Brittisk studie: Tryckt kundkommunikation ger positiv effekt

PUBLICERAD: 11 augusti 2022
UPPDATERAD: 11 augusti
Tryckt reklam och marknadsföring är fortfarande populärt, visar en brittisk undersökning. Foto: Pixabay/Karolina Grabowska

Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.

Marketreach har tagit reda på hur företag kan få bäst effekt genom kundkommunikation, en undersökning beställd av brittiska posttjänstföretaget Royal Mail. 83 procent av de 6 000 tillfrågade i undersökningen uppger att de önskar välja om de vill ta emot kommunikation från företag fysiskt i brevlådan eller digitalt som e-post. Hälften, 50 procent, tycker inte att det är positivt att helt övergå till digital post.

Väljer fortsatt för tryckt media

När 42 procent av de tillfrågade uppmuntrades att gå över till digital kundkommunikation förra året och nästan hälften erbjöds incitament att göra det, valde bara runt 24 procent att gå digitalt. Och bara hälften av de tillfrågade var nöjda över att bli av med den fysiska kundkommunikationen på papper.

Enligt Royal Mail visar undersökningen att det därför vore klokt av de som skickar ut reklam att tillgodose kundernas önskemål om tryckt kundkommunikation. 88 procent av de tillfrågade läser hela eller större delen av det fysiska annonsmeddelandet, jämfört med 76 procent för e-post, 58 procent för annonsering via sms och 44 procent för aviseringar på appar.

Lättare att ta till sig information

Vidare framgår att människor upplever att sannolikheten är större att de förstår komplex information när den presenteras för dem på papper jämfört med när de tar emot den i ett digitalt format. Sammanställningen visar också att 57 procent av de tillfrågade rapporterar att de är mindre benägna att missa informationen om den kommer till dem i ett fysiskt format.

Engagerar även yngre

Undersökningen redovisar också vilka åldersgrupper som är mer eller mindre mottagliga för fysisk eller digital post. Kontentan visar att alla åldersgrupper engagerar sig i fysisk post, inklusive generation Z (födda mellan 1995 och 2012) och millennials (födda mellan 1981 – 1996) som värdesätter det Royal Mails lägger i brevlådan. Fysisk kundkommunikation engagerar mer än e-post. 85 procent av dem öppnar det; 65 procent behåller det för framtida referens; 49 procent lägger undan informationen för att ta fram den senare och inte minst – 40 procent visar den för andra i hushållet.

Läs vidare

Onlinetryckeri börjar sälja material

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Konica Minolta ökar flexibiliteten i efterbehandlingen

Den nya hybrida inlinestaplaren – Multi-Purpose Stacker XL – stödjer bland annat stapling av långa ark med lyft och transport av tungt papper.
MPS-XL-Plockmatic

Matilda Iverlund ny vd på Paper Province

Paper Province har rekryterat Matilda Iverlund, som närmast kommer från Billerud, som ny vd.
Matilda-Iverlundx

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)