Nedslag på profilmässa

Vi besökte profil- och promotionmässan Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping för att ta pulsen på utställarna. Mässan som haft ett uppehåll sedan 2019 hade förväntansfulla utställare på plats när det var dags att ställa ut 17 och 18 augusti. Alla verksamma i en bransch som ser ut att gå mot ett ljust år igen.

Perry Sandell, försäljningsansvarig inom brodyr- och tryckförädling hos ACG Nyström. Foto: Claes Nordström

ACG Nyström demonstrerade sitt utbud inom brodyr, textil- och dekaltryck och lasergravyr från GCC. En publikmagnet på mässan var Coloreels unika teknik för infärgning av brodyrtråd, en enhet som visades sammankopplad med en brodyrmaskin som arbetade för fullt – AI – TMEZ-SC1501.

För att trycka på textil erbjuder ACG Nyström inkjetmaskiner från Brother, anpassade för både stora och små produktioner för direktutskrift på plagg (DTG) eller direkt till film (DTF). På brodyrsidan erbjuder ACG Nyström maskiner från TMEZ och Taijma som passar både för den lilla och stora producenten.

– Vi ser att man fortfarande vill ha ett brett spektra kring det man vill kunna leverera till sina kunder. Helt enkelt för att kunna behålla kunden i huset. Så vi ser att många kunder därigenom vill investera i nya tekniker och köpa nytt. Där tycker vi att vi har ett brett utbud och bra leverantörer som vi känner att vi är stolta över att jobba med säger Perry Sandell, försäljningsansvarig inom brodyr- och tryckförädling.

Den mindre brodyrmaskinen från Taijma passar perfekt stående i butiksmiljöer för att leverera brodyr till kunder on demand på olika produkter, enligt Perry Sandell. Foto: Claes Nordström

– Det vi kan presentera här är att maskinerna är mer lätta att använda och flexibla än de någonsin har varit.

För ACG Nyströms produktområden inom brodyr, print och lasergravyr så har det hittills varit ett fantastiskt år, enligt Perry Sandell.

– Det har varit ett makalöst år. Brodyren har nog haft sitt bästa år någonsin och nu lyfter vi oss även på norska marknaden.

Vad ligger bakom ökningen på brodyr?

– Jag skulle säga att det har att göra med den nya generationens brodyrmaskin som vi har fått in. Den är väldigt tilltalande för produktionsenheter där man kan ha rotation på operatörerna på ett annat sätt och hålla en genomlöpande hög kvalitet.

 

Johan Spennare framför Spennares monter som byggts  upp med företagets egenutvecklade skyltsystem  FlextTile.

KG Spennare tog chansen att ställa ut på Profile Nordic Fair för att synas och påminna befintliga och potentiellt nya kunder om företagets existens. Företaget sticker ut gentemot många andra företag i promotionbranschen genom att de tillverkar och utvecklar de flesta av sina produkter själva, enligt ägaren Johan Spennare.

– VI har valt att inte visa alla våra produkter utan fokusera på vårt företag och varumärke. Vi till skillnad från många andra i branschen levererar produkter som är ganska behovsstyrda. Vår utmaning är att när behovet kommer så är det oss de ska vända sig till, säger Johan Spennare.

KG Spennares hela monter är uppbyggd med företagets eget prisvinnande skyltsystem – FlexTile.

– Det är vår stolthet som vi har vunnit flera designpriser med och en grundbult i vårt erbjudande som vi gärna vill framhäva.

– Vi vill att våra kunder ska förstå att de mer eller mindre kommer till själva kärnan när de beställer från oss.

Det flesta produkterna i sortimentet är till för kunder som vill marknadsföra sig i möten. Det har inneburit att KG Spennare har gått igenom två tuffa år under pandemin.

– Vi har gått igenom lite av ett stålbad under corona men nu har vi kommit ut på andra sidan väldigt starka, säger han och tillägger att de har gått igenom en genomlysning av företaget och nu står väldigt bra rustade.

– Efter restriktionerna släppte så har det fullständigt exploderat.

Nio anställda arbetar i Sverige, sju av dem i Stockholm. Vidare har de tre personer i USA och en person i Kina. Målet är att toppa försäljningen de gjorde före coronapandemin.

– Vi siktar på att omsätta omkring 36 eller 37 miljoner i år.

 

Björn Mattsson, vd på Headwear. Foto: Claes Nordström

Headwear visade upp produkter på mässan som passar för den kommande hösten och vintern, speciellt Oeko Tex-certifierade produkter – inte bara garnet utan allt som hör till produkten.

– Det är vi väldigt stolta över. Även att vi har återvunna material i produkterna med rPet och GOTS-certifieringar, säger Björn Mattsson, vd på Headwear.

Företaget visade även en ny kollektion med bland annat sublimerade klädesplagg – arbetskläder, t-shirtar, badbyxor, jackor och hoodies.

– Vi har fyra stycken dedikerade partners som står för våra produktioner, i två av dem är vi delägare i.

Kepsar och mössor täckte väggarna i Headwears utställning. Foto: Claes Nordström

Trenderna just nu går mycket mot hållbarhet och återvunna material. Att ta hem textil och gamla leveranser och återvinna dem till nya produkter, säger han och nämner ett exempel:

– Allt spill från våra mössor i produktion återvinns till nytt garn, färgas in igen och blir till nya mössor. Det blir en helt grön produktion där det inte blir något spill alls från garnet.

Headwear har i dag 28 anställda. Första kvartalet i år hängde fortfarande pandemin kvar. Försäljningen för andra kvartalet har däremot ökat med 30 procent.

– Så vi har nog ökat försäljningen 10 miljoner hittills. Förra året ökade vi från 64 till 78 miljoner så håller vi i detta med en bra höst så borde vi kunna hoppa upp mot 100 miljoner, säger Björn Mattsson.

 

Fredrik Axelsson försäljningschef på Hot Screen. Foto: Claes Nordström

Det var mötet med kunder och besökare som var centralt när Hot Screen ställde ut på promotionmässan. Fredrik Axelsson försäljningschef:

– Framför allt vill vi träffa alla kunder igen som vi inte har sett på 2,5 år. Så det är mötet som är intressant här för oss, inte så mycket produkt.

Senaste halvåret har Hot Screen investerat i två nya trycklinjer. Och försäljningen har ökat med ungefär 25 procent i år jämfört med fjolåret.

– Våren har varit fantastisk för oss med en enorm tillväxt. Så vi anställer mycket folk. Det handlar om att få in nytt folk i produktionen och hinna med.

Han säger att Hot Screen producerar ungefär 150 000 värmetransfer varje dag. Företaget bygger även egna tryckpressar i tre olika modeller genom dotterbolaget Itek. Instegsmodellen Hot 1000e demonstrerades i montern:

– Jag skulle säga att den är anpassad för mindre återförsäljaren som inte har allt för stora volymer. Ett bra första steg. Den är helt elektrisk och det krävs ingen tryckluft.

 

Robert Hajduk, senior sales manager på Anda Present Group. Foto: Claes Nordström

Anda Present Group med huvudkontor och produktionsanläggningar i Ungern, berättade om företagets stora sortiment med över 2 000 profilprodukter. Produkterna kan levereras på 2–3 dagar till Sverige, med tryck därtill kan det ta upp till två veckor, enligt Robert Hajduk.

Företaget arbetar uteslutande med återförsäljare. Anda Present Group har cirka 350 anställda och omsättningen uppgår till runt 500 miljoner kronor. Han säger att sortimentet genomgår ett skifte, samma sorts produkter men mer hållbara sådana.

– Vi fortsätter lägga fokus på att bli ännu bättre när det kommer till att leverera hållbara produkter med till exempel eko-certifierade material och Fairtrade-bomull.

 

Niels Rask, vd på NS System. Foto: Claes Nordström

Det danska företaget NS System i Fredrikshamn har över 50 års erfarenhet av att producera och leverera transfer till återförsäljare – profil- och promotionföretag eller de som säljer inom sport- och arbetskläder.

– Vi säljer också kläder så vi kan göra vad man kallar en all-in-one-lösning. Istället för att köpa från tre ställen kan de köpa transfer, kläder och applicering. Vi gör allt färdigt och skickar det som ett paket.

– Vi jobbar mycket med miljö och erbjuder vattenbaserad transfer. Vi har två typer av transfer där vi erbjuder livstids garanti. Köper man transfer från oss så garanterar vi att trycket håller hela klädesplaggets livstid.

 

John Löfstrand och Lena Ullgren på Burde Publishing. Foto: Claes Nordström

Klockan tickar sakta men säkert mot ett nytt kalenderår. Det tog Burde Publishing fasta på under mässan och visade upp anteckningsböcker och kalendrar som företag kan få tryckta med sina logotyper för användning i sin marknadsföring, för att ge bort eller för att ge till sin egen personal. Lena Ullgren är säljare på Burde Publishing:

– Det är högt och lågt. Allt från billigare alternativ till mer exklusiva böcker.

Allt från enklare till mer exklusiva anteckningsböcker och kalendrar finns i Burde Publishings sortiment. Foto: Claes Nordström

Hon säger att det mesta kring produktionen av anteckningsböcker och kalendrar finns i egna lokaler i Växjö. Burde finns även representerade med bolag i Norge och Danmark, samt en agentur i Finland.

– Sedan har vi även vattenflaskor där man kan få loggor eller tryck på. Det är också en bra present att ge bort.

Hur upplever du promotionmarknaden nu?

– Nu börjar det kännas bra igen. Det känns som att folk är på hugget, säger Lena Ullgren.

Nästa vecka möter vi fler utställare på Nordic profile fair.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: