
Digital signage-företaget ZetaDisplay tecknar ramavtal med Axfood/Hemköp. Det nya konceptet omfattar 220 butiker och ska ge ökad försäljning genom att budskapen anpassas efter butikstyp och var kunden befinner sig i sin shoppingresa.
Hemköp vill utmana etablerade lösningar för digital signage och utveckla nya koncept för sina butiker med utökat fokus på affärsvärde, data och analys.
– Genom att arbeta tillsammans med ZetaDisplay är vi stolta över att ha flyttat fram gränserna för vad digital signage kan åstadkomma i detaljhandelsmiljöer och att vi utmanat etablerad praxis samt inför nya tillvägagångssätt. ZetaDisplays team tog sig verkligen tid att förstå vår verksamhet och utvecklade en skräddarsydd lösning som gjorde det möjligt för oss att ännu bättre kommunicera med våra kunder, säger Ted Bergström, marknadschef på Hemköp, i ett pressmeddelande.
Gett nya insikter
Samarbetet har enligt Ted Bergström gjort att Hemköp finslipat sin marknadsföringsstrategi för butiker genom bättre teknisk uppsättning, vassare innehåll och relevanta meddelanden som driver ökad försäljning.
– Det här projektet har verkligen gett oss många innovativa affärs- och marknadsföringsinsikter som vi nu siktar på att införa så snart som möjligt i alla våra butiker, säger Ted Bergström.
ZetaDisplay har tillsammans med Hemköp omarbetat digital signage-lösningar i förhållande till kundresan i var och en av Hemköps butikstyper. Det ska förbättra effektiviteten i budskapen rörande displaytyp, placering och innehåll.
Syftet med displayen har också omdefinierats baserat på var kunden befinner sig i sin shoppingresa för att säkerställa att varje placering ger betydande ROI, (return of investment).

–Vi är glada och ödmjuka för förtroendet att samarbeta med en av de ledande svenska dagligvarukedjorna i utvecklingen av Hemköps nya digital signage-koncept. De nya idéerna, strategiska och analytiska insikterna som våra team tagit fram i det här projektet har verkligen inspirerat. Vi håller nu på att utveckla nästa nivå av affärsfokuserade digital signage-lösningar inom dagligvaruhandeln, säger Anders Olin, vd och koncernchef för ZetaDisplay.
Axfood äger ytterligare sex livsmedelskedjor där Willys är det andra stora varumärket.
Har ni förhoppningar om fler uppdrag för Axfood?
–Förhoppningar ska man alltid har tycker jag. Men nu handlar det om utrullning av det som beställts. Det här är en viktig affär. Hemköp är en viktig kund där Axfood ingår, säger Anders Olin.
Du är ny vd sedan tre veckor tillbaka. Kommer du peka ut någon ny riktning för företaget?
– Vi kommer fortsätta satsa på att växa på en marknad som konsolideras organiskt med uppköp. Vi köpte nyligen en Österrikiskt digital signage-företag. Vi är ledande på digital signage och vi avser att fortsätta vara ledande och ligga i framkant, säger Anders Olin.
ZetaDisplay omsätter 500 miljoner kronor om året och har 200 medarbetare i sju länder. Bolaget i Malmö ägs av brittiska Hanover Investors.