
I Landskrona ligger ballongtryckeriet Candab. De har funnits i 80 år och drivs nu av tredje generationen i familjen Anderberg. Under Nordic Profile Fair visar de upp sitt festliga sortiment.
Ballongerna är gjorda av naturgummi och köps in från Polen. I Sverige trycks de sedan med screentryck med upp till åtta färger.
– Det är en väldigt miljövänlig profilprodukt eftersom den är gjord av ett naturmaterial. Skulle ballongen hamna i naturen av någon anledning bryts den ner på 1,5–2 år, ungefär på samma tid som ett eklöv, berättar säljaren Nina Larsson som är van vid att kunderna tror att ballongen är en plastprodukt.
Till återförsäljare
Candab arbetar uteslutande med återförsäljare och har bland annat levererat ballonger till Melodifestivalen och handbolls-VM. Ballongerna finns i alla tänkbara kulörer med allt ifrån metallic och glossy till helt transparenta. De finns även i storlekar upp till 210 centimeter.
90 procent av marknaden
Företaget har ungefär 90 procent av marknaden för reklamballonger i Sverige. I sortimentet finns även ”jättemerch”, stora upplåsbara portaler och liknande som kan användas vid event. Candab säljer också vanliga eventprodukter som beachflaggor och popup-tält.
– När företagen tänker event, fest och party så ska de tänka på oss. Vår ambition är att kunden inte ska behöva vända sig till flera olika leverantörer, säger Nina Larsson.