Svensk mässpremiär för värmepress

PUBLICERAD: 20 januari 2023
UPPDATERAD: 23 januari
En het mässnyhet från Stahls, värmepressen Diversity, som bland annat har en uppvärmd bottenplatta, berättar Richard Rindelaub. Foto: Anja Degerholm

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.

– Vi vill visa bredden i vårt sortiment, säger Richard Rindelaub på Folier.se medan han visar runt bland maskinerna i montern.

En maskin som han särskilt vill lyfta fram är värmepressen Diversity från Stahls som fick svensk mässpremiär i samband med profil- och promotionmässan, som pågick den 17–19 januari.

– Det är en halvautomatisk värmepress som bland annat har en uppvärmd bottenplatta som tillval för extra känsliga applikationer.

Den har även ett ”Dual kit” som gör det möjligt att ha en extra bottenplatta och med hjälp av en glidskeda växla mellan de två plattorna. Tanken är att användaren ska kunna växa med sin maskin och uppgradera efterhand som behoven förändras.

Det som drog flest besökare in i montern var Epsons SureColor SC-F2100, som Sign&Print bland annat skrivit om tidigare i ett reportage om Profilewear. Det handlar om en DTG-skrivare (Direct to garment) för tryck direkt på bland annat t-shirts, pikétröjor och tygväskor. Den printar med fem färger, CMYK plus vitt, för täckande tryck även på mörka plagg och kan även användas som DTF-skrivare (Direct to film) för att trycka transfer.

– Det är en produkt som många är intresserade av. Även om man beställer transfer från någon leverantör så behöver man en bra transferpress, och de som testat den brukar vara helt saliga, säger Richard Rindelaub.

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

H–Tryck växer med tryckta pappersbägare

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg