Två företagsbesök stod på agendan när Fespa Sweden i oktober bjöd in till sitt sedvanliga höstmöte. Den här gången gick färden till Göteborg för besök hos tryckeriet Hot Screen och glasstillverkaren Lejonet och Björnen.
Under ett dygn hann de 40 Fespa-medlemmarna få viktiga ledarskapsinsikter av tidigare fotbollsproffset, numera glassfabriksägaren, Håkan Mild, diskutera screentryckarutbildningar och se ett av Sveriges modernaste tryckerier. Det skriver Fespa Sweden i ett pressmeddelande.
Det blev fullt hus när Fespa Sweden besökte medlemsföretaget Hot Screens supermoderna fabrik i Fjärås söder om Göteborg. Vd:n Fredrik Skanselid berättade att personalen varit med och planerat fabriken från första spadtaget, för att få till ett effektiviserat produktionsflöde från a till ö. Ett exempel på det är att man har ett eget reningsverk som är byggt efter hur produktionen är utformad.
”Produkt som ligger rätt i tiden”
Hot Screen producerar värmetransfer i stor skala och är ett av Sveriges mest lönsamma tryckerier med en årlig tillväxt på 15–20 procent, något som Sign&Print skrivit om tidigare. Företaget har höga ambitioner om att fortsätta på den framgångsrika vägen och att bygga ut till totalt 13 produktionslinjer inom några år.
– Bland medlemsföretagen i Fespa Sweden finns flera framgångsrika producenter av värmetransfer. Det är en del av tryckeribranschen som går väldigt bra. De producerar en produkt som ligger rätt i tiden och gör det med lång erfarenhet av screentryck. Som ordförande är det roligt att se både de stora och små företagen som levererar högsta kvalitet inom alla områden för screen- och specialtryck. Under besöket hos Hot Screen fick vi ett tydligt exempel på den höga nivån svenskt screentryck håller, säger Fespa Swedens ordförande Johan Höckert.
Dagen innan besöket på Hot Screen var medlemmarna på studiebesök hos Katarina och Håkan Mild som äger och driver glassfabriken Lejonet och Björnen. Parallellt med det är Håkan klubbdirektör i sin forna klubb IFK Göteborg. För Fespa berättade han om ett ämne han brinner mycket för, nämligen ledarskap. Om prestationskultur och ledarskap i känslostyrda organisationer som en fotbollsklubb.
Framtidens utbildning inom screentryck
Kompetensförsörjningen är en brinnande fråga för Fespas medlemsföretag, inte minst när det gäller screentrycket. På föreningsmötet var därför Brobygrafiska med för att presentera de nya utbildningar man har inlett ansökningsprocessen för. Screentrycket finns med som delar i utbildningarna och därför behövs Fespas medlemsföretag för att verifiera behoven men också för att stötta med teknisk expertis.
– För att screentrycket ska stå starkt och utvecklas i framtiden behöver vi kompetent personal. En av de viktigaste frågorna för branschen är utbildning och vi jobbar på det på flera plan. Fespa kommer att kroka arm med Grafiska Företagen och skolorna för att ta fram utbildningar som passar våra medlemsföretag. De behöver stöttning med den kompetens vi besitter och det är jag övertygad om att Fespas medlemmar kommer bistå med, säger Johan Höckert.