Brittisk studie: Tryckt kundkommunikation ger positiv effekt

PUBLICERAD: 11 augusti 2022
UPPDATERAD: 11 augusti
Tryckt reklam och marknadsföring är fortfarande populärt, visar en brittisk undersökning. Foto: Pixabay/Karolina Grabowska

Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.

Marketreach har tagit reda på hur företag kan få bäst effekt genom kundkommunikation, en undersökning beställd av brittiska posttjänstföretaget Royal Mail. 83 procent av de 6 000 tillfrågade i undersökningen uppger att de önskar välja om de vill ta emot kommunikation från företag fysiskt i brevlådan eller digitalt som e-post. Hälften, 50 procent, tycker inte att det är positivt att helt övergå till digital post.

Väljer fortsatt för tryckt media

När 42 procent av de tillfrågade uppmuntrades att gå över till digital kundkommunikation förra året och nästan hälften erbjöds incitament att göra det, valde bara runt 24 procent att gå digitalt. Och bara hälften av de tillfrågade var nöjda över att bli av med den fysiska kundkommunikationen på papper.

Enligt Royal Mail visar undersökningen att det därför vore klokt av de som skickar ut reklam att tillgodose kundernas önskemål om tryckt kundkommunikation. 88 procent av de tillfrågade läser hela eller större delen av det fysiska annonsmeddelandet, jämfört med 76 procent för e-post, 58 procent för annonsering via sms och 44 procent för aviseringar på appar.

Lättare att ta till sig information

Vidare framgår att människor upplever att sannolikheten är större att de förstår komplex information när den presenteras för dem på papper jämfört med när de tar emot den i ett digitalt format. Sammanställningen visar också att 57 procent av de tillfrågade rapporterar att de är mindre benägna att missa informationen om den kommer till dem i ett fysiskt format.

Engagerar även yngre

Undersökningen redovisar också vilka åldersgrupper som är mer eller mindre mottagliga för fysisk eller digital post. Kontentan visar att alla åldersgrupper engagerar sig i fysisk post, inklusive generation Z (födda mellan 1995 och 2012) och millennials (födda mellan 1981 – 1996) som värdesätter det Royal Mails lägger i brevlådan. Fysisk kundkommunikation engagerar mer än e-post. 85 procent av dem öppnar det; 65 procent behåller det för framtida referens; 49 procent lägger undan informationen för att ta fram den senare och inte minst – 40 procent visar den för andra i hushållet.

Läs vidare

Matilda Iverlund ny vd på Paper Province

Paper Province har rekryterat Matilda Iverlund, som närmast kommer från Billerud, som ny vd.
Matilda-Iverlundx

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Småländskt tryckeri flyttar och stänger kontorshandel

Solvändan förlag och tryck stänger Möre bok och kontor i Torsås och flyttar tryckeriet och förlaget. 
Möre

Grafiska företagens produktion nere på rekordlåga nivåer

Den grafiska branschen upplever en kraftig nedgång i både orderingång och produktionsvolym. Jämfört med 2015 har produktionsvolymen nu sjunkit till cirka 67 procent. Men det finns ljusglimtar.
pall-konjuntur

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2