Nedslag på mässan

PUBLICERAD: 11 april 2022
UPPDATERAD: 11 april

Vi tog en rundtur på Sign&Print Scandinavia-mässan och mötte en rad utställare för att höra om affärerna, mässan och besökarintresset.

Foto: Claes Nordström

Det var god stämning hos Print 24-gänget på mässan – Ali Jason Bazooband, John Nenzell, Celine Colin och Toivo Persson Travesset. Mässbesökarna fick information om möjligheterna med den uppdaterade plattformen Print24.se samt höra om alla partnererbjudanden. Print 24 är en del av tryckerikoncernen UnitedPrint.

 

Indukta-gänget med vd:n Christian Stjärnerud, tekniska säljaren Keijo Luukkonen, produktspecialisten Jeremy Levu från Kornit och Alexander Prilutskiy. Foto: Claes Nordström

Indukta fokuserade på DTG-tryck med en Kornit-printer på plats under mässan. Tillsammans med systerföretaget Indukta Technologies visades även lasermaskiner, skärbord och CNC-fräsar.

– Jag har fått många nya leads så förhoppningen är stor att få igenom lite affärer i efterhand, säger Keijo Luukkonen, teknisk säljare på Indukta Technologies.

Uniprint representerades bland annat av Pernilla Verpers, Torgny Svanberg och Daniel Pettersson. Foto: Claes Nordström

Daniel Pettersson på Uniprint ger gott betyg till dagarna på mässan. Mitt i mässan, onsdagen, gick det som bäst. En del försäljningen och många leads kring företagets kärnprodukter med specialskrivare av mindre modeller. Etikettsidan hade stort intresse, likaså en uv-flatbäddsprinter.

– För Uniprints del har det gått väldigt bra, framför alla stort intresse för vår Artisjet uv-flatbäddsskrivare som också har 360-jigg för att kunna skriva ut termosar. Den är mångsidig och ändå till en rimlig prislapp. Du kan printa på 17 centimeter höga objekt – glas, trä, metall, termosar – you name it.

– Vi är väldigt nöjda med mässan, säger Torgny Svanberg.

Trotte Ramsin och Mette Koch Mittet på Scandinavian Print Group. Foto: Claes Nordström

Scandinavian Print Group (SPG) kommunicerade ut sitt White label-koncept på mässan. De hjälper till att sätta upp webbshoppar till sina partner som mot en mindre omsättning kan använda hemsidorna för att beställa trycksaker åt kunder.

— Det har gått fram ganska bra måste jag säga. Vi har samlat på oss ett 30-tal potentiella nya partners. Vi har också  träffat en del gamla partners. Det har också varit trevligt speciellt för mig som är ny. Jag har bara varit på White label-sidan i två månader. Det är kul att få ett ansikte på dem som man har mejlat med och pratat på telefon med, säger Trotte Ramsin och Mette Koch Mittet nickar instämmande.

Foto: Claes Nordström

Christian Ahlberg på Maxibit berättar att det tog tre timmar för honom själv att bygga företagets monter på Sign&Print Scandinavia.

– Jag monterade allting själv och det tog ungefär tre timmar.

Så här såg den uppbyggda mässmontern ut innan mässan drog igång. Foto: Privat

Och hur lång tid tror du att det tar att packa ner allt?

– Vi räknar som vanligt med att vara första iväg härifrån, säger han och meddelar vid senare tillfälle att han körde därifrån med allt inpackat i sin Volkswagen Passat.

Christian Ahlberg ser med tillförsikt på framtiden för Maxibits smarta, portabla och återvinningsbara eventlösningar.

– Det är kul att kunna visa att vi har klarat av de här tuffa åren med corona. Och det är kul att mässor och event är igång igen och är trevligt att träffa vänner och kollegor, både nya och gamla.

Christian Ogenvall och David Ogenvall hos Rollsroller hade mycket att stå i under mässan. Foto: Claes Nordström

Rollsroller visade sina två applikator-varumärken, Rollsroller och RollX, som skiljer sig åt litegrann i konstruktion och design vilket gör att de också tilltalar lite olika typer av kunder. Christian Ogenvall, vd, säger att de har haft jättestort intresse från traditionella skyltmakare för båda applikatorerna under mässan. 3–4 affärer blev klara under mässan och de fick också en gedigen lista på kunder att bearbeta framåt.

– Vi är nöjda och tycker att det har varit bra kvalitet på besökarna. Fantastiskt kul att kunna få vara på plats fysiskt igen och att kunna träffa personer i branschen.

– Sverige är för oss en väldigt mogen marknad med den här typen av teknik. Men vi märker fortfarande att det finns väldigt många skyltmakare som står och lägger printad folie, appliceringstejp och laminat för hand. Så varje mässa ser vi att det finns kunder som häpnas av den här tekniken vilket är ganska otroligt efter alla dessa år vi har varit med.

Jari Tiihonen hos OKI. Foto: Claes Nordström

Patrik Karlsson och Jari Tiihonen stod i OKI:s utställning med ett färglatt påsktema. Baby-t-shirts, godis och förpackningar syntes i montern – alla tryckta med Okis maskinlösningar för att visa prov på Etikett-, transfer- och förpackningstryck.

– Totalt sett är vi nöjda med många leads att kämpa på, säger Jari Tiihonen.

Mathias Backvall på NAB Solutions. Foto: Claes Nordström

NAB Solutions var på plats för att demonstera sitt samlade affärssystem riktat mot den grafiska industrin.

– Man behöver inte ha något annat system utan man har bara Business central med PrintVis och så klarar man sig på det, säger han och tillägger att affärs- och orderhanteringssystemet går att anpassa för alla typer av grafiska produktioner.

– Det är väldigt skalbart. Man kan börja i liten skala och så kan man växla upp vid behov.

 

Björn Ohlsson, vd för Visual Business Systems (VBS).

Försäljningen gick som tåget för VBS på tisdagen, första mässdagen, berättar vd:n Björn Olsson. Företaget visade bland annat arkmatade skärbord från Iecho och Valiani. Det förstnämnda maskinmärket sålde de tre stycken av redan de första timmarna på mässan.

– Det blev en raketstart. Före lunch hade vi sålt tre maskiner och jag tänkte att det här kommer att bli riktigt mumsigt, säger Björn Olsson och tillägger att det efter den snabba försäljningen planade ut litegrann, men fortsatte med flera intresserade besökare. Och många av dem visste exakt vad de var ute efter.

– För mig som leverantör är det det bästa man kan höra.

– Totalt sett har det varit en jättebra mässa för oss.

Lars Andersson hos Riso. Foto: Claes Nordström

Riso tog initiativet att visa maskinbredd – för kontor- och inhouse-miljöer och inom production print – tillsammans med återförsäljaren Master Office. Höghastighetsskrivaren Valezus T2100 som visades upp för mässbesökarna var redan tingad. Beställaren var Svea Bank.

– Jag tycker det har varit en mycket spännande mässa där vi har fått möjlighet att profilera vår teknologi som 17-årig utvecklare av inkjet. Det är första gången på 30 år som vi ställer ut och visar hela produktportföljen så det har varit väldigt viktigt för oss att visa Riso som varumärke.

Joakim Alriksson, vd på Corel. Foto: Claes Nordström

Corel tog tillfället i akt att ställa ut på mässan efter många års frånvaro. Joakim Alriksson berättar att en hel del av besökarna på mässan redan arbetar med Corel Draw i dag. Men de arbetar i äldre versioner av programvaran och är i ett behov av att uppgradera. En annan typ av kunder arbetar med car wrapping och annan visuell kommunikation.

– Många jobbar i dag med Corel Draw, sammanfattar vd:n Joakim Alriksson.

– Det känns bra, klart över förväntan. Vi har haft bra tryck både idag och igår så jag har haft jättemycket att göra, konstaterar han när vi träffar honom under andra dagen av mässan.

Henrik Larsson Hedblom och Martin Roed Nielsen på Zünd Scandinavia. Foto: Claes Nordström

Martin Roed Nielsen och Henrik Larsson Hedblom på Zünd Scandinavia la extra fokus på att visa mässbesökare kontinuerlig skärning och hur man effektivt kan skära robusta pappersskivor från baksidan med exempelvis V-cut. Med kameraavläsningen Eye in the sky och uppläggningsbordet EIS Load Table läses de trycka arken av automatiskt skärs på baksidan med offline-registrering.

– Det är alltid bra att komma ut igen och träffa kunderna face to face, inte bara på Teams, säger en nöjd Martin Roed Nielsen,

Loreta Vaicenoniene, Ilona Vaicikeviciene och Arturas Mazura i Admens monter. Foto: Claes Nordström

Det litauiska företaget Admen har erbjudit skyltlösningar i 30 år till kunder inom de flesta branscher. På Sign&Print Scandinavia välkomnade de besökarna till montern för att bland annat visa upp nya digitala displaylösningar.

 

 

Läs vidare

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)

Senaste nytt

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)