Djupdyk i skapandet av antologibok

PUBLICERAD: 6 mars 2023
UPPDATERAD: 6 mars
Deltagare på webbinariet 15 mars får en djuplodande genomgång av skapandet av antologiboken Evigt liv. Foto: Pressbild

I ett kommande webbinarium, signerat Antalis, berättar tre talare om resan fram till antologiboken Evigt Liv – från idé och formgivning till pappersval och tryck.

Antologiboken Evigt liv har sammanställt till utställningen med samma namn. Boken, framtagen på uppdrag av Nobelprismuseet, innehåller ett trettiotal essäer av auktoriteter inom historia, filosofi, biologi, fysik, kemi, ekonomi, kultur och populärkultur. I ett gratis webbinar, onsdagen 15 mars, med grafiska leverantören Antalis som arrangör, kommer processen och framtagandet av boken på 450 sidor avhandlas och berättas.

Clara Åhlvik, utställningschef på Nobelprismuseet.
Tre talare på programmet
Daniel Andersson på Bywind.

På programmet står tre talare. Clara Åhlvik, utställningschef på Nobelprismuseet inleder med att presentera utställningen och boken Evigt Liv. Formgivaren Greger Ulf Nilson från GunLab tar därefter vid för att berätta om samarbetet med Antalis pappersspecialist Hasse Jonasson och valet av papperet Olin Design Regular Nordic White och hur den första dummyn av boken togs fram.

Redogör för tryckprocessen

Den tredje talaren är Daniel Andersson, projektledare på tryckeriet Bywind. Han kommer att redogöra för tryckprocessen, dess utmaningar och resultat samt trycket på papperskvaliteten Olin. Det blir också en kort reflektion om hur Bywind ser på trender och marknaden generellt.

 

Läs vidare

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
IMG_0694

Stort intresse för Brand Factory efter konkursen

Efter konkursen av Brand Factory Printhouse och Brand Factory Holding ser konkursförvaltaren goda förutsättningar för att hitta köpare till de två bolagen, alternativt delar av rörelsen. Processen väntas vara klar under december månad.
Brand Factory

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1