Vd-kollen: Om året som gått – och det som kommer

PUBLICERAD: 23 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari

Vi frågar företagsledare i branschen om hur det gångna året varit och vilken riktning de tar ut inför 2023.

Filip Ringqvist, vd på Tellogruppen.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– Det har varit ett fortsatt tuff år med återhämtning efter pandemin som största fokus. Även ökade kostnader gällande energi och råmaterial har inneburit en del utmaningar. Ekonomiskt sätt har vi lyckats vända tillbaka till ett positivt resultat efter de tidigare pandemiåren. Och allt för egen maskin utan statligt stöd.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Att öka förädlingsgraden i det egna huset bara blir viktigare och viktigare. Allt för att öka kontrollen på marginalen och kostnadssidan.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi har en hel del pensionsavgångar under vårt kommande räkenskapsår och kommer nog att ta det lite försiktigt med nyrekryteringar för att inte dra på oss för stora kostnader på personalsidan. Men även jobba ännu hårdare med att se över effektiviteten i alla våra flöden.

Mikael Lind vd och koncernchef för Taberg Media Group.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– 2022 ser hittills ut att bli ett hyfsat år. Mycket beroende på de omställningar vi tvingats till under pandemin. Med omställningar menas att vi förflyttat oss från vissa mindre lönsamma segment till produkter och tjänster som ger bättre lönsamhet. Vi har också blivit duktigare på att matcha vår kompetens inom koncernen i de gemensamma kundmöten vi har än, vad vi var innan pandemin.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Det är att fortsatt jobba med kundvärde istället för att jaga volym.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi har inga speciella planer på en eventuell lågkonjunktur utan jobbar som sagt vad vidare på inslagen linje enligt svaret på fråga 2. Sedan gäller det att vara observant på eventuella problem hos kunder där betalningsförmågan snabbt kan förändras beroende på omständigheter vi eller de inte kan rå över.

Tomas Hammarström, vd på Markbladet Digitaltryckeri.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– Skönt att pandemin äntligen är över, får vi hoppas. Året har varit spännande på många vis, vi har gjort förvärv av bolag och köpt lite konkurser och investerat i en hel del nya maskiner. Detta ska nu förvaltas på bästa sätt. November – januari är vår stora försäljningsperiod. Så vi får se hur det går. Det ser lovande ut nu i alla fall.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Planering av inköp är väl en ny lärdom, just nu är det lite bättre igen men brist på material är något nytt för oss. Tidigare har allt man beställt kommit dagen efter i regel. Resultatet blir lite nytt tänk på lagerhållning och att försöka se in i framtiden inför framtida behov. Vi har lärt oss att många kunder faktiskt kan tänka sig ett annat papper om det inte går få tag i det de vill ha.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi tänker gasa så mycket vi kan. Vi hoppas att kunderna tycker våra produkter har ett högt värde och prisvärda även fast plånboken är lite tunnare.

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Tida Reklam investerar i ny tryckpress

I samband med ägarbytet på Tida Reklam investerade det västgötska tryckeriet i en ny tryckpress. Kombinationen av Ricoh Pro C7500 och en broschyrhäft från Plockmatic gör det möjligt att erbjuda många olika typer av trycksaker i samma produktionslinje.

DSC_0215
Tida Reklam investerar i ny tryckpress

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Stibo Complete satsar på höghastighetsrobot för plåtlastning

Stibo Complete har investerat i en ny höghastighetsrobot i Katrineholm från ECO3 för lastning av plåtar. Den sparar både tid, pengar och avlastar personalen från 55 ton av plåtlyft per år.

Stibo CompleteDSC_0295
Stibo Complete satsar på höghastighetsrobot för plåtlastning

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland