Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERAD: 26 januari 2023
UPPDATERAD: 3 februari
Jens Cronval ska leda nya Heidelberg Lead Market Nordic.

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.

Det handlar dels om att ändra vilka marknader de ska ta sig an på det nordiska huvudkontoret på Avedøre Holme utanför Köpenhamn, dels om att fokusera på förpacknings- och etikettmarknaderna där utvecklingen fortsätter att visa tillväxt.

Ny organisation

Från den 1 april byter Heidelberg Nordic namn till Heidelberg Lead Market Nordic och kommer att omfatta Danmark, Sverige och Finland. Tidigare var Finland en självständig enhet, som nu står under dansk ledning. Samtidigt lämnar Heidelberg Nordic över de baltiska länderna till den engelska Heidelberg-sektionen. Jens Cronval, chef för nya Lead Market Nordic, säger:

– Det är en stor fördel för oss att ha Finland i gruppen. Det är en välfungerande och ekonomiskt välskött organisation som kan bidra till vårt upplägg. Det gäller även teknikersidan där vi får in ännu fler duktiga tekniker för att täcka det nordiska området. Vi räknar med att början av året kommer att bjuda på en kort lågkonjunktur, men att vi kanske redan efter sommaren kan börja se ljuset igen. Det är dock svårt att förutse med kriget i Ukraina som en faktor med en mycket oförutsägbar effekt.

Jens Cronval har en förnyad optimism och tror att Heidelberg kommer att finnas på marknaden i många år framöver.
Fyra pressar i pipeline

Det har hittills varit ett bra verksamhetsår för Heidelberg Nordic, enligt Jens Cronval. Verksamhetsåret slutar inte förrän den 31 mars, men de första nio månaderna har överträffat alla förväntningar. Det gäller särskilt marknaden för förbrukningsvaror och de har även sålt en del CtP-system samt skär- och efterbehandlingsutrustning. Inte nog med det, de kommer under de kommande tre månaderna att installera inte mindre än tre offsetpressar. I Danmark på Eson Pac och KLS Pureprint samt en på Vollsjö Tryck i Sverige. Dessutom har de i början av nästa verksamhetsår en beställning på en tryckpress till ett av Stibos svenska tryckerier som ska installeras i maj.

– Det är faktiskt en affär vi är ganska stolta över, säger Jens Cronval och berättar att Stibo till en början tyckte att Heidelberg var för dyra, men efter att dels ha upplevt maskinerna de tog över från Rosendahl och dels haft en bra pratstund med Heidelberg förstod de att kvalitet, produktivitet och service har ett pris. Och då föll valet på en Heidelberg CX 104-5 med lackverk.

Kvalitet kostar

Jens Cronval understryker att Heidelberg aldrig kommer att vinna ett uppdrag genom att ha lägst pris utan att de strävar efter att vara bäst, snabbast och mest professionella både vad gäller utrustning och organisation.

– Vi har en stor och effektiv serviceorganisation och vi har väldigt lojala och engagerade medarbetare, säger han.

Heidelberg har haft ett organisatoriskt fokus på etikett- och förpackningsmarknaderna de senaste åren. Det har uppenbarligen varit en succé, med tanke på den turnaround som Heidelberg gjort globalt. Jens Cronval tror att Heidelberg kommer att sälja mycket mer på dessa marknader även i Norden.

– Flera av maskinerna vi ska installera kommer att trycka förpackningar eller förpackningsrelaterat material. Vi har flera projekt igång inom förpackningssegmentet och om bara en tredjedel av dem blir av så blir även nästa verksamhetsår bra, säger Jens Cronval.

Nyfunnen optimism

De senaste åren har bjudit på omvälvningar och inte minst en ny optimism. Jens Cronval säger att om han hade fått frågan för 3-4 år sedan om Heidelberg skulle finnas kvar om 5 eller 10 år, så hade han tvivlat. Det gör han inte längre. Det finns gott om efterfrågan på de nya marknaderna och han tror att Heidelberg har både produkterna och organisationen för att möta den efterfrågan.

– På etikettsidan är vi också extra starka med vår Gallus-serie som utökades under förra våren med den rent digitala Gallus One-lösningen. Men Gallus är en Rolls-Royce inom etikettproduktion och har allt man kan begära av en sådan. Vi kommer också ha mycket mer fokus på dem, avslutar Jens Cronval.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922