
Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.
Sedan starten för två år sedan har Bolddesignz i Skepplanda växt rekordsnabbt. Nu har företaget sex anställda och Niklas Kjärhus, 24 år, har arbetat heltid med företaget sedan dag ett.

– Det fanns inget annat företag som kunde leverera det jag ville ha, därför startade jag Bolddesignz, berättar han.
Det skulle snart visa sig att han inte var ensam om att vilja ha exklusiva chrome-dekaler på sin supermoto-cykel med till exempel fluorescerande färger, glitter, holografiskt tryck och detaljer som man kan spegla sig i. Succén var snart ett faktum.
Supermoto kan liknas med motocross, men med skillnaden att man kör på asfalt, och motorcyklarna har därför landsvägsdäck och fälgar som är anpassade för underlaget.
Tre nya maskiner
Vid starten köpte Niklas begagnade maskiner. Det började med en gammal storformatsskrivare från Roland DG, RF 640, och en enkel skärmaskin från Graphtec. Det visade sig ganska snart att de inte riktigt höll måttet.
– Första halvåret kunde jag inte sälja någonting eftersom maskinerna inte funkade. Printern var inte bara utrustad med CMYK utan även med orange, grön och röd, och det visste jag inte när jag köpte den. Och skärmaskinen var alldeles för underdimensionerad för de tjocka materialen vi jobbar med.
Efterhand fick Niklas det att funka någorlunda, men i slutet av 2021 bestämde han sig för att investera i nya maskiner. Han vände sig till Color Systems och köpte tre maskiner på ett bräde: en Epson SureColor 80600-printer, en laminator från Flexa och ett skärbord på leasing, Summas F1612-modell. De levererades och installerades i januari i år.

Vill expandera
Allt ryms i familjens garage utanför Skepplanda, även om det börjar bli trångt. Niklas har under uppstarten bott hemma och tog inte ut någon lön under det första året. Allt överskott återinvesteras i företaget. Nu jobbar han åtminstone 80-timmarsveckor för att få allt att rulla.
– Drömmen är att kunna köpa loss mark och bygga ett eget lager. Nu har vi snart ingen plats kvar att växa på. Jag skulle behöva minst en laminator till, eftersom det tar alldeles för lång tid att byta materialrullar, och ytterligare en printer.
Det som gör Bolddesignz unikt är, förutom iögonfallande detaljer, att kunden kan få sitt dekalkit helt skräddarsytt efter sina önskemål. Något som garanterar att ingen annan har lika häftiga dekaler på sin hoj.
Företaget har tre anställda som bara ägnar sig åt design. Både så kallad ”full custom” på kundens begäran och färdiga kit som kan beställas från hemsidan i olika färger. Dekalerna printas i Epson-skrivaren, lamineras och skärs sedan ut på Summa-bordet. I dagsläget produceras runt 200–250 dekalkit per månad.

Delar följarnas bilder
Bara runt sju procent av kunderna finns i Sverige, den stora kundkretsen finns istället i Tyskland där supermoto är populärt. Kunderna är som sagt snarare en trogen följarskara än bara köpare, eller fans som Niklas Kjärhus säger. Instagram har blivit ett viktigt skyltfönster för att visa produkterna och följarna delar gärna med sig av sina egna bilder.
– Vi gör två uppdateringar om dagen, ofta delar vi följarnas bilder. De är med och supportar det vi gör och visar gärna upp sina hojar med våra dekaler.
– Det gör att vi måste leverera produkter med hög kvalitet som gör kunden nöjd.
[metaslider id=”221509″]
Detaljer läggs manuellt
Bolddesignz använder material från bland annat Hexis och Substance. Niklas förklarar att det är viktigt att kvaliteten är bra eftersom detaljerna läggs för hand, och det är inte helt enkelt eftersom det är flexibla material. Hans syster Erika har sedan starten för två år sedan varit den som sköter detta arbete.
– Hon har blivit riktigt grym på det. Det tar tid att lära sig, det måste läggas exakt på rätt ställe.
Under förra året omsatte Bolddesignz, och den enskilda firman som företaget en gång startade som, totalt ungefär 3,5 miljoner kronor. Aktiebolaget bildades i juni 2021. I år räknar Niklas med en rejäl tillväxt.
– Vi siktar på åtminstone 7–8 miljoner kronor i omsättning, kanske kan det bli tio.

En helhetsleverantör
Niklas Kjärhus är ingen gröngöling när det gäller att driva företag. Han hade tidigare ett företag, mest på hobbybasis, som sålde kläder med olika tryck som beställdes on demand. Den textila tråden har han tagit upp i sitt nya företag och en stor del av försäljningen rör handskar och tröjor med företagets logga. Bolddesignz är även återförsäljare för ett företag som säljer fälgar och ett annat som säljer handsydda sadelöverdrag.
– Målet är att sälja ännu mer kläder och fälgar och annat som hör till. Så att kunden bara behöver vända sig till en leverantör för att bygga sin hoj. På så sätt hoppas jag att företaget kan växa ännu mer.