykopia tappade ungefär 20 procent under covidpandemin. Från att ha nosat på 19–20 miljoner i omsättning föll de till 16 miljoner i senaste bokslutet.
– Nu ökar vi igen. Det är trevligt. Nu gäller det att hänga med i alla prishöjningar och ha koll på marginalerna där. Men vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Mathias Lagerblad.
