lördag 2. juli – vecka 26
Anders Österberg, key account manager för storformat hos Agfa Sverige, är på plats i Berlin för att ta emot svenska kunder under Fespa. Foto: Anja Degerholm
Agfas flaggskeppshybrid i storformatsklassen, Jeti Tauro H3300 HS LED, har några år på nacken, men har nu utrustats med lack som klarar skyltmaterial i wellpapp.
– Det är möjligt att lacka både helt och partiellt, och laborera med olika täckningsgrader. Det kan ge trycksaken mer uppmärksamhet och även skydda det mot repor, säger Anders Österberg, key account manager för storformat hos Agfa Sverige.
Jeti Tauro H3300 HS LED är i blickfånget när man kommer in i hall 3.2 på Messe Berlin. En sexfärgsmaskin som kan köra 226 kvadratmeter i timmen. En driftsäker och pålitlig arbetshäst, enligt Agfa, som nu alltså uppgraderats med både matt och glättigt lack.
I montern visas även rulle till rulle-skrivaren Oberon RTR 3300 som klarar såväl flexibla, tunna som värmekänsliga media. Den är utrustad med uv led-härdning och vattenkyld tryckplåt, och en ensam operatör kan ladda maskinen med media på under sju minuter.
Dessutom lyfter Agfa fram möjligheterna med sitt egna bläck som räcker till 140 kvadratmeter per liter, oavsett om det handlar om en fyr- eller sexfärgsmaskin. Något som påverkar den totala produktionskostnaden.
På kvällen under första mässdagen kom beskedet att uppköpet av brittiska Inca Digital Printers godkänts och nu kan genomföras. Ett förvärv som ska accelerera digitalt höghastighetstryck på marknader med förpackningstryck samt inom visuell kommunikation.
– Det är jätteintressant. Det innebär att vi får ett helt nytt utbud av högvolymsmaskiner inom förpackning och 150 nya medarbetare som ska integreras i verksamheten. Dessutom har Inca ett antal single-pass-maskiner som är ett segment som Agfa inte är i idag, men som kan stärka vårt erbjudande ytterligare, säger Anders Österberg.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige