fredag 1. juli – vecka 26
Hexis Sveriges Joachim Wallgren, försäljningschef, och vd:n Patrik Martinsson. Foto: Claes Nordström/ Arkivbild
Skärfolie, wrapfilm, digital media, laminat, skyddsfilm och textil. När Hexis gästar Fespa så visar man bredden av sin produktportfölj. Det utlovas också ett gäng produktlanseringar.
Som vanligt kommer Hexis att presentera flera nya produkter. Det blir nyheter inom såväl Hex’perience, Bodyfence, textil och wrapmaterial, berättar Patrik Martinsson, vd för Hexis Sverige.
Hexis tillverkar vinyler för en mängd olika funktioner och applikationer, och har bland annat ett antal skyddsfilmer för fordon i serien Bodyfence i sitt sortiment. En självläkande film som skyddar mot bland annat stenskott och lackskador.
I Hex’perience-serien hittar man olika effektlaminat för framför allt inredning och interiör. Kunderna kan själva ladda ner filer med olika mönster och skapa unika motiv med såväl text som mönster. Vad sägs om alligatorskinn, träimitation eller skurad betong?
Flera lanseringar utlovas under Fespa, inom de olika produktgrupperna som Hexis erbjuder. Foto: Pressbild
En nyhet som lanserats det senaste året är Texis, ett nytt sortiment av textiltrycksmaterial.
– Serien innehåller två olika varianter för vanliga bomulls- och polyesterkläder, Speedcut och Colorcut. Speedcut är ett material som inte har adhesiv på bäraren och kräver endast fem sekunders värmning. Colorcut har adhesiv på bäraren och tar 15 sekunder att värma fast. Det finns även material för sublimerade tyger och nylon. Och serien Brickcut som är en extra tjock som får en 3D-effekt, säger försäljningschefen Joachim Wallgren.
En annan nyhet som precis släppts är Holeshot Hex’trem. Ett sortiment med självhäftande folier för extremsporter, till exempel för att göra häftiga effekter på motorcyklar, fyrhjulingar eller vattenskotrar.
– Det pågår en ständig innovation när det gäller nya produkter och det presenteras nyheter löpande under året. Några av dessa kommer att visas under Fespa, säger Patrik Martinsson.
Flera lanseringar utlovas under Fespa, inom de olika produktgrupperna som Hexis erbjuder.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige