Nyhetskoll och kundbesök på agendan

Mikael Agvald och Torbjörn Hedén framför storsäljaren Summa F1612, här med ett förlängningsbord som tillval. Foto: Anja Degerholm

Att spana in produktnyheter – och agera mässguide till de egna kunderna. För Torbjörn Hedén och Mikael Agvald från Color Systems är det bråda dagar under Fespa.

Sign & Print träffar dem i Summas monter, ett av företagen som Color Systems är återförsäljare för.

– Summa F1612 kan fräsa, skära och biga och det är en riktig storsäljare hos oss. Vi har även en del mindre företag som köpt den maskinen eftersom den automatiserar så stor del av efterbearbetningen, säger Torbjörn Hedén, vd för Color Systems.

Han och kollegan Mikael Agvald, som är key account manager, har även hunnit med ett besök hos en annan leverantör, nämligen Canon, som lanserat ett antal nyheter i samband med mässan. De är imponerade av nya funktionen FLXfinish+ till storformatsserien Colorado som gör det möjligt att skriva ut en mix av matt och blank yta på en enda utskrift.

Med den nya funktionen FLXfinish+ till Canons Colorado-serie gör det möjligt att skriva ut både matt och blankt i samma utskrift. Foto: Anja Degerholm

Pandemi-doldis

Besöket i Berlin handlar till stor del om att se vilka produktnyheter som presenteras. Color Systems har huvudsakligen kunder inom sign och display, och företräder leverantörer som till exempel Epson, RollOver, Flexa och Onyx.

Mikael Agvald vill slå ett slag för uv-storformatsskrivaren Epson SureColor V7000.

– Det är en maskin som lanserades under pandemin och därför hamnat lite under radarn. Den skriver ut snabbt med vitt och har en otrolig färgrymd. Vi har redan sålt fem maskiner och tror på fler installationer, säger han.

ATP Colors nya storformatsskrivare och Rolands VG3 är andra nyheter som Torbjörn och Mikael vill titta lite närmare på.

Epson visar SureColor V7000 under Fespa. En maskin som Color Systems redan installerat hos en handfull kunder. Foto: Anja Degerholm

Visa kunderna runt

Ett annat viktigt syfte med att besöka mässan är att träffa kunder och visa dem vad som är nytt.

– Vårt uppdrag är att visa produkter som vi tror kan vara intressanta för dem. Vara lite mässguider helt enkelt, säger Torbjörn Hedén.

Är ni på jakt efter några nya leverantörer?

– Nej, jag skulle säga att vi har ett ganska komplett utbud. Det vi i så fall ska titta på är arbetsflödeslösningar, automation är något som blir allt viktigare för många företag, säger Torbjörn Hedén.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *