Fujifilm i sin största transformation på 25 år

PUBLICERAD: 11 maj 2023
UPPDATERAD: 11 maj
Tommy Segelberg som leder affärsutvecklingen på Fujifilm Nordic har generellt sett höga förväntningar på satsningen i förpackningssegmentet, eftersom Fujifilm erbjuder ett brett utbud av möjligheter. Framför allt tror han att trycktekniken, där Fujifilms Samba-skrivhuvuden kan monteras direkt i till exempel flexo- eller konverteringsmaskiner, kommer att ha en stor framtid. Foto: Søren Winsløw

För första gången någonsin höll Fujifilm en presskonferens på Interpack i Düsseldorf, en av förpackningsindustrins största mässor. Under temat ”A fresh look” presenterade företaget vad de kallade den största transformationen på 25 år.

– Vi är på en fantastisk resa, den mest fantastiska under de senaste 25 åren, inledde kommunikationschefen Graham Leeson, följt av Taku Ueno, Senior Vice President för EMEA, som berättade att Fujifilms närvaro på mässan skulle visa deras starka engagemang för förpackningsmarknaden. Med sloganen ”Analog – Digital – Sustainable” ville de visa att de vill täcka hela spektrumet av teknik på förpackningsmarknaden, alltid med hållbarhet i åtanke.

Kommunikationschef Graham Leeson radade upp Fujifilms lista över lösningar för förpackningsindustrin vid Fujifilms första presskonferens någonsin på Interpack. Foto: Søren Winsløw
Ny lågmigrerande flexofärgserie

Fujifilm är närvarande med många olika tekniker. De tillverkar sina egna färger för flexo, screentryck och inkjet. I förbindelse med detta har de lagt till ett nytt flexosortiment av lågmigrerande LED IDFC-tryckfärger och lacker. Den nya uppsättningen finns i ett helt spektrum av färger och är utformad för marknaderna för etiketter och flexibla förpackningar där låg migration är en viktig prioritering.

Branschens snabbaste flexoframkallare

I och med introduktionen av den nya flexoframkallaren PDW4260 riktar de sig till medelstora till stora flexografiska verksamheter, men också till reprohus eller företag som vill förlägga plåtframställningen in house, för att få öka produktivitet och en mer hållbar och effektiv plåtframställningsprocess.

Den nya PDW4260-processorns design med automatisk matning ger enkel åtkomst för montering och tvätt av Fujifilms Flenex FW-plattor, och dess inbyggda luftkniv och spraystänger ger en effektiv rengöring och torkning. När den nya processorn används med Fujifilms Flenex FW-plåtar som kan tvättas med vatten kommer den att vara den snabbaste i branschen, hävdar Fujifilm.

Omfattande digitala möjligheter

Vi har i en tidigare artikel berättat om de digitala produkterna i företagets portfölj. Det gäller tonerskrivaren Revoria PC1120, som med sina sex färgstationer bland annat kan skriva ut guld, silver och lack. Detta ger unika möjligheter till förädling, även på tjockare kartong.

Sedan finns det två inkjetsystem till framför allt flexibla förpackningar av rull- arkutskrifter – JetPress FP790 och JetPress 750S. FP790 visar Fujifilms starka engagemang för att utveckla en produkt som branschen behöver. En skrivare för utskrift på flexibla förpackningar i ändlösa banor. I samarbete med Nordmeccanica Group (banhantering), Henkel (lim) och programvaruföretaget Hybrid Software har man utvecklat en produkt som uppfyller industrins behov på hög nivå.
JetPress 750S har funnits på marknaden i nästan 10 år och är state-of-the-art när det gäller kvalitet vid arkproduktion med bläckstråleteknik, enligt tillverkaren.

I Fujifilms monter fick besökarna se den tonerbaserade sexfärgsskrivare Revoria PC1120. I bakgrunden syns den framgångsrika inkjetskrivaren JetPress 750S. Foto: Pressbild
Tryckning öppnar en värld av möjligheter

Fujifilm utvecklar sina egna Samba-bläckstråleskrivhuvuden, som används i de ovan nämnda digitala skrivarna och som även används i andra leverantörers bläckstråleskrivare.
Trycktekniken, där ett inkjetskrivhuvud för variabeldata placeras i till exempel en offsetmaskin, har varit känd sedan länge men har fått begränsad tillämpning. Nu ser Fujifilm en intressant nisch inom flexoindustrin, där många mindre flexotryckare och konverterare kan göra ett spännande tillägg med denna teknik genom att lägga till högkvalitativ variabeldata i fyra färger i sin produktionslinje.

Tommy Segelberg, Business Lead på Fujifilm Nordic, säger att han ser en stor potential i den nordiska flexoindustrin, som består av många mindre företag. Generellt tycker han att Fujifilms satsning på förpackningsmarknaden är mycket intressant.

Nytt partnerskap på gång

Han säger också att Fujifilm inte kommer att sälja direkt i Skandinavien, men uppger att de håller på att titta på en lösning för distributörsledet i Norden.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)