Skyltleverantör siktar mot att tangera rekordåret

PUBLICERAD: 11 augusti 2023
UPPDATERAD: 11 augusti
Sign Nordics team Camilla Högberg, Stefan Högberg och Mattias Jivegård.

Sign Nordic skakade av sig de tunga pandemiåren och levererade sin bästa försäljning någonsin i fjol. Även i år fortsätter skyltleverantören på den inslagna vägen och laddar inför lanseringen av nya skyltprodukter lagom till Sign&Print Scandinavia-mässan, 19–21 september.

Stefan Högberg, vd på Sign Nordic, har varit i skyltbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv. Som sextonåring började han som kringresande säljare från Sundsvall till Ystad för att sälja snäppramar och gatupratare till skyltfirmor. Efter några år föddes tankarna på att starta eget.

– Det gick bra och vi ökade. Men många kunder frågade efter nya produkter och även samma typ av produkter. När jag förslog det för ägaren så ville han inte investera i något nytt. Då blev jag lite rastlös och trött på det.

När han vid samma tid besökte en kund i Göteborg som hade en fabrik i Saigon, Vietnam, där samma produkter offererades, blev det startskottet till att starta Sign Nordic.

– Jag blev chockad över hur bra prisbilden var och såg mycket effekter på konton jag kunde komma över som vi inte hade råd med i svensk produktion. Det fick mig att ta steget att säga upp mig och inleda ett samarbete med fabriken i Saigon via ägaren i Göteborg.

Han började importera containrar med snäppramar och gatupratare. Efter ett år fick han en kontakt i Kina som var duktig på tunna ljuslådor.

– Då åkte jag till Shanghai på mässa, Sign China. och började sedan importera tunna läckra ljuslådor för butiker och och restauranger, säger han och tillägger att besöket på mässan också gjorde att han hittade andra produkter så som mässbord, mässväggar, roll up:er.

– Det blev som en produktfamilj.

Tog snabbt fart

Stefan Högberg säger att Sign Nordic växte ganska fort de inledande åren. Fler kunder strömmade till och han kom över större kundkonton som han inte haft tidigare. Hans egen analys är att även om kunder möjligen såg en viss risk att byta till en relativt ny skyltleverantör så insåg de med tiden att Sign Nordic var ett företag med stabilitet, som byggt upp en bra produktportfölj men också att företaget var prisvärda med sin import av skyltprodukter.

Företaget har sedan starten alltid varit inriktade på försäljning till återförsäljarledet. De största kunderna är bland annat e-handelsföretag så som AJ Produkter och Rollupkungen.

De bistår också inredningsföretag och tryckerier, exempelvis Storbildsbolaget i Helsingborg, TB Printsolutions i Västerås och Gigantprint med sitt huvudsäte i Norrköping. Kundunderlaget finns i Sverige, Norge och Finland.

– Det finns alltid en mellanhand innan våra produkter når slutkunden.

En stor del av Sign Nordics försäljning är skylt- och displayprodukter som innefattar allt ifrån tält, beachflaggor och roll up:er till mässbord och mässväggar. Portabla eventprodukter blir mer och mer populärt. Den andra delen avser snäppramar, ljuslådor och gatupratare.

Sign Nordic erbjuder flera varianter av belysta skyltar.
Sätter personlig prägel på skyltprodukter

Sign Nordic har sitt säte i Motala med plocklager och kontor. Fokus ligger helt på distribution och lagerhantering. Ordrar trillar in på telefon eller mejl, varorna plockas i lagerhyllorna och fraktsedlar skrivs. Önskas personaliserade produkter packas varorna upp och förses med dekaler, affischer eller logotyper innan de skeppas iväg till kund.

– Färdiga kompletta produkter har ökat hos oss, konstaterar han.

Pandemiåren var som för så många andra företag kännbara för Sign Nordic. Men som skylt- och displayleverantör blev det desto värre när mässor och event stängdes ner på grund av covidrestriktioner. Dessutom var fraktcontainrar dyra, vilket gjorde att det blev tuffa marginaler. När en container ska skeppas från Kina i dag i dag går frakten i runda slängar loss på runt 25 000 kronor. För ett år sedan var kostnaden sju gånger så hög.

Efter 2020 års omsättning på 32 miljoner kronor backade försäljningen till 26 miljoner året därpå.

– Det som gjorde att vi ändå höll upp försäljningen så pass mycket som vi gjorde var att informationsställ och gatupratare gick bra.

Nu är de minst sagt tillbaka på banan.

– Det var all time high förra året, säger han och tillägger att de omsatte 40 miljoner kronor.

Vad beror ökningen på?

– Dels ett nytt större konto i Norge, dels ett nytt större konto i Sverige. Men också att befintliga kunder måste ha gått ganska bra. Vi har också fått in lite nya produkter i vårt sortiment till dessa kunder.

– Vi har en bra bredd och tryggheten jag kan känna nu är att den största kunden är 6–7 procent av vår omsättning. Det är skönt för företagarhjärtat att det finns så bra spridning.

Etikett klistras på och paketet är redo för leverans till kund.

Skyltprodukterna de säljer tillverkas i Kina, Turkiet och Vietnam.

– Turkiet är duktiga och prisvärda på aluminium. 90 procent av våra led-ljuslådor köper vi i Turkiet.  När det gäller displayprodukter är Kina oslagbart, säger han och tillägger att 99 procent av all sådan produktion i världen sker i Kina.

– Vi arbetar med producenter vi haft i alla år och de har ett extremt brett sortiment. Vi har ett förtroende för dem och jag besöker fabrikerna varje år. När det gäller bra arbetsförhållanden och villkor för de anställda har det skett en jätteförändring jämfört med när jag började för 17 år sedan. Kina är fortfarande ett lågprisland men priserna har ökat och de har lyft sig enormt när det kommer till att måna om sin personal.

Efter att Stefan Högberg lagt en beställning anländer en container med varor från Kina efter ungefär tre månader. Det gör att det gäller att ha framförhållning när det kommer till vilka produkter som ska beställas och vad kunder kan tänkas efterfråga. Lagret omsätts fyra gånger per år sett till inköpsvärdet kontra försäljningen.

Han är väl medveten om att de har en hög omsättning i relation till att företaget endast sysselsätter tre fastanställda och några till vid behov. Ändå har de genom åren lyckats upprätthålla service och snabba leveranser till kunderna.

– 95 procent av våra order skickas samma dag.

– Vår styrka är att vi kan leverera både små och stora volymer på otroligt kort tid på grund av vårt stora lager. Vi är en av få i branschen som kanske valt att ha stort lager, det ligger lite i vår affärsidé.

Han säger att det inte var längesen rörlig media, digital signage, verkligen var i ropet. Det är dock inget Sign Nordic har tankar på att bredda sitt sortiment med.

– Vi har valt att inte hoppa på den trenden. Dels finns det redan några företag som är stora inom detta och har egna mjukvaror. Dels är det är dyrare produkter.

– Jag tror det kommer fortsätta under många år till med en mix av rörligt och fasta budskap med klassiska gatupratare och tunna led-ljuslådor.

Stefan Högberg, vd på Sign Nordic i Motala.
Besöker mässor för inspiration

För att få en bra överblick om vad som händer i skyltvärlden brukar Stefan Högberg varje år besöka de stora mässorna Sign China i Kina och Euroshop i Düsseldorf för att spana in nya produkter som kan bli nya tillskott i det befintliga sortimentet.

– I mitt tycke så är det i Kina man ligger bakom mycket av utvecklingen inom skylt och display. Om vi vill vara tidiga med något nytt då bör vi vara där på mässorna för att ta del av nyheter.

Han säger att en trend just nu är textilramar – printad textil med silikonram runt, både belysta och obelysta skyltar. När Sign Nordic ställer ut på Sign&Print Scandinavia, 19–21 september på Kistamässan i Stockholm, visar de upp just en sådan typ av produkt. Det blir premiärvisning av Textile fabric frame, en textilram tillverkad i trä.

– Den är lite varmare och smälter in mer i fler miljöer såsom butiker och kontor. I dag är det annars nästan uteslutande aluminium som är lite hårdare och kallare.

Andra nyheter i mässmontern de kommer att framhäva är att de har breddat sitt sortiment med ståbord och portabla ljusväggar med LED-belysning. Därtill delar de ut en ny produktkatolog och prislista till kunder och besökare som inkluderar hela Sign Nordics sortiment. ”Besök vår monter för att umgås och för att se våra nyheter”, uppmanar Stefan Högberg.

– Det är en oerhört viktig mötesplats för oss. För vår del handlar det om mötet och att vårda våra kunder från hela Sverige på en plats.

Brukar det bli några affärer på mässan?

–Ja, i alla fall i efterhand brukar det visa sig bli det.

Hur ser du på utsikterna i år?

– Efter förra årets rekordår var jag lite orolig vart det skulle ta vägen. Förra året var dessutom ett valår och då ökar det alltid. Men fram till dags dato ligger vi på samma nivå i försäljningen som förra året. Det är jag lite förvånad över, säger han med en magkänsla som ändå antyder att det finns fler orosmoment som kan spöka under andra halvåret i år än i fjol.

Han säger att de i dag har nått en bra nivå för verksamheten.

– Målet för oss är att vårda befintliga kunder och bibehålla dem mer än att jaga in nya. Som det ser ut nu, om vi skulle få ökad omsättningen och få fler kunder, så hinner vi inte med om vi inte anställer fler folk.

I skyltleverantörens sortiment finns skylt- och displayprodukter som innefattar allt ifrån tält, beachflaggor och roll up:er till mässbord och mässväggar. De erbjuder också snäppramar, ljuslådor och gatupratare. Portabla eventprodukter blir mer och mer populärt, enligt Stefan Högberg.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Åtta produktionslinjer i HP:s smarta Drupafabrik

På Drupa ska HP:s grundläggande tryckteknologier Indigo LEP/LEPx, HP Thermal Inkjet och HP Latex fortsätta driva branschens utveckling framåt.
Haim-Levit

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)