När allt fler mindre tryckerier lägger ner eller blir uppköpta tror boråsaren Henrik Persson på det småskaliga lokala tryckeriet. Tidigare i år tog han över anrika Idealtryck som funnits i stan sedan 1981.
– Vi vill aldrig bli ett stortryckeri utan snarare ett lokalt ”gårdstryckeri”, säger Henrik Persson.
För fem år sedan tog han över ett annat bolag, Etikettkompaniet, som säljer bland annat klädetiketter. Sedan dess har företagets omsättning fördubblats, från dryga 12 till 25 miljoner kronor. Det gjorde satsningen på Idealtryck möjlig, säger han.
– Jag tycker det är kul att bygga något nytt. I och med att Etikettkompaniet går så bra med en väldigt självgående personal, så fanns det utrymme att satsa.
Tog över konkursdrabbat tryckeri
Genom sitt andra bolag har han varit en trogen kund hos Idealtryck i flera år. Idealtryck grundades av Per-Olof ”Pelle” Kielén och Ulf Brorsson. De köpte upp konkursboet efter Kårelius tryckeri, där de hade jobbat tillsammans under 1970-talet. Pelle hade egentligen andra planer när han stod utan jobb 1979.
– Jag hade startat ett annat bolag som skulle sälja naturmediciner på postorder. När vi fick köpa hela Kårelius tryckeri för 25 000 kronor slog vi till på det istället, säger han.
Pelle hade tänkt bli verkstadsmekaniker, men hoppade av utbildningen ett halvår innan examen för att börja som tryckerilärling istället.
– Det var helt rätt, jag trivdes direkt.
Tror på det lilla tryckeriet
När han senare själv blev tryckeriägare fanns det ett trettiotal tryckerier i Borås, så konkurrensen var stor jämfört med i dag när det finns en handfull kvar. Ganska snart tog Pelle över tryckeriet själv och drev det i egen regi i många år. Efter 50 år i branschen började tankarna gå på att sälja – eller stänga ner för gott.
– Jag var inställd på att lägga ner så det var kul när Henrik ställde frågan om att ta över, säger Pelle.
– Jag tyckte det lät spännande att driva tryckeriet vidare. Jag tror många företag uppskattar att det finns ett litet lokalt tryckeri i Borås. Jag vill skapa en känsla där kunderna kan komma in över en kopp kaffe och diskutera vad de vill ha. Det är viktigt att fokusera på det personliga mötet. Jag tror vi kan fånga upp kunder som inte behöver så stora volymer, upp till 10 000 exemplar. Det är där vi ska vara starka, säger Henrik.
Kompletterar varandra
I maj 2022 gick flytten till samma fastighet i centrala Borås där Etikettkompaniet håller till, men på en annan våning, bara ett stenkast från där allt började för Idealtryck en gång i tiden. I augusti började Peter Fäldt för att ta hand om den digitala delen och verksamheten kunde börja rulla på allvar.
– Jag är uppvuxen i grafiska branschen med en pappa som drev reproföretag och jobbade en del hos honom, berättar Peter Fäldt som efterhand tog sig an det digitala när det kom in i branschen i början av 90-talet med digitalisering av bilder med mera.
I början av 2000-talet startade han Vindspelet Grafiska tillsammans med sin kompanjon Jan Linusson. Företaget blev 2018 uppköpt av tryckerijätten Exakta och Peter slutade tidigare i år i bolaget. Som av en händelse kom han i kontakt med Henrik Persson via en gemensam vän och Idealtryck fick därmed välbehövlig förstärkning på den digitala sidan. En ren lyckoträff säger Henrik.
– Det känns tryggt att göra den här resan tillsammans med Pelle och Peter som har så mycket kunskap och erfarenhet inom sina områden, säger Henrik.
– Vi kompletterar varandra bra, säger Pelle som tycker att han har fått lite av en nytändning när han fått sällskap på jobbet efter att ha jobbat själv i många år. Han kommer att jobba kvar som anställd tillsvidare.
Stark start
Pelle och Peter sköter allt som hör produktionen till medan Henrik är säljande vd. Företaget har även en administrativ resurs som delas med Etikettkompaniet.
Under de två första månaderna låg försäljningen på runt 800 000 kronor. Över förväntan, enligt Henrik Persson som av erfarenhet vet att det tar tid att få snurr på ett bolag.
– Mitt mål är att vi ska ligga på en omsättning runt 5 miljoner kronor, däromkring bör vi kunna ligga och tugga med svarta siffror på nedersta raden.
Ordet om att Idealtryck lever vidare har börjat sprida sig. Det är den bästa marknadsföringen konstaterar Pelle.
– Jag har aldrig varit ute och sålt utan bara lagt något visitkort här och där. Det spred sig från mun till mun.
Hitta samarbeten
I dagsläget har Idealtryck en maskinpark med digitaltryck och därtill flertalet olika efterbehandlingsmaskiner. Pelle har kunskapen och erfarenheten när det gäller det ”analoga”, medan Peter är duktig på det digitala. Tryckeriet kan producera det mesta i trycksaksväg, antingen i huset eller via samarbetspartners.
– Min ambition är inte att ha alla maskiner själv utan vi får hitta samarbeten med andra som är specialister på det de gör. Det är bättre att ta in kompetensen när det gäller till exempel offset och foliering, säger Henrik.
Flera investeringar
Den senaste tiden har det investerats i en digitalpress från Ricoh och ett arkmatat skärbord från Iecho, levererade av Gibon respektive VBS. Idealtryck har även installerat ett nytt offertsystem från
Haikom och använder även företagets webbportal för beställning av visitkort. Nästa steg är att anställa en säljare med erfarenhet av den grafiska branschen som kan stötta Henrik med försäljningen. I dag får de visst säljstöd av Etikettkompaniet eftersom de två företagen till viss del har samma kunder.
Henrik Persson må vara ny i tryckerivärlden, men hans vision för Idealtryck är klar:
– Vi ska inte bara slåss med priset utan med en hög servicenivå, snabba leveranser och stor flexibilitet. Även om vi är små så ska vi vara duktiga på det vi gör och vara en flexibel och personlig partner.