Brittisk studie: Tryckt kundkommunikation ger positiv effekt

PUBLICERAD: 11 augusti 2022
UPPDATERAD: 11 augusti
Tryckt reklam och marknadsföring är fortfarande populärt, visar en brittisk undersökning. Foto: Pixabay/Karolina Grabowska

Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.

Marketreach har tagit reda på hur företag kan få bäst effekt genom kundkommunikation, en undersökning beställd av brittiska posttjänstföretaget Royal Mail. 83 procent av de 6 000 tillfrågade i undersökningen uppger att de önskar välja om de vill ta emot kommunikation från företag fysiskt i brevlådan eller digitalt som e-post. Hälften, 50 procent, tycker inte att det är positivt att helt övergå till digital post.

Väljer fortsatt för tryckt media

När 42 procent av de tillfrågade uppmuntrades att gå över till digital kundkommunikation förra året och nästan hälften erbjöds incitament att göra det, valde bara runt 24 procent att gå digitalt. Och bara hälften av de tillfrågade var nöjda över att bli av med den fysiska kundkommunikationen på papper.

Enligt Royal Mail visar undersökningen att det därför vore klokt av de som skickar ut reklam att tillgodose kundernas önskemål om tryckt kundkommunikation. 88 procent av de tillfrågade läser hela eller större delen av det fysiska annonsmeddelandet, jämfört med 76 procent för e-post, 58 procent för annonsering via sms och 44 procent för aviseringar på appar.

Lättare att ta till sig information

Vidare framgår att människor upplever att sannolikheten är större att de förstår komplex information när den presenteras för dem på papper jämfört med när de tar emot den i ett digitalt format. Sammanställningen visar också att 57 procent av de tillfrågade rapporterar att de är mindre benägna att missa informationen om den kommer till dem i ett fysiskt format.

Engagerar även yngre

Undersökningen redovisar också vilka åldersgrupper som är mer eller mindre mottagliga för fysisk eller digital post. Kontentan visar att alla åldersgrupper engagerar sig i fysisk post, inklusive generation Z (födda mellan 1995 och 2012) och millennials (födda mellan 1981 – 1996) som värdesätter det Royal Mails lägger i brevlådan. Fysisk kundkommunikation engagerar mer än e-post. 85 procent av dem öppnar det; 65 procent behåller det för framtida referens; 49 procent lägger undan informationen för att ta fram den senare och inte minst – 40 procent visar den för andra i hushållet.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Kodak production satin poster paper, 200gsm är ett bestruket semimatt papper med silkeskänsla som ger skarpa fotografiska bilder.

KODAK-Production-Satin-Poster-Paper-head-beskuren
Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion

Både konsumtionen och produktionen inom massa- och papperssektorn ökade i Europa förra året.

FotoJet---2025-02-25T102544.032
Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion

Hylte Paper tvingas till storvarsel

De ojämna elpriserna slår hårt mot elintensiva företag i södra Sverige.

Hylte-bruk
Hylte Paper tvingas till storvarsel

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens
Produktion av grafiskt papper ökar: ”Effekten väntas inte bestå”