Brittisk studie: Tryckt kundkommunikation ger positiv effekt

Tryckt reklam och marknadsföring är fortfarande populärt, visar en brittisk undersökning. Foto: Pixabay/Karolina Grabowska

Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.

Marketreach har tagit reda på hur företag kan få bäst effekt genom kundkommunikation, en undersökning beställd av brittiska posttjänstföretaget Royal Mail. 83 procent av de 6 000 tillfrågade i undersökningen uppger att de önskar välja om de vill ta emot kommunikation från företag fysiskt i brevlådan eller digitalt som e-post. Hälften, 50 procent, tycker inte att det är positivt att helt övergå till digital post.

Väljer fortsatt för tryckt media

När 42 procent av de tillfrågade uppmuntrades att gå över till digital kundkommunikation förra året och nästan hälften erbjöds incitament att göra det, valde bara runt 24 procent att gå digitalt. Och bara hälften av de tillfrågade var nöjda över att bli av med den fysiska kundkommunikationen på papper.

Enligt Royal Mail visar undersökningen att det därför vore klokt av de som skickar ut reklam att tillgodose kundernas önskemål om tryckt kundkommunikation. 88 procent av de tillfrågade läser hela eller större delen av det fysiska annonsmeddelandet, jämfört med 76 procent för e-post, 58 procent för annonsering via sms och 44 procent för aviseringar på appar.

Lättare att ta till sig information

Vidare framgår att människor upplever att sannolikheten är större att de förstår komplex information när den presenteras för dem på papper jämfört med när de tar emot den i ett digitalt format. Sammanställningen visar också att 57 procent av de tillfrågade rapporterar att de är mindre benägna att missa informationen om den kommer till dem i ett fysiskt format.

Engagerar även yngre

Undersökningen redovisar också vilka åldersgrupper som är mer eller mindre mottagliga för fysisk eller digital post. Kontentan visar att alla åldersgrupper engagerar sig i fysisk post, inklusive generation Z (födda mellan 1995 och 2012) och millennials (födda mellan 1981 – 1996) som värdesätter det Royal Mails lägger i brevlådan. Fysisk kundkommunikation engagerar mer än e-post. 85 procent av dem öppnar det; 65 procent behåller det för framtida referens; 49 procent lägger undan informationen för att ta fram den senare och inte minst – 40 procent visar den för andra i hushållet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: