Nya möjligheter när Fespa återvänder till Amsterdam

PUBLICERAD: 26 oktober 2023
UPPDATERAD: 2 november
Fespa har tidigare arrangerats i Amsterdam under åren 2006, 2009, 2016 och 2021. Foto: Pressbild

Fespa Global Print Expo hölls så sent som i oktober 2021 i Amsterdam. I vår gör mässan comeback i staden och på RAI Exhibition Centre. 

Nästa år arrangeras Fespa Global Print Expo, European Sign Expo och Personalisation Experience den 19–22 mars 2024, lägligt nog lite tidigare på våren än i år eftersom Drupa arrangeras i månadsskiftet maj-juni. Parellellt med de tre mässorna görs även ett särskilt event som fokuserar på sportkläder, kallat Sportswear Pro.

Bland de utställare som hittills bokat en monter finns kända namn som Agfa, Antalis, D.gen, Kongsberg, Mimaki, Orafol och Swissqprint.

Nya möjligheter i kikaren

Det övergripande temat är ”Opportunities”, alltså möjligheterna med tryck, skyltmakande, personalisering och produktion av sport- och fritidskläder.

– I år introducerar vi en uppsättning nya slogans som representerar en naturlig utveckling från evenemangen 2023 där vi uppmuntrade besökare att upptäcka ”nya perspektiv”. Slogans för Fespa 2024 är ”Opportunities, Revealed” för Fespa Global Print Expo; ”Opportunities, Illuminated” för European Sign Expo; ”Opportunities, Created” för Sportswear Pro och ”Opportunities, Reimagined” för Personalisation Experience. Det belyser hur det alltid finns något nytt att lära sig och hur de sektorer som våra besökare är aktiva inom ofta är bredare än de själva inser, säger Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo i ett pressuttalande.

Lär dig något nytt

2024 års event kommer precis som tidigare att stå värd för ett konferensprogram för att både bredda perspektiven och lära besökarna något nytt. I samband med Personalisation Experience kommer olika ämnen att avhandlas, till exempel hur personalisering kan användas för att nå en bredare kundkrets, användningen av AI inom detta område samt möjligheter med sport- och fritidskläder när det gäller cirkulär design.

Det kommer även att anordnas ett ”Personalise Make Wear”-event för att visa exempel på specialanpassade sportkläder med tryck. Det finns också möjlighet att följa med en expert på en guidad produktionstur, från ax till limpa, för att se de senaste innovationerna inom sportkläder och sportrelaterad merchandise.

En världsmästare ska utses

Hållbarhetsarenan ”Sustainability Spotlight” återkommer 2024 så att besökarna kan få lära sig mer om hållbara material och alternativ och hur de kan minska sitt klimatavtryck.

Slutligen kommer även tävlingen World Wrap Masters tillbaka. De första två dagarna gör deltagarna upp om titeln som europeisk mästare följt av en final i World Wrap Masters 2024 där en världsmästare ska utses. Dessutom blir det live-demos med experter inom foliering.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922