Mässpremiär för Vanguard i Skandinavien

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 18 januari 2023
UPPDATERAD: 20 januari
Victor Bildsten på Marabu ser fram emot att möta kunder och besökare på Sign&Print-mässan i Norge för att visa flatbäddsportföljen från Vanguard.

I USA har de funnits sedan 2015, och sedan 2021 har Marabu varit återförsäljare av Vanguards storformatsskrivare i Sverige och Norge. På Sign, Print & Promotion-mässan blir det premiäruppvisning av maskinerna.
– Besökarna får se något de inte sett tidigare i Skandinavien, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef hos Marabu.

Sign, Print & Promotion-mässan utanför Oslo, 8–9 februari, samlas hela den grafiska branschen. Mässan arrangeras på X Meeting Point, Hellerudsletta, utanför Oslo. Det är gratis att registrera sig som besökare till mässan, en plats för affärer och möten. Victor Bildsten på Marabu har själv bara goda minnen från den norska mässan.

– Det är ju en mindre mässa så den är ganska intensiv. Förra året fick vi väldigt många bra leads och kunder. Vi sålde till och med maskiner på plats som togs ur montern i stort sett under den sista dagen. Så det händer alltid saker där.

Han förväntar sig en lika intensiv mässa 2023. Särskilt i år då Marabu har skandinavisk premiärvisning av det nya märket i deras sortiment, Vanguard.

Uppstickare från USA

Det amerikanska företaget Vanguard började producera storformatsskrivare under 2015. 2021 köptes de upp av Durstgruppen och fick sedan ett europeiskt huvudkontor i den italienska staden Brixen, samtidigt blev Marabu återförsäljare i Skandinavien.

Vanguards flatbäddsskrivare med uv-led härdning använder skrivhuvuden från Ricoh eller Kyocera och kan fritt konfigureras från allt mellan 2 till 15 skrivhuvuden, vilket påverkar både hastigheten och möjligheten att använda bland annat lack och vitt.

Storformatsskrivare finns både som flatbädd och rulle till rulle, och använder sig av uv-led för att härda bläcket.

– Det är ett smart koncept med en relativt enkel maskin som har en hög produktivitet. Jag tycker det konceptet passar både instegskunden likväl som den högproducerande kunden, säger Victor Bildsten.

Det finns flera modeller i olika storlekar, så det går att anpassa efter tryckeriernas behov.

– Det finns både små och stora maskiner men man kan även utrusta dem med olika antal bläckhuvuden beroende på vad man behöver för sin produktion, detta är en av de fördelar med maskinen och som vi kan visa på mässan.

Vanguard-skrivaren har automatiska funktioner såsom kraschskydd, automatisk avkänning av material, pinregistrering för positionering av media, reducering av bandning och antistatisk utrustning.

Kommer ni ha något mer i er monter?

– Vi kommer även ha de senaste maskinerna från Roland DG, men med Marabus produkt i. Vi säljer ju inte Roland DG i Norge, däremot har vi en väldigt bra produkt anpassat för maskinen.

Produkten som Victor Bildsten pratar om är Marabus egna bläck.

– Vi vill få ut hur duktiga vi är på att tillverka bläck till ett överkomligt pris, där vi jobbar mycket med kvalité, miljö och säkerhet.

Tror på mer lokal produktion

Och kanske är det något som ligger precis rätt i tiden. Branschen har ett par tuffa år bakom sig och troligtvis även framför sig. Det är inte säkert att 2023 kommer innehålla särskilt mycket investeringsvilja.

– Men jag tror också att många företag kommer sikta på att ta hem en del produktion, då både frakter och valutor stiger, vilket gynnar oss lokala leverantörer. Vi får möjlighet att få tillbaka en del produktioner som tidigare lagts utomlands.

Så man kan säga att Sign, Print och promotion-mässan kommer väldigt lägligt.

– Våra förväntningar på mässan är att möta nya kunder och skapa bra dialoger. Vi förväntar oss också att vi ska kunna få ut ordet mer om våra Marabuprodukter och vad vi står för. Och sen vill vi såklart få ut en större diskussion och information om Vanguardprodukten.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1