Avslöjar kommande stornyhet på mässan

PUBLICERAD: 28 augusti 2023
UPPDATERAD: 31 augusti
Agfa tar med sig en storformatshybrid i form av en Anapurna H2050i LED som visas tillsammans med arbetsflödes-RIP:en Asanti.

Olika typer av storformatslösningar och mjukvaror som hjälper kunderna att utvecklas. Det lyfter Agfa fram på årets mässa. Besökarna får även höra mer om en intressant produktlansering senare i år.

Agfa-Gevaert-koncernen utvecklar, producerar och distribuerar ett omfattande utbud av storformatsskrivare och IT-lösningar, främst för tryckeriindustrin och hälsovårdssektorn, såväl som för specifika industriella tillämpningar. Huvudkontor och moderbolag ligger i Mortsel, Belgien. Koncernens operativa verksamhet är uppdelad i tre divisioner: Digital Print & Chemicals, Radiology Solutions och HealthCare IT. Alla divisioner har starka marknadspositioner och väldefinierade strategier.

– Agfa strävar efter att vara den föredragna partnern för bildbehandlings- och informationssystem på alla marknader där de är verksamma, säger Anders Österberg, säljare inom storformat/inkjet på Agfa Sverige.

Anders Österberg, Agfa Sverige.
Visar tvåmeters hybrid

När Agfa ställer ut på Sign&Print Scandinavia den 19–21 september så tar de självfallet med sig en av sina storformatsskrivare.

– Vårt största fokus är olika typer av storformatslösningar och mjukvaror som hjälper kunder att utvecklas. Det vi kommer att visa är en hybrid, en 2,05 meter bredd Anapurna H2050i LED tillsammans med arbetsflödes-RIP:en Asanti. Vi har produkter från 1,6 meters till 3,3 meters bredd och hastigheter från 28 m/h till 1 450 m/h.

Vilka är de stora produktnyheterna ni visar upp i er utställning? Blir det några premiärvisningar?

– De största skrivarna kan vi tyvärr inte visa på Sign&Print-mässan men vi kan berätta om dessa och visa dem på vårt demo-center i Belgien. Sedan har vi väldigt intressanta nyheter på gång som vi kan berätta om men som vi inte hade möjlighet att visa på mässan.

Nytt på gång

Hur har Agfa utvecklats som företag senaste året?

– Vi har gjort en spännande resa när vi har integrerat uppköpet av Inca Digital till att bli en del av Agfa-utbudet med lansering av Agfas bläck till dessa och integrerat arbetsflödes-RIP:en Asanti för Inca med lägre bläckförbrukning som följd.

– Utöver detta så har vi med Jeti Tauro-serien lanserat flexibla roll-2-roll-lösningar och lack. Vi har även utvecklat nya bläcktyper utöver de som redan finns till dessa så kunderna har ett större val av inriktning på det de önskar producera. Sedan kommer vi med spännande nyheter i slutet av året som vi gärna berättar mer om på mässan i ett pris- och produktsegment som intresserar många.

Varför väljer ni att ställa ut på Sign&Print-mässan?

– Det är en fin möjlighet att träffa kunder och berätta vad vi har att erbjuda för dessa som inte har möjlighet att åka på de internationella mässorna, säger Anders Österberg.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2