
När Tyresöföretaget Dezeta Reklams mångåriga trotjänare, en Mimaki JV33-260, lade av efter ett blixtnedslag blev det akut att skaffa en ersättare som kunde leverera på samma nivå. Valet föll på en ny solventskrivare från samma tillverkare, men med 3,20-metersbredd.
Två månader efter att vädrets makter slog till var den nya rulle till rulle-skrivaren Mimaki SWJ-320EA på plats, levererad och installerad av Signcom.
– Första beskedet var att den skulle levereras i januari, men vi fick den precis innan jul, och det är vi såklart väldigt glada för eftersom produktionen stod stilla i flera veckor, säger Mikael Danielsson som är en av tre delägare i familjeföretaget Dezeta.
Bra färgåtergivning
Den tidigare skrivaren hade hängt med i sju år och producerade bland annat stora vepor och banderoller. En viktig kugge i Dezetas maskineri eftersom den skriver ut med solventbläck för applikationer som ska kunna klara tuff utomhusanvändning.
– Vi har även en uv-printer, men den klarar inte att trycka på mesh och hålad fönstervinyl utan att täppa till hålen i materialet. Därför behöver vi ha en solvent-skrivare. Dessutom var vi väldigt nöjda med vår förra Mimaki-printer, säger Mikael och fortsätter:
– Det har varit en lättservad maskin med smidig rengöring, den har haft en hög prestanda under lång tid och väldigt bra färgåtergivning. Vi har haft andra liknande maskiner också, men de har bara strulat.
Han är inte bara nöjd med investeringen utan även med leverantören:
– Signcom har levererat bra servicetekniker och det är minst lika viktigt.

Dubbla rullar
Dezeta har knappt hunnit testköra maskinen vid tiden för den här intervjun, men Mikael Danielsson ser ändå flera fördelar.
– Den har en så kallad twin roll-funktion som gör att vi kan köra med två rullar samtidigt och därmed dubbla produktionen.
En annan fördel Mikael Danielsson nämner är att den nya maskinen är lättare att ladda med material, jämfört med den förra, eftersom rullen bara läggs ovanpå två valsar. Maskinen känner även av var rullen börjar och slutar och den behöver därför inte ligga exakt vid en avläsningspunkt, som var fallet med föregångaren.
– Handhavandet är smidigare helt enkelt, konstaterar Mikael.
En ytterligare fördel han lyfter fram är att maskinen känner av hur mycket bläck som finns kvar i behållaren. Något som tidigare kunde innebära oplanerade stopp i produktionen och att värdefull tid gick förlorad. Därtill att personalen känner igen menyer och gränssnitt sedan tidigare och snabbt kan börja jobba med den nya maskinen.
”Stor maskin som printar fort”
Simon Nyman, affärsområdesansvarig för hårdvara på Signcom, framhåller också nyttan med Mimaki SWJ-320EA, inte minst för företag med liknande verksamhet som Dezeta.

– Det är en stor maskin som kan printa riktigt fort, till exempel på stora vepor, säger han och fortsätter:
– Jag skulle säga att den är extremt intressant för mindre företag som gör stora saker. Men den är mångsidig och kan även printa i mindre format, från 21 till 320 centimeter. Det är också en väldigt prisvärd maskin som kostar långt under miljonen, jämfört med liknande 3,20-skrivare på marknaden som kan kosta 2–2,5 miljon kronor.
Han lyfter även fram det nya solventbläcket med snabbare torktid som möjliggör maskinens höga printhastighet på upp emot 135 kvadratmeter i timmen. Bläcket är också billigare än många av konkurrenternas produkter, drygt 1 000 kronor för två liter istället för 1 500–2 000 kronor litern.
Maskinen har funnits på marknaden i ett par år, men Simon Nyman tror den har framtiden för sig:
– Jag är övertygad om att det blir fler installationer i Sverige under året. Vi har en del leads på kroken som jag tror mycket på.

Breddar utbudet
Dezeta har kvar en JV33-160-printer, men även en tredje Mimaki i form av uv-skrivaren UCJV300 med CMYK och light cyan, light magenta samt vitt. Dessutom finns en sublimeringsskrivare från Epson, en SureColor F500, en Xerox C70 som används för mindre trycksaker som flyers och visitkort samt en transferpress för tryck på bland annat profilkläder.
– Grundbulten i vår verksamhet har alltid varit dekor- och storformatstryck, som banderoller och skyltfönsterdekor. Det som produceras i Mimaki-skrivarna är det vi huvudsakligen lever av, men med tiden har vi lagt till produkter för att kunna erbjuda våra kunder ett så heltäckande sortiment som möjligt, säger Mikael Danielsson.
Även om många uppdrag varit desamma så har även vissa nya tillkommit längs vägen.
– Det har blivit mer kringliggande saker som vi tagit in i vår produktion och vi gör en del specialsaker i mindre upplagor.

Full rulle trots pandemi
De senaste åren har företaget gjort mycket tillgänglighetsanpassningar i offentliga miljöer, som till exempel konstrastmarkeringar. Konstrastmarkeringar underlättar för personer som har svårt att orientera sig, det kan handla om markeringar på trappor, golv och glasrutor. Det har även varit gott om sådana uppdrag under pandemiåren då många restauranger och butiker passade på att renovera och tillgänglighetsanpassa i samband med det.
– Det var egentligen bara de två första månaderna, när företagen höll i pengarna för att se vad som skulle hända, som vi hade en nedgång. Efter det har det rullat på bra, till och med i månader som juli och januari när vi brukar ha mindre att göra.
Hålla ner priser och leveranstider
Med den nya Mimaki-printern installerad och körklar ser Mikael Danielsson såväl tidsvinster som ekonomiska fördelar – och inte minst en stor kundnytta.
– Nu kan vi printa större saker, som stora butiksvepor, betydligt snabbare och till ett bättre pris. Tidigare fick vi antingen lägga ut det, om kunden ville ha skarvfritt, eller sy ihop två vepor, vilket tog tid. Den nya maskinen gör att vi kan hålla nere priserna och leveranstiderna, och leverera en bättre produkt till kunden.
Dezeta Reklam
Dezeta Reklam startades 1989 i ett garage i Tyresö i södra Stockholm av Peter Danielsson och en kollega. Sedan dess har flera i familjen Danielsson kommit in i företaget: Mikael 2006 och Markus 2017, och de är nu delägare och driver bolaget tillsammans. Mamma Marianne Danielsson är också involverad och sköter ekonomin.
Dezeta har även fyra anställda, en montör som är ute och monterar bland annat dekor och ljuslådor, och tre i produktionen på hemmaplan.
