Antalis trycker på gröna alternativ

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 22 september 2023
UPPDATERAD: 22 september
Lars Wiklund på Antalis med materialprover som Antalis visade under mässan med förhoppningen att fler kunder ska fundera på om det finns bättre alternativ än de som används i dag.

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.

För drygt ett år sedan lanserade Antalis ett produktklassifieringssystem för miljö, Green Star System, där varje produkt rankas från en till fem stjärnor utifrån ett antal kriterier. Det kan handla om hur återvinningsbart materialet är och om råvaran är fossil eller förnybar.

– Vårt mål till 2030 är att alla produkter vi säljer ska ha minst tre stjärnor, säger Lars Wiklund, produktchef för Antalis affärsområde Visual Communication.

I dag når många produkter bara upp till en eller i bästa fall två stjärnor. I Antalis webbshop är alla produkter märkta med stjärnor utifrån rankingsystemet så att kunderna ska kunna navigera till mer hållbara alternativ.

– Skivmaterial av plast är ett sådant exempel där vi har pappersbaserade alternativ som Swedboard eller Dispa, som gör samma jobb om de ska användas i en inomhusmiljö. De kan till och med användas som skyltmaterial utomhus under en kortare tid.

Även inom textil finns det mer hållbara alternativ att välja mellan. Lars Wiklund visar ett exempel på ett PVC-fritt material som lämpar sig för vepor och rollups, HEYtex Ecotex Frontlit, som är gjort av en polyesterväv med PU-bestrykning.
Ändra tankesätt

Att få kunden att välja material som väger mindre, till exempel en skiva som är 5 millimeter tjock istället för 10, kan göra stor skillnad utan att resultatet behöver bli sämre.

– Det är ett tänk som vi försöker få in hos kunderna. Att våga testa något annat än det man alltid köper.

För att undvika anklagelser om greenwashing har Antalis tagit fram bland annat ett dokument som handlar om hållbarhet inom visuell kommunikation med faktabaserad information. Denna ska fungera som en guide för kunden och ge underlag för bättre materialval. Antalis har även tagit fram ett manifest som slår fast att företaget vill få till en förändring och minska klimatavtrycket i branschen.

”Nu kan vi matcha rätt hastighet med rätt kund”, säger Christer Sehlstedt om det nya tillskottet i HP Latex-familjen.
Världspremiär i montern

Även på maskinsidan är hållbara material viktiga. Antalis säljer bland annat HP:s latexsortiment med vattenbaserat bläck, och lanserade under mässan nya HP Latex 630 W.

– Den går att få som ett helt startpaket med printer, skärutrustning och programvara, berättar Christer Sehlstedt, account manager inom storformat.

Nya HP Latex 630 W finns med CMYK och vitt samt coating, light cyan och light magenta som tillval. Den har å ena sidan inte samma hastighet som sina föregångare HP Latex 700/800, men den är å andra sidan inte lika dyr. Christer Sehlstedt säger att det redan varit ett stort intresse för maskinen.

– Det har inte riktigt funnits en printer i det segmentet innan, nu kan vi matcha rätt hastighet med rätt kund.

Skäraren HP Latex 64 Plus Cutter som kan köpas med HP Latex 630 W bygger på Summas skärteknologi.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01