Fespa sätter personalisering i fokus

PUBLICERAD: 27 mars 2023
UPPDATERAD: 27 mars
Fespa Globall Print Expo arrangeras i år i München, den 23-26 maj. Foto: Pressbild

Efter flera år med pandemirestriktioner är Fespa Global Print Expo i år tillbaka med full kraft. Hittills har 490 internationella utställare registrerat sig, varav 95 som inte kunnat medverka de senaste två mässorna.

Årets Fespa Global Print Expo hålls på Messe Munich i tyska München, den 23–26 maj. I mitten av mars var det totalt 490 utställare från hela världen som registrerat sig. Bland dem finns stora hårdvaruföretag såsom Mimaki, HP, Hanglory, Agfa, Canon, Epson, Fujifilm, Swissqprint och Zünd. Medverkar gör även leverantörer som säljer automations- och arbetsflödesprogram, som Caldera och EFI, samt media och förbrukningsvaror, till exempel Hexis, Neschen och Orafol.

Jämföra och utvärdera

I år kan även 95 utställare som inte kunnat delta på Fespa sedan 2019 på grund av reserestriktioner visa sina produkter och lösningar. Det handlar bland annat om Marabu, DP Solutions och Eurolaser.

Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo. Foto: Pressbild

– Utställare som inte har kunnat delta i Fespa-evenemang under de senaste åren kan inte vänta med att dela sina innovationer och sin expertis med våra besökare. Och vi vet att tryckerierna har stor nytta av att kunna se produkter från många leverantörer på ett ställe, vilket hjälper dem att jämföra och utvärdera de rätta investeringarna för sin verksamhet, säger Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vårt uppdrag i år är att ge värdefulla nya perspektiv till tryckerier och skyltmakare. Med den starkaste line-upen av Fespa-utställare sedan 2019 kan vi garantera att besökarna kommer att vara på det bästa stället för att få den insikt och de råd de behöver för att övervinna sina produktionsutmaningar, få tillgång till nya möjligheter och föreställa sig hur framtiden kan se ut.

Personaliseringens möjligheter

Nytt för i år är det Fespa kallar ”Personalisation Experience”. En särskild utställning som ska koppla samman olika intressenter i värdekedjan och lyfta fram såväl fördelarna som utmaningar med personalisering, och uppmuntra de olika parterna att dela lärdomar med varandra. Det kan handla om personalisering av sportkläder, förpackningar, etiketter och interiörer.

Parallellt med Fespa Global Print Expo och Personaliasation Experience pågår också European Sign Expo som riktar sig till alla skyltmakare. På utställningen visas alla former av skyltar och visuell kommunikation, allt ifrån gravering och etsning till digital signage och utomhusssytem.

Nya datum satta

Registreringen till Fespa Global Print Expo, European Sign Expo eller Personalisation Experience är nu öppen. För den som inte kan besöka årets mässa är datumen redan spikade för nästa år. Då blir det återbesök på RAI i Amsterdam, den 19–22 mars 2024, och förutom de tre ovan nämnda utställningarna återkommer också Sportswear Pro detta år.

Läs vidare

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560