Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Det handlar dels om att ändra vilka marknader de ska ta sig an på det nordiska huvudkontoret på Avedøre Holme utanför Köpenhamn, dels om att fokusera på förpacknings- och etikettmarknaderna där utvecklingen fortsätter att visa tillväxt.
Ny organisation
Från den 1 april byter Heidelberg Nordic namn till Heidelberg Lead Market Nordic och kommer att omfatta Danmark, Sverige och Finland. Tidigare var Finland en självständig enhet, som nu står under dansk ledning. Samtidigt lämnar Heidelberg Nordic över de baltiska länderna till den engelska Heidelberg-sektionen. Jens Cronval, chef för nya Lead Market Nordic, säger:
– Det är en stor fördel för oss att ha Finland i gruppen. Det är en välfungerande och ekonomiskt välskött organisation som kan bidra till vårt upplägg. Det gäller även teknikersidan där vi får in ännu fler duktiga tekniker för att täcka det nordiska området. Vi räknar med att början av året kommer att bjuda på en kort lågkonjunktur, men att vi kanske redan efter sommaren kan börja se ljuset igen. Det är dock svårt att förutse med kriget i Ukraina som en faktor med en mycket oförutsägbar effekt.
Fyra pressar i pipeline
Det har hittills varit ett bra verksamhetsår för Heidelberg Nordic, enligt Jens Cronval. Verksamhetsåret slutar inte förrän den 31 mars, men de första nio månaderna har överträffat alla förväntningar. Det gäller särskilt marknaden för förbrukningsvaror och de har även sålt en del CtP-system samt skär- och efterbehandlingsutrustning. Inte nog med det, de kommer under de kommande tre månaderna att installera inte mindre än tre offsetpressar. I Danmark på Eson Pac och KLS Pureprint samt en på Vollsjö Tryck i Sverige. Dessutom har de i början av nästa verksamhetsår en beställning på en tryckpress till ett av Stibos svenska tryckerier som ska installeras i maj.
– Det är faktiskt en affär vi är ganska stolta över, säger Jens Cronval och berättar att Stibo till en början tyckte att Heidelberg var för dyra, men efter att dels ha upplevt maskinerna de tog över från Rosendahl och dels haft en bra pratstund med Heidelberg förstod de att kvalitet, produktivitet och service har ett pris. Och då föll valet på en Heidelberg CX 104-5 med lackverk.
Kvalitet kostar
Jens Cronval understryker att Heidelberg aldrig kommer att vinna ett uppdrag genom att ha lägst pris utan att de strävar efter att vara bäst, snabbast och mest professionella både vad gäller utrustning och organisation.
– Vi har en stor och effektiv serviceorganisation och vi har väldigt lojala och engagerade medarbetare, säger han.
Heidelberg har haft ett organisatoriskt fokus på etikett- och förpackningsmarknaderna de senaste åren. Det har uppenbarligen varit en succé, med tanke på den turnaround som Heidelberg gjort globalt. Jens Cronval tror att Heidelberg kommer att sälja mycket mer på dessa marknader även i Norden.
– Flera av maskinerna vi ska installera kommer att trycka förpackningar eller förpackningsrelaterat material. Vi har flera projekt igång inom förpackningssegmentet och om bara en tredjedel av dem blir av så blir även nästa verksamhetsår bra, säger Jens Cronval.
Nyfunnen optimism
De senaste åren har bjudit på omvälvningar och inte minst en ny optimism. Jens Cronval säger att om han hade fått frågan för 3-4 år sedan om Heidelberg skulle finnas kvar om 5 eller 10 år, så hade han tvivlat. Det gör han inte längre. Det finns gott om efterfrågan på de nya marknaderna och han tror att Heidelberg har både produkterna och organisationen för att möta den efterfrågan.
– På etikettsidan är vi också extra starka med vår Gallus-serie som utökades under förra våren med den rent digitala Gallus One-lösningen. Men Gallus är en Rolls-Royce inom etikettproduktion och har allt man kan begära av en sådan. Vi kommer också ha mycket mer fokus på dem, avslutar Jens Cronval.