Vd-kollen: Om året som gått – och det som kommer

PUBLICERAD: 23 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari

Vi frågar företagsledare i branschen om hur det gångna året varit och vilken riktning de tar ut inför 2023.

Filip Ringqvist, vd på Tellogruppen.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– Det har varit ett fortsatt tuff år med återhämtning efter pandemin som största fokus. Även ökade kostnader gällande energi och råmaterial har inneburit en del utmaningar. Ekonomiskt sätt har vi lyckats vända tillbaka till ett positivt resultat efter de tidigare pandemiåren. Och allt för egen maskin utan statligt stöd.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Att öka förädlingsgraden i det egna huset bara blir viktigare och viktigare. Allt för att öka kontrollen på marginalen och kostnadssidan.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi har en hel del pensionsavgångar under vårt kommande räkenskapsår och kommer nog att ta det lite försiktigt med nyrekryteringar för att inte dra på oss för stora kostnader på personalsidan. Men även jobba ännu hårdare med att se över effektiviteten i alla våra flöden.

Mikael Lind vd och koncernchef för Taberg Media Group.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– 2022 ser hittills ut att bli ett hyfsat år. Mycket beroende på de omställningar vi tvingats till under pandemin. Med omställningar menas att vi förflyttat oss från vissa mindre lönsamma segment till produkter och tjänster som ger bättre lönsamhet. Vi har också blivit duktigare på att matcha vår kompetens inom koncernen i de gemensamma kundmöten vi har än, vad vi var innan pandemin.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Det är att fortsatt jobba med kundvärde istället för att jaga volym.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi har inga speciella planer på en eventuell lågkonjunktur utan jobbar som sagt vad vidare på inslagen linje enligt svaret på fråga 2. Sedan gäller det att vara observant på eventuella problem hos kunder där betalningsförmågan snabbt kan förändras beroende på omständigheter vi eller de inte kan rå över.

Tomas Hammarström, vd på Markbladet Digitaltryckeri.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– Skönt att pandemin äntligen är över, får vi hoppas. Året har varit spännande på många vis, vi har gjort förvärv av bolag och köpt lite konkurser och investerat i en hel del nya maskiner. Detta ska nu förvaltas på bästa sätt. November – januari är vår stora försäljningsperiod. Så vi får se hur det går. Det ser lovande ut nu i alla fall.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Planering av inköp är väl en ny lärdom, just nu är det lite bättre igen men brist på material är något nytt för oss. Tidigare har allt man beställt kommit dagen efter i regel. Resultatet blir lite nytt tänk på lagerhållning och att försöka se in i framtiden inför framtida behov. Vi har lärt oss att många kunder faktiskt kan tänka sig ett annat papper om det inte går få tag i det de vill ha.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi tänker gasa så mycket vi kan. Vi hoppas att kunderna tycker våra produkter har ett högt värde och prisvärda även fast plånboken är lite tunnare.

 

Läs vidare

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

De har vågat sätta punkt och börja med nya segment

Fyra Punkter har satsat på ett (drift)säkert kort när de investerat i en storformatsskrivare från Epson. Tryck på vinyl och storformat har blivit alltmer viktigt för mediebyrån i Värnamo som fyller 50 år i år.
FP1

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex