
Efter konkursen av Brand Factory Printhouse och Brand Factory Holding ser konkursförvaltaren goda förutsättningar för att hitta köpare till de två bolagen, alternativt delar av rörelsen. Processen väntas vara klar under december månad.
– Det har redan hört av sig ett stort antal som är intresserade av hela eller delar av verksamheten. Vi kommer inleda diskussioner och ta fram ett underlag så att de kan komma in med bud, men det är för tidigt att säga något om utgången, säger konkursförvaltaren Nils Åberg på Advokatfirman Carler.
Produktionen hos Brand Factory Printhouse i Farsta pågår för fullt. Leverantörerna får full betalning för det som levereras från konkursen och fram tills dess att en eventuell ny ägare tar över. Det som levererades innan konkursen står däremot som en fordran hos konkursboet.
– Vi hoppas kunna få in så mycket pengar som möjligt så att leverantörerna kan få betalt, men tyvärr hamnar de ofta i kläm i sådana här situationer, säger Nils Åberg.
Tror på en fortsättning
När det gäller Holding-bolaget så består det av numera värdelösa aktier i Printhouse samt dotterbolagen Brand Factory Signs & Graphics och Brand Factory Logistics som inte omfattas av konkursen. Även för Brand Factory Holding har det inletts diskussioner med potentiella köpare.
Nils Åberg säger att han ser positivt på möjligheterna att hitta nya ägare till båda bolagen:
– Jag har goda förhoppningar om att verksamheten ska kunna fortsätta. Däremot kan det finnas delar som vi inte kan styra över, som hyresavtal för lokalerna och leasade maskiner. Det kommer nog att utkristallisera sig inom ett par veckor, säger han.
Backat 100 miljoner
Brand Factory Printhouse omsatte under 2022 totalt 296 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 181 000 kronor. Sedan rekonstruktionen 2019 har omsättningen fallit nästan 100 miljoner, från 391 miljoner. Holding-bolaget har gått back flera år i rad, förra året med 8 miljoner kronor, med en omsättning på 524 miljoner.
Brand Factory Signs & Graphics har ökat de senaste tre åren, men samtidigt gjort sämre resultat för varje år. Förra året landade omsättningen på 133 miljoner kronor med en vinst på 7,2 miljoner. Brand Factory Logistics omsatte 2022 totalt 46,5 miljoner och hade ett minusresultat på 1 miljon kronor.
Koncernmoder för samtliga Brand Factory-bolag är LIFAB Intressenter.