Sprakande invigning hos Storbildsbolaget

PUBLICERAD: 3 maj 2023
UPPDATERAD: 7 juni
Ambitionen är att växa, säger Jonas Hellke, vd för det storsatsande sydsvenska tryckeriet Storbildsbolaget.

Över 300 anmälda branschkollegor och leverantörer slöt upp när Helsingborgsföretaget bjöd in till invigning av sitt nya tryckerihus.
– Det är en milstolpe – vi markerar ett nytt Storbildsbolaget, säger vd:n Jonas Hellke.

Torsdagen 27 april var det så äntligen dags för Storbildsbolaget att få inviga sin nya fastighet och bjuda in branschen till ett öppet hus. Tryckeriet finns sedan 1 november på industriområdet Långeberga i utkanten av Helsingborg. Invigningsfesten lockade över 300 personer. Fabriksvisning varvades med föredrag och en minimässa där leverantörer, partners och branschkollegor till tryckeriet var på plats för att gratulera.

– Det här har varit en idé om att göra ett event för branschen och kunder – för vilka nya samarbeten vi kan skapa, hur vi kan skapa en öppenhet, hjälpa varandra och föra branschen vidare, säger Jonas Hellke, vd på Storbildsbolaget när vi träffar honom mitt uppe i att hälsa på nytillkomna gäster.

I planeringsstadiet av arrangemanget ställde tryckeriet frågan till sina leverantörer om de ville medverka på en minimässa under invigningsfesten. 20 stycken nappade på frågan.

Mingel, mat och dryck var en röd tråd under invigningsdagen.
Mingel, utställning och fabriksvisning

Företagets nya fastighet är på 3 500 kvadratmeter. Och det finns gott om utrymme, till skillnad från de senaste 20 åren då företaget hade en adress i de mer centrala delarna av Helsingborg. På övre planet i byggnaden finns kontor, konferensrum, matsal och loungehörna med mera. På markplan finns den stora och helt öppna produktionshallen. Det var också där det dukades upp till fest för gästerna med mat och dryck, talarscen, kaffebar och utställarföretag som var utplacerade lite varstans i produktionen.

Leverantörer ställde ut

I Storbildsbolagets produktionshall sågs här och var exempel på tryckta produkter de skapat, bland annat storformats- och textilprodukter och Reboard-konstruktioner. Leverantörer som deltog på minimässan (läs separat artikel) visade bland annat variabeltryckta etiketter, car wrapping, arbetsflöde- och programvarulösningar, efterbehandlingsutrustning, skylt- och displaylösningar och olika material.

Jonas Hellke äntrade scenen för att välkomna alla gäster innan han lämnade över ordet till Niklas Blonér, centrumchef för Väla.
Många människor ville fira Storbildsbolagets invigning.

Från scenen talade Välas centrumchef Niklas Blonér om handel, framtid och entreprenörskap, där inte minst entreprenören Jonas Hellke stod i fokus med sin företagsresa.

– Vi har satsat jättemycket, flyttat och vi har en ambition att växa och vill vara en värdig partner och kollega. Sedan är det självklart ett egenvärde i det här – vi är stolta över det vi gör och nu får vi visa upp det, säger han om tryckeriets satsning, säger Jonas Hellke och tillägger:

– Det är en milstolpe – vi markerar ett nytt Storbildsbolaget.

Skapar effektivt flöde och produktion

Han lyfter speciellt fram den aktuella satsningen de gör för att skapa ett automatiserat flöde i tryckeriproduktionen – från order till leverans.

– Trenden är att mängden jobb ökar men ordervärdet minskar. I och med att vi säljer web to print så blir det singelbeställningar. Ska man då vara rationell gäller det att minska all administratörstid genom att bulka jobb, få ihop större volymer, och printa dem tillsammans vid ett tillfälle så får vi högre produktivitet och kortare ställtider.

Automationsprojektet leds av återförsäljaren NI Solutions tillsammans med Xerox-företaget XMPie och Optimus dash som tillhandahåller hela MIS-systemet. Den sistnämnda, en brittisk leverantör, har de samarbetat med sedan 2015. Själva web to print-konceptet har de arbetat efter sedan tre år tillbaka. Allt börjar nu smälta samman i ett sömlöst flöde.

– Automatiseringen har varit igång ett år och nu känner vi att allt börjar att lyfta och gifta sig. Nu börjar vi se vinsterna med det här.

– När en kund lägger en order via webben så går den automatiskt in i vårt produktionssystem och filerna hanteras, lägger sig i köer och hittar tvillingar för att optimera arkstorlekar med mera.

Ett 20-tal företag ställde ut på Storbildsbolagets öppna hus.
”Det är häftigt”

Jonas Hellke gläds åt att så många utställarföretag valde att medverka under invigningen och inte minst den stora uppslutningen från branschen:

– Det är ett tecken på att folk vill visa någonting och jag tycker att det är häftigt. Vi blandar våra kunder, våra partners, potentiellt nya kunder, branschkollegor och våra leverantörer.

Tror du att det här kan komma att bli ett stående event?

– Bra fråga, varför inte. Kanske inte varje år, men såklart, jag tror på formen såhär. Vi drar över 328 anmälda plus egen personal. Det är rätt bra, och det är folk från Norge, England, Stockholm och lokalt. Så det är ganska mycket bredd. När det är lite tuffa tider så kanske vi ska höja blicken, tagga till och se om vi kan göra något gemensamt. Så den här öppenheten, det känns som den betalar sig.

 

Glatt gäng: Caroline Fernandez Hellke, Eva Bornebusch, Jonas Hellke och Emil Nieroth.

Fredrik Borg, ansvarig för försäljning och affärsutveckling på Storbildsbolaget och Fredrik Lenton från Informationsteknik.

Storbildsbolagets Anita Szabo, närmast kameran, fyllde på läskande bubbel i glasen.
Caroline Fernandez Hellke och Emelie Hulthén höll ställningarna vid mottagningsbordet och såg till att alla deltagare fick en namnbricka.
Presentbordet fylldes upp med blommor, presenter och gratulationer.

Många exempel på läckra tryck låg framme för allmän beskådan – allt producerat i Storbildsbolagets tryckerihall.

 

Läs vidare

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Varslet på By Wind: "Oroligt och ledsamt"

Om förhandlingarna flyter på kan utgången bli klar redan nästa vecka.
gs-facket-by-wind

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922