Tryckeriåret 2022 går mot sitt slut. Runt hörnet väntar ett nytt verksamhetsår. Vi frågar företagsledare i branschen om vad som är på gång hos dem och vilken riktning de tar ut inför 2023.
Jonas Bergström, vd på TB Printsolutions:
Hur skulle du summera ert tryckeriår?
– I stora drag är vi nöjda med året. Vår omsättning ser ut att öka med cirka 10-15 procent och vår nya satsning med produktion i egna lokaler i Stockholm har börjat ta form. Det bortfall som skedde under pandemin är nu återställt och vi är tacksamma att våra kunder klarat av pandemin ekonomiskt.
Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?
– Personligen hade jag sett fram emot lite mera kärlek i världen efter pandemin. Nu blev det ju inte så med tanke på hur det ser ut i Europa. Insikten jag tar med mig är att vi som bolag måste då och då stanna upp för att fira framgångar. Det är lätt att glömma bort när det är mycket elände runt oss.
Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?
– Vår förhoppning är att vi inte ska påverkas för mycket. De kunderna som jag har varit i kontakt med har inte gett oss signaler att man ska dra ner volymer eller ställa in projekt. För TB gör vi bedömningen att det är bättre att behålla våra resurser. Vi är ett familjeföretag och vet att det går upp och ner. Det kommer finnas behov av tryck även under 2023.
Erik Mauritzon, vd för Åtta45.
Hur skulle du summera ert tryckeriår?
– Ett annorlunda år. Det började dåligt januari-februari efter starkt avslut på 2021. Därefter har det bara blivit bättre fram till och med september. Det känns lite osäkert framöver vilket inte är så konstigt. Men för Åtta45 blir det ett väldigt bra år.
Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?
– Det är att allt kan hända tvärt emot vad man tror.
Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?
– Åtta45 är starka finansiellt, maskinellt och personellt, så vi är väl förberedda. Vi har investerat i digitala tjänster som breddar vårt erbjudande till marknaden. Vi fokuserar också mer på förpackningsproduktion och logistik. En lågkonjunktur gör det lättare att expandera genom förvärv och vi tittar dels på våra kollegor men vi sneglar även på förpacknings- och logistikföretag. Jag brukar säga att jag ser fram emot en lågkonjunktur. Men det gäller att både gasa och bromsa.
Daniel Larsson, vd på Stema Specialtryck.
Hur skulle du summera ert tryckeriår?
– Det har varit ett annorlunda och utmanande år men med god beläggning på alla våra avdelningar, positivt utfall i omsättning och godkänt resultat. Vi har anställt en hel del nya duktiga medarbetare och gjort lyckade maskininvesteringar, bland annat en Nyala 4 från Swissqprint.
Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?
– Vikten av att ha flera stabila leverantörer i tider av lagerbrist och kraftigt ökade priser på insatsmaterial. Att vi ska fortsätta sätta upp tuffa men rimliga mål i vårt löpande miljö- och kvalitetsarbete, det ger resultat!
Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?
– Minskar aktiviteten på marknaden får vi mer tid att fokusera på att utveckla och fördjupa våra befintliga kundrelationer, och möjligheten att hitta nya intressanta kunder som har stor nytta av vad vårt breda grafiska utbud erbjuder. Vi kommer blicka framåt i tiden med ett långsiktigt tänk, det är alltid någon ”kris” någonstans i världen, en lågkonjunktur varar normalt inte mer än cirka sex till tolv månader. Sist men inte minst kan det vara ett tillfälle att investera lite extra i kompetensutveckling och se över vår kostnadsmassa.