VBS breddar ytterligare – blir distributör för Fujifilm

PUBLICERAD: 7 september 2023
UPPDATERAD: 7 september
”Vi gör den här satsningen för att vi vill bredda oss och hitta nya affärsområden”, säger Björn Olsson, vd för VBS om avtalet med Fujifilm. Foto: Arkiv

VBS har tecknat avtal med Fujifilm och blir därmed distributör i Sverige för tonersegmentet inom print on demand (POD). Delar av den nya produktportföljen kommer att visas på Sign&Print Scandinavia, bland annat blir det en europeisk mässpremiär.

Visual Business Systems, VBS, har sedan starten på 1980-talet fokuserat på mjukvaror för grafisk bransch. För ett par år sedan breddades utbudet med hårdvara samt förbrukningsmaterial och service. Nu utökas sortimentet även med print för att kunna erbjuda återförsäljare en helhetslösning med allt från print till efterbehandling och förbrukningsvaror.

Björn Olsson, vd på VBS, ser det nya avtalet med Fujifilm som en enorm möjlighet, inte minst för att kunna ta nästa steg i företagets utveckling:

– Vi gör den här satsningen för att vi vill bredda oss och hitta nya affärsområden. Det låg nära till hands att satsa på print eftersom vi redan hade grafisk efterbehandling och att det är två områden som närmar sig varandra allt mer, säger Björn Olsson.

Flaggskeppsmodellen Revoria PC1120 visades i december 2022 hos återförsäljaren Gibon som gjorde den första installationen i Norden. Den kommer att visas på mässan tillsammans med nya Revoria EC1100.
POD-segmentet inom toner

Avtalet innebär att VBS nu blir Fujifilms svenska distributör av alla maskiner i segmentet print on demand. I dagsläget består Fujifilms POD-sortiment av tonermaskinerna Apeos Pro 650/750/810, Mono Revoria Press E1136/E1125/E1110/E1100, Revoria SC170 och SC180, Revoria EC1100 samt Revoria PC1120.

Revoria EC1100 kommer att visas på en europeisk mässa för första gången under Sign&Print Scandinavia, 19–21 september. Flaggskeppsmodellen Revoria PC1120 visades i december 2022 i samband med en minimässa hos en återförsäljare som gjorde den första installationen i Norden. Även denna modell kommer att visas i montern under Sign&Print-mässan.

VBS kommer som distributör inte att sälja till slutkund utan letar nu återförsäljare i Sverige.

– Vår roll blir att supportera och stötta våra återförsäljare. Vi har kontakt med ett antal potentiella återförsäljare och en strategi med mål om 8-10 återförsäljare, strategisk placerade utifrån marknad och geografi.

VBS har sedan tidigare en portfölj med varumärken som Iecho, Imprimo, Grafcut, Renz, Bagel och GMB samt de stora tillverkarna av förbrukningsmaterial. På mjukvarusidan finns bland annat Taopix, Efi Jobflow och Prep-it.

Skärbordet Iecho PK4 1007 visas för första gången i Norden på en mässa. Foto: Pressbild
Nordenpremiär för skärbord

På Sign&Print-mässan i september kommer VBS att visa hela arbetsflöden i sin monter, från ax till limpa. I fokus står såklart de nya maskinerna från Fujifilm, men det bjuds även på fler nyheter:

– På hårdvarusidan premiärvisar vi bland annat en pås- och förpackningsprinter och ett extremt snabbt automatiskt skärbord i 100×70-format.

Skärbordet Iecho PK4 1007 visas för första gången i Norden på en mässa. En maskin som är utrustad med fem olika verktyg för alla typer av efterbehandlingar så som bigning, perforering, genomskärning, toppstansning, samt två olika oscillerings-verktyg som skär upp till 16 millimeter tjockt material.

Imprimo Aqua Single Pass 21 är för tryck på bland annat påsar och förpackningar. Foto: Pressbild

En annan nyhet, som är relativt ny på den nordiska marknaden, är Imprimo Aqua Single Pass 21. Den har vattenbaserat bläck i CMYK och printar upp till 40 m/min på porösa material, med en upplösning på 1200×1200 dpi. En skrivare som passar till exempel för att printa på påsar eftersom den har 13 centimeters printhöjd. På mjukvarusidan visas ett system för fotoböcker och andra fotoprodukter, ett print to cut-system för utskjutning av avancerade och oregelbundna former samt en programvara för arbetsflöden.

Varför väljer ni att ställa ut på Sign&Print-mässan?

– Sign&Print är den självklara mötespunkten för grafisk bransch i Skandinavien. Det är ett viktigt tillfälle för oss då vi kan visa en stor del av vår portfölj och samtidigt träffa både kunder och samarbetspartners, säger Björn Olsson.

Fujifilm kommer även att finnas representerade i Visutechs monter, något som Sign&Print skrivit om tidigare.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Åtta produktionslinjer i HP:s smarta Drupafabrik

På Drupa ska HP:s grundläggande tryckteknologier Indigo LEP/LEPx, HP Thermal Inkjet och HP Latex fortsätta driva branschens utveckling framåt.
Haim-Levit

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)