Miljövänlig partystämning med tryckta ballonger

PUBLICERAD: 18 januari 2023
UPPDATERAD: 20 januari
”Ingen blir ledsen av en ballong”, säger Nina Larsson på ballongtryckeriet Candab. Foto: Anja Degerholm

I Landskrona ligger ballongtryckeriet Candab. De har funnits i 80 år och drivs nu av tredje generationen i familjen Anderberg. Under Nordic Profile Fair visar de upp sitt festliga sortiment. 

Ballongerna är gjorda av naturgummi och köps in från Polen. I Sverige trycks de sedan med screentryck med upp till åtta färger.

– Det är en väldigt miljövänlig profilprodukt eftersom den är gjord av ett naturmaterial. Skulle ballongen hamna i naturen av någon anledning bryts den ner på 1,5–2 år, ungefär på samma tid som ett eklöv, berättar säljaren Nina Larsson som är van vid att kunderna tror att ballongen är en plastprodukt.

Till återförsäljare

Candab arbetar uteslutande med återförsäljare och har bland annat levererat ballonger till Melodifestivalen och handbolls-VM. Ballongerna finns i alla tänkbara kulörer med allt ifrån metallic och glossy till helt transparenta. De finns även i storlekar upp till 210 centimeter.

90 procent av marknaden

Företaget har ungefär 90 procent av marknaden för reklamballonger i Sverige. I sortimentet finns även ”jättemerch”, stora upplåsbara portaler och liknande som kan användas vid event. Candab säljer också vanliga eventprodukter som beachflaggor och popup-tält.

– När företagen tänker event, fest och party så ska de tänka på oss. Vår ambition är att kunden inte ska behöva vända sig till flera olika leverantörer, säger Nina Larsson.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)