Fespa sätter personalisering i fokus

PUBLICERAD: 27 mars 2023
UPPDATERAD: 27 mars
Fespa Globall Print Expo arrangeras i år i München, den 23-26 maj. Foto: Pressbild

Efter flera år med pandemirestriktioner är Fespa Global Print Expo i år tillbaka med full kraft. Hittills har 490 internationella utställare registrerat sig, varav 95 som inte kunnat medverka de senaste två mässorna.

Årets Fespa Global Print Expo hålls på Messe Munich i tyska München, den 23–26 maj. I mitten av mars var det totalt 490 utställare från hela världen som registrerat sig. Bland dem finns stora hårdvaruföretag såsom Mimaki, HP, Hanglory, Agfa, Canon, Epson, Fujifilm, Swissqprint och Zünd. Medverkar gör även leverantörer som säljer automations- och arbetsflödesprogram, som Caldera och EFI, samt media och förbrukningsvaror, till exempel Hexis, Neschen och Orafol.

Jämföra och utvärdera

I år kan även 95 utställare som inte kunnat delta på Fespa sedan 2019 på grund av reserestriktioner visa sina produkter och lösningar. Det handlar bland annat om Marabu, DP Solutions och Eurolaser.

Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo. Foto: Pressbild

– Utställare som inte har kunnat delta i Fespa-evenemang under de senaste åren kan inte vänta med att dela sina innovationer och sin expertis med våra besökare. Och vi vet att tryckerierna har stor nytta av att kunna se produkter från många leverantörer på ett ställe, vilket hjälper dem att jämföra och utvärdera de rätta investeringarna för sin verksamhet, säger Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vårt uppdrag i år är att ge värdefulla nya perspektiv till tryckerier och skyltmakare. Med den starkaste line-upen av Fespa-utställare sedan 2019 kan vi garantera att besökarna kommer att vara på det bästa stället för att få den insikt och de råd de behöver för att övervinna sina produktionsutmaningar, få tillgång till nya möjligheter och föreställa sig hur framtiden kan se ut.

Personaliseringens möjligheter

Nytt för i år är det Fespa kallar ”Personalisation Experience”. En särskild utställning som ska koppla samman olika intressenter i värdekedjan och lyfta fram såväl fördelarna som utmaningar med personalisering, och uppmuntra de olika parterna att dela lärdomar med varandra. Det kan handla om personalisering av sportkläder, förpackningar, etiketter och interiörer.

Parallellt med Fespa Global Print Expo och Personaliasation Experience pågår också European Sign Expo som riktar sig till alla skyltmakare. På utställningen visas alla former av skyltar och visuell kommunikation, allt ifrån gravering och etsning till digital signage och utomhusssytem.

Nya datum satta

Registreringen till Fespa Global Print Expo, European Sign Expo eller Personalisation Experience är nu öppen. För den som inte kan besöka årets mässa är datumen redan spikade för nästa år. Då blir det återbesök på RAI i Amsterdam, den 19–22 mars 2024, och förutom de tre ovan nämnda utställningarna återkommer också Sportswear Pro detta år.

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri