Signtools sålde som aldrig förr på mässan: ”Det kan bli ett par miljoner”

PUBLICERAD: 8 april 2022
UPPDATERAD: 8 april
Signtools grundare Markus Ryberg och Magnus Haugerud stortrivdes och gjorde många affärer på Sign&Print-mässan. Foto: Claes Nordström

Det var livat i Signtools utställning på mässan. Tre produktlinjer visades, men det var 3D-skrivarsegmentet som väckte störst uppmärksamhet och där köpviljan också var som starkast.
– Vårt syfte på den här mässan har varit att lära skyltsverige att 3D-printa profilbokstäver, säger Magnus Haugerud.

Enligt Magnus Haugerud på Signtools är fördelarna med att använda 3D-printing inom skyltproduktion uppenbarligen något som kunderna förstod och imponerades av.

– Det är en hållbar och lite annan typ av produktion istället för att göra det i aluminium, att svetsa och fräsa bort tjocka akrylskivor som är väldigt dyrt. I 3D-printing använder du bara det materialet som går åt så att säga.

– Det är för att göra displayer och profilbokstäver i former som nästan är omöjliga att göra på ett klassiskt sätt med en fräs. Med rätt material sitter en 3d-printad skylt utomhus i 20 år utan problem.

3D-skyltar, skyltbokstäver och andra objekt drog till sig blickar i Signtools-montern. Foto: Claes Nordström
”Är supernöjda”

Han säger att många av besökarna på Sign&Print-mässan var imponerade av att få se 3D-skrivartekniken och alla printade displayprodukter i utställningen. Företaget sålde flera från Tractus3D-maskiner på mässan, både större och mindre modeller:

– Vi är supernöjda. Det blir en slant, säger han och tillägger att de får räkna ihop den totala försäljningssumman ordentligt när de kommer hem från mässan till Karlstad.

– Det kan bli ett par miljoner i alla fall.

Magnus Haugerud är övertygad att 3D-printad visuell kommunikation har framtiden för sig. 3D-skrivartekniken har redan en uppsjö med användningsområden för att göra till exempel maskinkomponenter eller prototyper inom en rad branscher.

– Jag tror det kommer att revolutionera skyltbranschen.

Signtools säljer 3D-skrivare från Tractus3D i större och mindre modeller. Foto: Claes Nordström

Mässan som helhet var ”fantastiskt bra”, enligt Haugerud. Förutom 3D-printrarna från Tractus3D visades frigolitskäraren Obelisk Next och textiltransfer från märket B-flex som de började sälja i fjol. Alla produkter görs i Italien med fantastiskt bra korta presstider och låga temperaturer, enligt Haugerud.

– Vi fick möjligheten att få agenturen för Sverige från B-flex. Så det har vi lanserat sista året.

Hur har det fallit ut?

– Många nya kunder och även en massa nya under mässan. Det är spännande och kul att kunna leverera material och inte bara maskiner.

Signtools var det enda företaget på mässan som representerade 3D-skrivare. Den svenska mässan gav mersmak. Härnäst i Norden ställer företaget ut på Sign&Print-mässan i Norge, 8–9 februari 2023.

[metaslider id=”220016″]

 

 

 

Senaste nytt

"Utveckla affären och hitta nya intäktsområden"

Spandex spänner musklerna. Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden både vad det gäller materialval och produktion för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
”Utveckla affären och hitta nya intäktsområden”

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd som ersätter Hans Molander som går i pension.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar. Den ska öka rullkapaciteten tre gånger jämfört med vad som finns på marknaden idag.

CoboREEL_3x
Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”

Hur kan tryckt kommunikation tränga igenom det massiva digitala bruset? Enligt Mathew Faulkner, marknads- och innovationschef inom storformat hos Canon EMEA, har print kraften att bli raketbränsle för tillväxt. Inte minst i oroliga tider. 

Canon Matthew 2
Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”

Hybridskrivaren HP latex R-530 har anlänt till Antalis

Nu har Antalis fått in den nya hybridskrivaren HP latex R-530 till sitt demorum. Den passar bra för mindre företag som behöver trycka både på rulle och skivor.

20250527_121309
Hybridskrivaren HP latex R-530 har anlänt till Antalis

Ny delägare lyfte Infront-Nordic

Storformatstryckeriet Infront-Nordic i Skogås i södra Stockholm har vuxit kraftigt på kort tid. På bara två år har omsättningen ökat från tre till 21 miljoner kronor.

Infront DSC_9483
Ny delägare lyfte Infront-Nordic

Många beställningar på Epsonskrivare med elva färger

Color Systems har 15 förhandsbeställningar på Epsons nya rullskrivare CS-S9100 med elva färger. En stor anledning är erfarenheten från den populära föregången. Men den var inte lika snabb och hade inte grönt bläck.

_DSC0277
Många beställningar på Epsonskrivare med elva färger