
Den förhandsvisades på Sign&Print-mässan i september och lanseras nu brett på marknaden. Spandex nya tjänst Zeno för visualisering av bildesign och bilfoliering.
Zeno är en virtuell 3D-plattform för att hjälpa professionella wrappare att skapa realistiska visualiseringar av hela eller partiella folieringar. Det är ett prenumerationsbaserat mjukvaruverktyg som ska eliminera behovet av komplicerad programvara för grafisk design. Användaren kan välja bilmodell, material och färger och Zeno genererar sedan en 3D-prototyp som kan ses från flera vinklar. Fordonet kan även placeras i sex olika simulerade miljöer för att testa hur skuggor och reflektioner faller på materialet.
400 olika fordonsmodeller
Användaren har tillgång till Spandex bilfolieringsmärken så som Avery Dennison, 3M, Orafol och Arlon. Det finns även ett brett urval av färger och över 400 fordonsmodeller att välja mellan, inklusive kommersiella fordon. Zeno innehåller även en Customer Design Studio där användaren kan ladda upp sina egna bilder. Dessutom finns mer än 1 000 dekaler tillgängliga för att kunna producera unika mönster.
När designen är spikad skapas en lista med allt material som behövs som sedan enkelt kan beställas via Spandex webbshop. Användaren kan också ladda ner designen som en interaktiv 360-gradersrendering för att visa potentiella kunder eller dela i digitala kanaler.
”En game changer”
Enligt Spandex sätter denna tjänst en ny standard för interaktiv bilfoliering. Syftet med verktyget är att enkelt kunna visa kunden en bild av hur det färdiga resultatet kommer att se ut. Det ska göra det enklare för båda parter att diskutera idéer och fatta beslut. Säljprocessen ska förkortas genom att tiden från färdig design till foliering kortas. Verktyget ska vara enkelt att använda och varken kräva design- eller teknisk erfarenhet.
– Vi är glada över att kunna presentera Zeno för våra kunder. Denna revolutionerande plattform förkroppsligar vårt engagemang för att driva innovation, hjälpa företag att frigöra mer tid för projekt, generera mer intäkter och erbjuda en premiumtjänst. Detta är en game changer!, säger Leon Watson, Chief Go-to-Market på Spandex i ett pressuttalande.
Zeno distribueras exklusivt av Spandex i Europa och Australien.