Globalt teknikföretag byter namn

Ett exempel på hur det kan se ut i CorelDRAW – programvarusviten för grafisk produktion. Foto: Pressbild

Corel genomgår en komplett omprofilering och gör samtidigt ett namnbyte.

Det nya namnet i Corels rebranding-resa är redan spikat – Alludo. Under förra året hade teknikföretaget mer än 2,5 miljoner betalande kunder i mer än 130 länder inom olika branscher. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Programvara för grafisk produktion

Alludo har flera varumärken i portföljen, bland annat den grafiska programvarusviten CorelDRAW, för formgivare av bland annat skyltar, visuell kommunikation och förpackningar. Andra programvaror är Parallels, MindManager och WinZip. Alla dessa produktnamn kommer vara kvar under modermärket Alludos paraply.

Enligt Alludo är omprofileringen de nu gör en del av företagets åtagande att förnya framtidens arbete – inte bara var människor arbetar, utan också hur, när och varför de arbetar.

Växa organiskt och med förvärv

Corel grundades 1985 och har genom åren utvecklats genom förvärv av flera programvarumärken. Namnet Alludo som uttalas ”ah-LOO-dough” ska enligt företaget representera en sammanhängande identitet framåt samtidigt som namnet ska ge en fingervisning kring företagets mål: att stärka “allt du gör”. Företaget skriver vidare i pressmeddelandet att de kommer att fortsätta att fokusera på tillväxt. Både organiskt och genom fusioner och förvärv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: