Nytt sortiment av designpapper med 700 artiklar

PUBLICERAD: 16 februari 2023
UPPDATERAD: 16 februari
Antalis var innan förvärvet återförsäljare av Arjowiggins finpapper. Foto: Pressbild

Antalis tog i november 2022 över Arjowiggins globala varumärkesportfölj av design- och premiumpapper. Nu samlas alla produkter inom detta segment under en gemensam plattform: Creative Power by Antalis. Ambitionen är att kunna erbjuda över 700 artiklar.

Efter att Arjowiggins ställdes under förvaltarskap i höstas tog Antalis över vad man beskriver som ”de mest exklusiva och kreativa papperskvaliteterna i Europa”. Plattformen som tidigare hette Antalis Creative Power Plattform byter nu namn till Creative Power by Antalis och samlar alla varumärken inom design- och premiumpapper. Där ingår Conqueror, Curious, Keaykolour och Rives som tidigare producerades av Arjowiggins, samt Olin Colours, en ny färgad kvalitet som ersätter tidigare Pop’Set. Även övriga produkter i Olin-serien ingår samt Opale och Creative Labels. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ett förnyat sortiment

Det pågår ett arbete med att både förnya och fastställa det slutgiltiga sortimentet, bland annat genom trendspaning inom kreativa näringar som möbel- och klädesindustrin, men även genom besök på pappersfabriker, benchmarking och produkttester. Antalis i Sverige skriver på sin hemsida att arbetet påbörjats och att det ska till några finjusteringar innan ett färdigt resultat kan presenteras.

Ambitionen är att erbjuda ett förnyat, attraktivt och kreativt designpappersortiment med över 700 artiklar. Sortimentet ska finnas tillgängligt i alla europeiska länder inom två-tre månader. I väntan på det nya sortimentet har Antalis ett lager av tidigare produkter från Arjowiggins.

Fler nyheter under våren

Antalis har dock avslöjat detaljer om de nya Olin- och Keaykolour-serierna. Olin består nu av fyra olika underkategorier: Olin Design, Olin Colours, Olin Millesime och Olin Origins. Bland nyheterna finns Olin Design ”Ultimate white” som enligt Antalis sätter en ny standard för vitheten i denna typ av papper.

När det gäller Keaykolour kommer produktionen att förläggas på ett av de pappersbruken som Arjowiggins tidigare nyttjade, för att behålla samma höga standard inom denna kategori. I april kommer några extra rustika produkter i svart och vitt att lanseras, med nya präglade mönster.

Inom kort utlovas även nyheter gällande varumärkena Conqueror och Curios, och senare Opale och Rives.

Läs vidare

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150