Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

 

Planprintern Aquity Prime premiärvisades på Fespa-mässan tidigare i år. Spandex säljer plattformen i Sverige. Foto: Claes Nordström

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Årets Fespamässa blev startskottet för ”nya” Fujifilm att visa upp sitt nya erbjudande i storformatsklassen. Företaget har decennier bakom sig med strategin att vara teknikleverantör med bläck och inkjetteknik i nära samarbete med flera OEM-partner. Men också försäljningsdistributör globalt – att sälja dessa maskiner under Fujifilm-etikett med egen design.

Tomas Källroos, försäljningschef för storformatsutrustningar hos återförsäljaren Spandex, tar med oss på en historielektion. Fujifilm har haft ett historiskt samarbete under drygt tio år med Océ, tiden innan de fusionerades ihop med Canon. Planskrivare köptes in, såldes som Fujifilm Acuity samtidigt som de sedan begynnelsen också bistått med att leverera bläck till maskinerna.

Företaget har också haft ett långt samarbete med Matan Digital Printer att sälja tre och fem meter breda uv-rullskrivare. Även här försörjde de maskinerna med bläck. När Matan fram till för några år sedan såldes till EFI Vutek avbröts samarbetet.

Samarbetet med Inca Digital Printers i brittiska Cambridge varade längst – över 20 år och speciellt avseende Inca Onset-planskrivare i högvolymssegmentet. Det handlar om tryck i höga hastigheter, från 400 till 1 000 kvadratmeter i timmen. Den brittiska tillverkaren Inca förvärvades i år av Agfa vilket mer eller mindre satte punkt för det långvariga partnerskapet. Spandex fortsätter dock än i dag att supportera sina kunder avseende Inca Onset-maskinerna med bläck och service.

Tomas Källroos, försäljningschef för Fujifilms storformatsutrustningar hos återförsäljaren Spandex. Foto: Privatbild

Nog om företagets historia. Fujifilm har alltså lagt om strategin, gjort en helomvändning och satsar resolut framåt med en egen storformatsportfölj. Och det var på Fespa publiken för första gången fick möjlighet att ta en närmare titt på storformatsutbudet.

– Det är i mellansegmentet och uppåt som Fujifilm vill verka. Det arbete man påbörjade för tre fyra år sedan ser man nu resultatet av. Man har byggt helt egna maskiner som fick premiär på Fespa i Berlin. Den första maskinlanseringen var flatbäddsskrivaren Aquity Prime, säger Tomas Källroos på Spandex. Återförsäljaren är ensam om att sälja Fujifilms storformatsmaskiner i Sverige.

I två utföranden

Det handlar om en klassisk planskrivare för skiv- och arkmaterial, alltså utan rulle till rulle-funktion. Acuity Prime finns i storlekarna 1,25 x 2,5 meter och 2 x 3,2 meter . Dessa kommer i två utföranden, modell 20 och 30, vilka konfigureras efter kundens behov, från CMYK upp till totalt sju bläckkanaler.

Tomas Källroos påtalar att Acuity Prime-modellerna bygger på samma plattform med skillnaden att 30-modellen har dubbelt så många printhuvuden (samt en extra färgkanal) och därmed kan printa mycket snabbare. Fyrfärgstrycket CMYK kan kombineras med vitt bläck och en clear coat (lack) för att lyfta fram vissa delar av trycket med partiell lack. Som maskinnamnet åsyftar tillkommer även möjligheten att välja till en primer för att trycket ska fästa bättre på mer industriella mediatyper.

– Primern är en ren vidhäftningsförbättrare.

Planprinterns fyrfärgstryck kan kombineras med vitt bläck och en clear coat. Det finns även möjlighet att välja till en vidhäftnings­primer. Foto: Anja Degerholm

För flera olika material

Tomas Källroos förklarar att uv-färger generellt är synonymt med god vidhäftning. Men det innebär inte att det alltid går att få väldigt hög vidhäftningsförmåga på alla typer av material. Det är här Fujifilms primer kommer in i bilden, säger han och nämner ett antal vanliga skyltmaterial, bland annat plaster som polypropylen och polyetylen samt solid aluminium, aluminium­komposit och akryl som kan vara svåra att få god vidhäftning på. Här kan Spandex tala utifrån egen erfarenhet – på materialsidan säljs stora mängder sådana skyltmaterial och företaget besitter god kunskap om dem, enligt Källroos.

– I och med att det är efterbearbetning på allt det här så kräver det också väldigt hög vidhäftning. Det kanske ska fräsas efter trycket där du har lagt ett tjockt lager vitt. Det ställer enorma krav på vidhäftningen så att det inte lossnar flisor i kanterna. Det kan bli dyra trycksaker att göra om, säger han och nämner att även packning, distribution och montering kan slita på trycket om inte vidhäftningen lever upp till förväntningarna.

Fujifilm satsade stort på att visa upp sig Fespa när den nya storformatsportföljen skulle marknadsföras. Foto: Claes Nordström

En annan applikation Acuity Prime lämpar sig för är att printa på glas.

– När det gäller glas måste du definitivt ha en vidhäftningsprimer för att säkerställa att färgen sitter.

Acuity Prime riktar sig i grunden till skylttillverkare. Även om skyltar vanligen betraktas på ett lite längre avstånd har Fujifilm ändå valt att jobba med 7 till 21 pikoliter variabel droppstorlek.

– Här får våra kunder både en hög skärpa i små texter och i fina detaljer utan att ge avkall på produktiviteten.

– Så här har du en printer i två format som printar jättebra och som tar det här med vidhäftning, att kunna printa på väldigt många olika material, till en ny nivå.

Möjlighet att uppgradera

Tomas Källroos framhåller valbarheten som kommer med maskinsystemet, oavsett om kunden väljer 20-, eller 30-modellen.

– Kunden kan investera i sitt behov här och nu, men kan också växa med skrivaren när det behövs mer kapacitet eller tilläggsfunktioner vilket är en stor fördel. Möjligheten att printa med CMYK, vidhäftningsprimer, vitt och clear coat finns i båda, likväl som att öka produktionseffektiviteten genom att sätta in fler skrivhuvuden i fyrfärgs­trycket och i vitt.

– Det fina är att en kund kan köpa en Acuity Prime 20 med fyra färger. När denne senare ser ett behov av att printa vitt så kan vi uppdatera den på plats hos kunden – med vitt, primer eller med lack – eller med fler huvuden för att få en ökad produktionskapacitet.

Bordets tryckyta är uppdelat i fem vakuum­zoner. Tomas Källroos säger att fördelen med vakuumzoner är användarvänligheten och att det bidrar till minskade intag­ningstider speciellt i varierande tryckjobb när det skiftas mycket mellan olika material, kvaliteter och tjocklekar.

De uppdelade zonerna gör att vakuumet kan slås på för området som ska hålla materialarket på plats, samtidigt släcks sugförmågan ner för de zoner som inte används. För material som inte är riktigt plana, exempelvis wellpapp, ger det stora fördelar. Tiden är förbi då man tejpade de ytor som inte används. Upp till 51 millimeter tjocka mediaskivor kan placeras på printbordet. Positioneringsstift kommer upp ur bordet och hjälper operatören att placera ark på rätt ställe och att få rätt registrering och passning. En viktig funktion, speciellt när man trycker på både fram- och baksidan av substratet, enligt Källroos.

Vad tycker du gör att Acuity Prime sticker ut i flatbäddsdjungeln?

– Jag skulle säga att Fujifilm här kommer med något helt eget. Med alla funktioner, vakuumbordet och möjligheter att bygga ut med färger och så vidare så är den också prissatt i ett läge som gör det intressant – inte bara för våra kunder utan även för oss. Vi kan ta upp konkurrensen med de etablerade, säger han och tillägger att med de samarbeten Fujifilm har haft historiskt, att de har verkat inom flatbäddsområdet under lång tid, innebär att de också har kunskapen och vet vilka krav som ställs på marknaden.

Fujifilm har även breda rulle till rulle-maskiner med uv-led i maskinportföljen. Foto: Claes Nordström

Introduktionspriser och efterfrågan

Han säger att 20-modellen i sitt grundutförande och installerad har ett introduktionspris på en miljon kronor. Den större modellen på 2 x 3 meter uppgår till 1,75 miljoner kronor – full­utrustad och redo att börja producera.

– En planskrivare av modernt snitt som börjar på en miljon kronor är ett väldigt konkurrenskraftigt pris. Det är det vi också får höra nu när vi pratar med kunder. I mitten av augusti och september planerar Spandex att ta med svenska kunder till Fujifilms anläggningar i Bryssel eller Broadstairs i England. Där är tanken att kunderna ska få testköra Acuity Prime med sina egna printfiler och material. Men redan nu har Spandex offerter ute.

– Vi har kunder som är intresserade och som har skickat sina material till oss, exempel­vis lackad aluminium, så att vi har kunnat göra vidhäftningstester.

Spandex samarbete med Fujifilm har också mynnat ut i att de har börjat sälja Fujifilms breda rulle till rulle-maskiner, 2,2 och 2,5 meter breda med hybridmöjlig­heter.

– Det är uv-led-maskiner med sex färger plus vitt. Dessa jobbar vi också med redan nu och vi håller på att göra affärer.

– Inom ett år kommer det fler skrivare från Fujifilm som kompletterar det här programmet. Det kommer bli en leverantör med ett väldigt komplett skrivarsortiment. Får vår del är det här som hand i handske. Det här kompletterar HP:s utrustningar väldigt väl, säger Tomas Källroos.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: