Miljövänlig partystämning med tryckta ballonger

PUBLICERAD: 18 januari 2023
UPPDATERAD: 20 januari
”Ingen blir ledsen av en ballong”, säger Nina Larsson på ballongtryckeriet Candab. Foto: Anja Degerholm

I Landskrona ligger ballongtryckeriet Candab. De har funnits i 80 år och drivs nu av tredje generationen i familjen Anderberg. Under Nordic Profile Fair visar de upp sitt festliga sortiment. 

Ballongerna är gjorda av naturgummi och köps in från Polen. I Sverige trycks de sedan med screentryck med upp till åtta färger.

– Det är en väldigt miljövänlig profilprodukt eftersom den är gjord av ett naturmaterial. Skulle ballongen hamna i naturen av någon anledning bryts den ner på 1,5–2 år, ungefär på samma tid som ett eklöv, berättar säljaren Nina Larsson som är van vid att kunderna tror att ballongen är en plastprodukt.

Till återförsäljare

Candab arbetar uteslutande med återförsäljare och har bland annat levererat ballonger till Melodifestivalen och handbolls-VM. Ballongerna finns i alla tänkbara kulörer med allt ifrån metallic och glossy till helt transparenta. De finns även i storlekar upp till 210 centimeter.

90 procent av marknaden

Företaget har ungefär 90 procent av marknaden för reklamballonger i Sverige. I sortimentet finns även ”jättemerch”, stora upplåsbara portaler och liknande som kan användas vid event. Candab säljer också vanliga eventprodukter som beachflaggor och popup-tält.

– När företagen tänker event, fest och party så ska de tänka på oss. Vår ambition är att kunden inte ska behöva vända sig till flera olika leverantörer, säger Nina Larsson.

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg