Över 300 anmälda branschkollegor och leverantörer slöt upp när Helsingborgsföretaget bjöd in till invigning av sitt nya tryckerihus.
– Det är en milstolpe – vi markerar ett nytt Storbildsbolaget, säger vd:n Jonas Hellke.
Torsdagen 27 april var det så äntligen dags för Storbildsbolaget att få inviga sin nya fastighet och bjuda in branschen till ett öppet hus. Tryckeriet finns sedan 1 november på industriområdet Långeberga i utkanten av Helsingborg. Invigningsfesten lockade över 300 personer. Fabriksvisning varvades med föredrag och en minimässa där leverantörer, partners och branschkollegor till tryckeriet var på plats för att gratulera.
– Det här har varit en idé om att göra ett event för branschen och kunder – för vilka nya samarbeten vi kan skapa, hur vi kan skapa en öppenhet, hjälpa varandra och föra branschen vidare, säger Jonas Hellke, vd på Storbildsbolaget när vi träffar honom mitt uppe i att hälsa på nytillkomna gäster.
I planeringsstadiet av arrangemanget ställde tryckeriet frågan till sina leverantörer om de ville medverka på en minimässa under invigningsfesten. 20 stycken nappade på frågan.
Mingel, utställning och fabriksvisning
Företagets nya fastighet är på 3 500 kvadratmeter. Och det finns gott om utrymme, till skillnad från de senaste 20 åren då företaget hade en adress i de mer centrala delarna av Helsingborg. På övre planet i byggnaden finns kontor, konferensrum, matsal och loungehörna med mera. På markplan finns den stora och helt öppna produktionshallen. Det var också där det dukades upp till fest för gästerna med mat och dryck, talarscen, kaffebar och utställarföretag som var utplacerade lite varstans i produktionen.
Leverantörer ställde ut
I Storbildsbolagets produktionshall sågs här och var exempel på tryckta produkter de skapat, bland annat storformats- och textilprodukter och Reboard-konstruktioner. Leverantörer som deltog på minimässan (läs separat artikel) visade bland annat variabeltryckta etiketter, car wrapping, arbetsflöde- och programvarulösningar, efterbehandlingsutrustning, skylt- och displaylösningar och olika material.
Från scenen talade Välas centrumchef Niklas Blonér om handel, framtid och entreprenörskap, där inte minst entreprenören Jonas Hellke stod i fokus med sin företagsresa.
– Vi har satsat jättemycket, flyttat och vi har en ambition att växa och vill vara en värdig partner och kollega. Sedan är det självklart ett egenvärde i det här – vi är stolta över det vi gör och nu får vi visa upp det, säger han om tryckeriets satsning, säger Jonas Hellke och tillägger:
– Det är en milstolpe – vi markerar ett nytt Storbildsbolaget.
Skapar effektivt flöde och produktion
Han lyfter speciellt fram den aktuella satsningen de gör för att skapa ett automatiserat flöde i tryckeriproduktionen – från order till leverans.
– Trenden är att mängden jobb ökar men ordervärdet minskar. I och med att vi säljer web to print så blir det singelbeställningar. Ska man då vara rationell gäller det att minska all administratörstid genom att bulka jobb, få ihop större volymer, och printa dem tillsammans vid ett tillfälle så får vi högre produktivitet och kortare ställtider.
Automationsprojektet leds av återförsäljaren NI Solutions tillsammans med Xerox-företaget XMPie och Optimus dash som tillhandahåller hela MIS-systemet. Den sistnämnda, en brittisk leverantör, har de samarbetat med sedan 2015. Själva web to print-konceptet har de arbetat efter sedan tre år tillbaka. Allt börjar nu smälta samman i ett sömlöst flöde.
– Automatiseringen har varit igång ett år och nu känner vi att allt börjar att lyfta och gifta sig. Nu börjar vi se vinsterna med det här.
– När en kund lägger en order via webben så går den automatiskt in i vårt produktionssystem och filerna hanteras, lägger sig i köer och hittar tvillingar för att optimera arkstorlekar med mera.
”Det är häftigt”
Jonas Hellke gläds åt att så många utställarföretag valde att medverka under invigningen och inte minst den stora uppslutningen från branschen:
– Det är ett tecken på att folk vill visa någonting och jag tycker att det är häftigt. Vi blandar våra kunder, våra partners, potentiellt nya kunder, branschkollegor och våra leverantörer.
Tror du att det här kan komma att bli ett stående event?
– Bra fråga, varför inte. Kanske inte varje år, men såklart, jag tror på formen såhär. Vi drar över 328 anmälda plus egen personal. Det är rätt bra, och det är folk från Norge, England, Stockholm och lokalt. Så det är ganska mycket bredd. När det är lite tuffa tider så kanske vi ska höja blicken, tagga till och se om vi kan göra något gemensamt. Så den här öppenheten, det känns som den betalar sig.