Epson tryckte hårt på textil

 

Richard Garp håller upp textilprover som tryckts i nya högvolymsskrivaren Monna Lisa. Foto: Claes Nordström

Epson erbjuder det mesta i printväg för att trycka på plana skivor eller flexibla material. Men på Fespa-mässan innehöll utställningen till stora delar olika maskinlösningar för att lägga färg på textil – från små till riktigt stora volymer. Det sistnämnda var nya Monna Lisa ett exempel på.

Den röda tråden hos Epson på Fespa-mässan i Berlin var att visa att de är en spelare inom industriellt tryck, inte minst var det tydligt när det kom till att trycka på textilapplikationer.

– Det tycker jag att man kan se på hela mässan. Det har varit ett stort fokus på textil, så även hos oss, säger Richard Garp, business account manager för Epsons kommersiella och industriella trycklösningar

I utställningen visades bland annat SureColor F3000, en mer industriell skrivare, både med DTG- och DTF-teknik, för att trycka t-shirtar och plagg, men också den större skrivaren för färgsublimering, SC-F10000.

Epsons större skrivaren för färgsublimering, SC-F10000. Foto: Claes Nordström

Textiltryck i hög hastighet

För den nordiska marknaden kan Epson presentera en helt ny Monna Lisa-modell. Epson har haft sina maskinserie under några år, anpassad för de riktigt stora textilvolymerna. Med modellen de visade på Fespa hoppas Epson även kunna göra ett intåg på den nordiska marknaden.

– Det är den minsta maskinen i serien. Vi kommer initialt att börja projektera och börja prata om den här typen av produkter. Det är en riktigt industriell textilmaskin, nytt för oss i år sedan 1 april.

Finns en efterfrågan på en sådan industriell maskin i Norden?

– Ja, en liten marknad, kanske någon eller några maskiner per land. Inte hos de som vi normalt ser som en textilproducent som syr skjortor och så utan kanske mer för en teater eller ett operahus där man producerar för en intern produktion, alternativt för mindre exklusivare modetillverkare, säger han och understryker att han inte ser att de nordiska länderna kommer att ta upp kampen och konkurrera med länder som Italien, Spanien, Frankrike inom fashion och modeindustrin.

Monna Lisa 8000 var den stora maskinnyheten på Fespa. Foto: Claes Nordström

Resinprinter skrev ut tapeter

Epsons första resinprinter R5000L var en annan publikmagnet på Fespa. Resintekniken, där skrivaren arbetar med en vattenbaserad resinbläckslösning, är i mångt och mycket densamma som används i latexmaskiner. Bläcket har elastiska egenskaper vilket är lämpligt för material som ska sträckas eller böjas.

Storformatsskrivaren är till exempel anpassad för att producera stora utomhusaffischer och skyltar. Den kan printa på mjuka material såsom vinyl, transparent film, textilier med mera. På Fespa i Berlin var det i huvudsak att visa maskinens möjligheter att trycka tapeter som gällde.

– De som har köpt maskinen är extremt nöjda med den. Den funkar superbra, och alla är glada och nöjda, säger han men tillägger att maskinlanseringen något olyckligt kom i samma veva som HP släppte sina nya latexmaskiner, vilket gjorde att maskinen till en början kom lite i skymundan. Den förtjänar mer uppmärksamhet, och det har nu börjat visa sig, konstaterar Richard Garp.

– Det har blivit ett mycket större intresse nu.

Richard Garp vid flatbäddsskrivaren SC-V7000 – 60 installationer har gjorts i Europa sedan säljstarten för ungefär ett år sedan. Foto: Claes Nordström

När vi träffar Richard Garp passar vi på att fråga hur försäljningen har gått för uv-flatbäddsskrivaren SC-V7000. Riktigt bra blir svaret:

– På nästan ett år har vi över 60 sålda maskiner i Europa. Vi har sålt tolv stycken i Norden, så vi är den bästa regionen i hela Europa.

Ser flera fördelar

Richard Garp säger att han tror tre faktorer ligger bakom efterfrågan. Dels att många i dag använder Epson S80600L, Epsons storsäljare och motsvarighet för att skriva ut rulle till rulle. Dels kombinationen av absolut högsta printkvalitet till ett förmånligt pris.

Både rullskrivaren och flatbäddsskrivaren printa med tio färger och kan konfigureras med vitt bläck. Richard Garp säger att utskrifterna, oavsett om det är mediaskivor eller flexibla material som printas, bjuder på ett stort färgomfång och hög opacitet i det vita bläcket.

– Det som är kul är att det inte bara är tryckerier som köper maskiner utan även varumärkesägare som använder maskinerna inhouse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *