söndag 3. juli – vecka 26
Det här är den sjätte versionen av Adobe PDF Print Engine. Foto: Karin Karltun
Sedan 2006 har Adobe producerat mjukvaran PDF Print Engine, som enligt företaget används i över 200 000 pressar och provtrycksskrivare över hela världen. I dagarna släpptes den sjätte upplagan. Uppdaterad färgkonvertering, nya algoritmer för skalförändring och enklare hantering av postpress är några av nyheterna.
– När nya färgmetoder börjar användas behöver branschen sofistikerade verktyg för att maximera deras potential, och gärna automatiserat. De nya funktionerna i PDF Print Engine 6 kommer effektivisera arbetsflödet och öka produktiviteten, säger Amit Dayal, vd och general manager på Digital Advertising, Learning, & Publishing hos Adobe, i ett pressmeddelande.
En av dessa nya funktioner är färgkonverteringen, som med PDF Print Engine 6 endast sker i ett steg för en mer effektiv och exakt utskrift i digitalpressar som körs med särskilda processfärger, orange, grönt eller violett, utöver CMYK.
Även storleksförändring av bilder kommer att bli enklare då Adobe tagit fram en ny algoritm som genererar nya pixlar när en bild förstoras upp.
Den nya spektralmodulen, av Adobe kallad Spectral Brand Colors, kommer att behandla spektralt definierade dekorfärger så att de kan färgstyras med andra jobbelement.
Det ska i den nya versionen även bli enklare att hantera lack och folier, då stora delar av processen blivit automatiserad. Dessutom ska vita undertryck och lack kunna genereras automatiskt under körning.
På det stora hela är PDF Print Engine 6, enligt företaget, optimerad och uppdaterad för att dra full nytta av den senaste systemhårdvaran och bildtekniken. De nya färgfunktionerna i version 6 kommer att påskynda användningen av spektrala färger i kombination med varumärkesfärger.
Adobe menar vidare att prepress-operatörer kan dra fördel av och exakt styra hela färgpaletten som finns tillgänglig i skrivaren eller på tryckpressen för den mest exakta återgivningen av varumärkesfärger, grafik och bilder.
Adobe PDF Print Engine 6 börjar säljas i juni 2022.
Karin Karltun | karin.karltun@agi.se| 3. juni, 2022
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige