Adobe vill automatisera tryckprocessen med PDF Print Engine 6

PUBLICERAD: 3 juni 2022
UPPDATERAD: 1 september
Det här är den sjätte versionen av Adobe PDF Print Engine. Foto: Karin Karltun

Sedan 2006 har Adobe producerat mjukvaran PDF Print Engine, som enligt företaget används i över 200 000 pressar och provtrycksskrivare över hela världen. I dagarna släpptes den sjätte upplagan. Uppdaterad färgkonvertering, nya algoritmer för skalförändring och enklare hantering av postpress är några av nyheterna.

– När nya färgmetoder börjar användas behöver branschen sofistikerade verktyg för att maximera deras potential, och gärna automatiserat. De nya funktionerna i PDF Print Engine 6 kommer effektivisera arbetsflödet och öka produktiviteten, säger Amit Dayal, vd och general manager på Digital Advertising, Learning, & Publishing hos Adobe, i ett pressmeddelande.

Färgkonvertering i ett steg

En av dessa nya funktioner är färgkonverteringen, som med PDF Print Engine 6 endast sker i ett steg för en mer effektiv och exakt utskrift i digitalpressar som körs med särskilda processfärger, orange, grönt eller violett, utöver CMYK.

Även storleksförändring av bilder kommer att bli enklare då Adobe tagit fram en ny algoritm som genererar nya pixlar när en bild förstoras upp.

Den nya spektralmodulen, av Adobe kallad Spectral Brand Colors, kommer att behandla spektralt definierade dekorfärger så att de kan färgstyras med andra jobbelement.

Lack och foliering

Det ska i den nya versionen även bli enklare att hantera lack och folier, då stora delar av processen blivit automatiserad. Dessutom ska vita undertryck och lack kunna genereras automatiskt under körning.

Säljstart i juni

På det stora hela är PDF Print Engine 6, enligt företaget, optimerad och uppdaterad för att dra full nytta av den senaste systemhårdvaran och bildtekniken. De nya färgfunktionerna i version 6 kommer att påskynda användningen av spektrala färger i kombination med varumärkesfärger.

Adobe menar vidare att prepress-operatörer kan dra fördel av och exakt styra hela färgpaletten som finns tillgänglig i skrivaren eller på tryckpressen för den mest exakta återgivningen av varumärkesfärger, grafik och bilder.

Adobe PDF Print Engine 6 börjar säljas i juni 2022.

Läs vidare

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Fujifilm introducerar end-to-end-workflow

Fujifilm har samarbetat med eProductivity Software (ePS) för att visa hur Fujifilms XMF PressReady arbetsflödeslösning kan paras ihop och integreras med eProductivity Softwares MarketDirect StoreFront e-handel och MIS-system.
Fujifilm_ePS

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Lockar med färgbesparingar i ny RIP-version

Den franska mjukvaruutvecklaren Caldera har precis släppt den senaste versionen av Caldera RIP. Från och med nu kommer användare att kunna uppgradera sin RIP till version 17 för att uppleva alla nya funktioner och förbättringar.
caldera

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland