Rustade för en ny vardag

Jonas Rydje har varit vd för Allmedia sedan 2020, men kom in som delägare redan 2016. Foto: Anja Degerholm

Hur ser framtiden ut för de svenska tryckerierna efter pandemin? Jonas Rydje, vd på Allmedia, är övertygad om att framtiden är ljus och för Malmötryckeriet handlar det om ytterligare satsningar på storformat och digitaltryck i små och unika upplagor.

– Jag ser väldigt positivt på framtiden och vi är redo att erbjuda kunden en produktionsanläggning som är anpassad efter den nya vardagen nu efter pandemin, säger Jonas Rydje.

Han säger att det handlar om allt fler unika jobb i korta serier.

– Vi har en hög efterfrågan på enstaka produkter, ibland bara ett enda exemplar, och har anpassat vår produktion utifrån det.

Kundskaran är en blandad kompott: från stora butikskedjor till privatpersoner och även andra tryckerier. Gemensamt för dem är att det sällan är stora volymer som efterfrågas utan mindre upplagor och variabeltryck.

Operatören Johan Puhv laddar trotjänaren EFI Pro 16H för utskrift.

Växt ur flera lokaler

Allmedias historia började i en lokal på Nordenskiöldsgatan i Malmö 2007. Sedan dess har företaget växt ur sina lokaler ett par gånger om. Under flera år höll man till på Travbanegatan nära Jägersro, men i slutet av 2010-talet hade även det blivit för trångt och i maj 2020 gick flytten till de nuvarande lokalerna på närliggande Hornyxegatan som tidigare huserade Exakta Printing. Delar av den 3 000 kvadratmeter stora fastigheten hyrs ut till en kund samt underleverantör.

I dag har Allmedia sju anställda. Två säljande projektledare, en på prepress/original, en som sköter allt storformatstryck, en på digitaltryck och en folierare. Jonas Rydje är som vd lite allt i allo på företaget.
– Vi har växt både när det gäller yta och maskinellt, säger Jonas Rydje som kom in som delägare i bolaget 2016 efter några år på familjeföretaget Printing som senare blev Exakta Printing. Sedan 2020 är han vd för företaget.

För några år sedan köpte Allmedia upp delar av Sign4U vilket innebar att företaget även kunde erbjuda foliering.

Satsning på storformat

Han säger att han såg ”enorma möjligheter för Allmedia” när han gick in som delägare. Åren som följde gjordes också flera investeringar.

– 2017 gjorde vi en satsning på storformatstryck och investerade i en rullskrivare från Mutoh. Året efter köpte vi in en planskrivare från EFI och ett Summa-skärbord. Vi tyckte att storformat var en viktig produktionsavdelning som saknades. Istället för att lägga ut allt på legotryck kunde vi samla vår orderbas i huset och på så sätt både hitta nya kunder och erbjuda våra befintliga kunder ett bredare utbud.

Ännu större storformat

Såväl EFI-maskinen och Summa-bordet, båda från leverantören Marabu, är fortfarande kvar i produktionen. I början av 2022 köptes ett ännu större Summa-bord in till storformatsavdelningen, som mäter 3 x 2 meter. En satsning för framtiden.

– I dagsläget har vi ett ”husformat” på max 1,60 i bredd på alla våra maskiner. Inom ett år räknar vi med att kunna dubbla det till 3,2 meter.

Det innebär en investering i en ny planprinter och Allmedia har tittat på tre olika intressanta modeller, men ännu inte bestämt vilken det blir. Ett arbetsbord från Rollsroller på 3,4 meter är redan inköpt och ska också underlätta för övergången till bredare media.

På senare tid har Allmedia investerat i efterbehandlingsutrustning, som denna fals- och bigmaskin från Horizon, CRF-362, som är ett dagligt arbetsverktyg för Josefin Magnusson.

Möblerar om

Tidigare delade digitaltrycket och storformatstrycket golvyta, men pandemin har visat på behovet av ett materiallager, inte minst på papper. Den yta där storformatsavdelningen stod innan ska göras om till pallställ för de allra nödvändigaste materialen till produktionen samt monteringsyta för fordon.
Storformat har istället fått flytta in i rummet vägg i vägg. Där står det för tillfället fyra olika skrivare: en EFI Pro 16H med LED, en HP Latex 370, en Canon Colorado 1650 med LED och en Roland DG Soljet EJ-640. Inom kort ska man alltså utöka med ytterligare en skrivare.

Framåt vill Allmedia även satsa på att utveckla digitaltrycket. Nyligen har det gjorts investeringar i limbindare, lamineringsmaskin och maskiner för falsning och bigning. Näst på tur är att hitta en ersättare till företagets Xerox iGen 150, inom två till tre års tid.

– Frågan är om man ska satsa på toner, inkjet eller våt färg. Det finns fördelar med alla alternativen och vi har god tid på oss att utvärdera vad som blir bäst för vår verksamhet.

Det nya Summa-bordet, som införskaffades i början av 2022, är ett led i Allmedias strategi att bredda mediaformatet från 1,6 till 3,2 meter.

Komplett folieringsverkstad

Längs vägen har Allmedia gjort flera förvärv. 2018 köpte företaget upp Kepa Tryck i Kävlinge som införlivades i verksamheten. Året efter tog man över en del av Sign4U inom foliering. Numera är det en viktig del inom Allmedia med en anställd som har hand om folieverkstaden och montering.

– Vi gör monteringsjobb åt kund på plats hos oss eller ute hos kund om det behövs. Till exempel kontorslandskap, butikskommunikation och fordon, berättar Jonas Rydje.

På folieringsavdelningen finns materiallager, två skärplottrar från Summa och ett 6,5 meter långt Rollsroller-bord samt monteringsplatser för tre fordon. Uppdragen varierar mellan allt ifrån bilar till motorcyklar och släp till lastbilar.

Förutom avdelningar för digitaltryck, storformat, foliering rymmer lokalerna även utrymmen för plock och pack samt kontor med mötesrum i olika storlekar.

På storformatsavdelningen står i dag fyra olika skrivare, men det ska göras plats för fler.

Optimism och orosmoln

Även om Jonas Rydje ser ljust på framtiden finns det även orosmoln.

– Elpriserna är missgynnande för oss här i Sydsverige och de svenska tryckerierna konkurrerar inte längre på samma villkor. Det är en stor utmaning för oss.

Vad finns det för lösningar på det om energipriserna fortsätter att vara höga?

– Vi har informerat våra kunder om att vi måste ta betalt för den ökade kostnaden och höja våra priser. Det tycker jag att man inte ska vara rädd för att göra, vi kan inte kompensera för dyrare energi eller material.

Han är ändå optimistisk inför det som komma skall, oavsett hur elpriset eller konkurrensen ser ut.
– Överlag försöker vi att inte snegla på vad konkurrenterna gör utan fokusera på det vi kan erbjuda kunderna istället. Vi har anpassat produktionen för det vi vill satsa på och är redo att möta framtiden, säger Jonas Rydje.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: