Dubbelt upp väntar för Markbladet digitaltryckeri

PUBLICERAD: 28 november 2022
UPPDATERAD: 28 november
Tomas Hammarström, vd på Markbladet digitaltryckeri & printshop. Foto: Arkiv/Claes Nordström

E-handelssatsningen med fotoböcker och affischer går som tåget för Markbladet digitaltryckeri. Efter det senaste årets uppköp av e-handelssajter bygger de vidare för att öka tryckkapaciteten. HP Indigo-pressen i B2-formatet de redan förlitar sig på ska få en tvilling för att klara alla toppar i produktionen.

Det har varit ett händelserikt år hos Markbladet digitaltryckeri & printshop med förvärv, konkursövertag och maskininvesteringar. Tryckeriets satsning på e-handel av fotoböcker och affischer har varit affärsidén sedan flera år tillbaka.

Försäljningen sker till exempel på plattformar som Fotoklok.se och Printasquare.com och fotoboksappen Remoment där kunder kan skapa sin fotobok och sedan trycka på beställningsknappen. I år köptes Framkalla.com, där beställningar kan läggas både via en app och en webbplats, samt två webbutiker som erbjuder affischer – Textart och och Artiks. Totalt sju försäljningsplattformar finns nu under tryckeriets paraply.

I slutet av 2020 valde tryckeriet, beläget i Skene i Marks kommun, att satsa på en HPI 12000 HD för sin fotoboksproduktion, vilket Sign&Print berättat om i ett längre reportage. Nu har tryckeriet beslutat att investera i en ytterligare likadan digital tryckpress i B2-formatet. Installationen är planerad till våren och genomförs av leverantören Visutechs serviceteam.

B2-pressen HPI 12000 HD kan tryckk med CMYK, processfärgerna Light Cyan och Light Magenta och Light Light Black.

HP Indigo-pressar är ett självklart val för vd:n Tomas Hammarström:

– Det är den maskinen jag tycker är bäst i kvalitet. Den är fullutrustad med HD-huvuden, sjufärgstryck och andra saker. Det går att få ut fotokvalitet ur den, säger han och berättar varför det nu ska bli ökad tryckkapacitet i tryckeriet nästa år.

– En av de största anledningarna är för att skapa säkerhet, för vi kan inte stå stilla. När vi väl har våra toppar blir de så väldigt toppiga att vi behöver hyvla av dem lite. Det är tanken.

– Vi känner att våra andra andra delar i produktionen fixar volymen men vi får inte fram så mycket tryck som vi vill under den tiden. Kan vi fortare få fram fler tryckta ark så blir också efterbehandlingen effektivare.

Enligt Tomas Hammarström kommer den nya maskininvesteringen säkra upp när det blir toppar i produktionen . Foto: Arkiv/Claes Nordström

I tryckpressen HPI 12000 HD kompletteras CMYK med processfärgerna Light Cyan och Light Magenta för att få ännu mjukare tonövergångar och mer mättade färger. Det finns också en extrafärg att tillgå, Light Light Black. Även den bidrar till ökad tryckkvalitet och kan användas tillsammans med vanlig svart i tvåfärgstryck för att göra gråtonernas övergångar mjukare i svartvita monokroma fotomotiv.

– Med Light Light Black kan du få jätteschyssta gråskalebilder jämfört med om du bara använder två färger, säger Hammarström.

För Markbladet innebär e-handeln snabba puckar – från att en bok beställs tills att den når mottagaren. Det kräver ett effektivt flöde, från tryck och efterbehandling till packning och distribution. I snitt räknat innehåller en bokbeställning 1,5 böcker, enligt Hammarström.

– Det som är viktigt för oss är att få fram väldigt mycket foton under väldigt kort tid för att hålla våra leveranser och klara e-handeln.
– Det är snabba leveranser och vi får inte stå still. Om vi står stilla en dag, vilket kan hända, så fortsätter bara ordrarna att komma. Då tar det en vecka att komma ur det. Man får jobba ikapp och snabba upp allting.

Tryckta B2-ark i fotoboksproduktionen hos Markbladet digitaltryckeri.

Som mest högtryck har Markbladet från slutet av november fram till januari. Julen och kampanjdagar som Black Friday gör sitt. Med den nya tryckpressen och således med mer kapacitet i huset kan de framöver även bistå andra tryckerier i Sverige med tryck under årets övriga månader. Och det i ännu högre utsträckning än vad de gör i dag.

– Vi kommer helt klart att få lite överkapacitet vissa perioder på året. Men jag märker redan att det finns många som är intresserade av överkapaciteten. Vi hjälper en del andra tryckerier och jag tror de som inte ser oss som konkurrenter gillar att använda sig av oss.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Den ofrivillige tryckeridirektören: "Vi är uppväxta med stickers"

Tobias Martinsson är grundare till stickersvarumärket Prettygoodstickers och Motoproworks som säljer dekalkit under licens. Från början var inte tanken att bygga upp egen produktion men han tröttnade på ett arbetsflöde som var lite föråldrat.
collage

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm