Stort intresse för Brand Factory efter konkursen

PUBLICERAD: 5 december 2023
UPPDATERAD: 5 december
Produktionen drivs vidare som vanligt hos Brand Factory Printhouse tills en ny ägare eventuellt tar över. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Efter konkursen av Brand Factory Printhouse och Brand Factory Holding ser konkursförvaltaren goda förutsättningar för att hitta köpare till de två bolagen, alternativt delar av rörelsen. Processen väntas vara klar under december månad.

– Det har redan hört av sig ett stort antal som är intresserade av hela eller delar av verksamheten. Vi kommer inleda diskussioner och ta fram ett underlag så att de kan komma in med bud, men det är för tidigt att säga något om utgången, säger konkursförvaltaren Nils Åberg på Advokatfirman Carler.

Produktionen hos Brand Factory Printhouse i Farsta pågår för fullt. Leverantörerna får full betalning för det som levereras från konkursen och fram tills dess att en eventuell ny ägare tar över. Det som levererades innan konkursen står däremot som en fordran hos konkursboet.

– Vi hoppas kunna få in så mycket pengar som möjligt så att leverantörerna kan få betalt, men tyvärr hamnar de ofta i kläm i sådana här situationer, säger Nils Åberg.

Tror på en fortsättning

När det gäller Holding-bolaget så består det av numera värdelösa aktier i Printhouse samt dotterbolagen Brand Factory Signs & Graphics och Brand Factory Logistics som inte omfattas av konkursen. Även för Brand Factory Holding har det inletts diskussioner med potentiella köpare.

Nils Åberg säger att han ser positivt på möjligheterna att hitta nya ägare till båda bolagen:

– Jag har goda förhoppningar om att verksamheten ska kunna fortsätta. Däremot kan det finnas delar som vi inte kan styra över, som hyresavtal för lokalerna och leasade maskiner. Det kommer nog att utkristallisera sig inom ett par veckor, säger han.

Backat 100 miljoner

Brand Factory Printhouse omsatte under 2022 totalt 296 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 181 000 kronor. Sedan rekonstruktionen 2019 har omsättningen fallit nästan 100 miljoner, från 391 miljoner. Holding-bolaget har gått back flera år i rad, förra året med 8 miljoner kronor, med en omsättning på 524 miljoner.

Brand Factory Signs & Graphics har ökat de senaste tre åren, men samtidigt gjort sämre resultat för varje år. Förra året landade omsättningen på 133 miljoner kronor med en vinst på 7,2 miljoner. Brand Factory Logistics omsatte 2022 totalt 46,5 miljoner och hade ett minusresultat på 1 miljon kronor.

Koncernmoder för samtliga Brand Factory-bolag är LIFAB Intressenter.

Senaste nytt

Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Konsttryckspecialisterna Bild & Ram på Råå har investerat i storformatsskrivaren Epson SC-P20500 via NI Solutions. Den nya tolvfärgsmaskinen gör att de kan återge fler detaljer och färger i bilderna när de hjälper kunder med reprofotografering och fine art-print.

DSC_1916
Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

En brittisk, tidigare distributör av turkiska Diferros sublimeringskalanderpress, har inlett en rättsprocess mot tillverkaren, avslöjar Printweek. Sedan 2023 har två explosioner inträffat och en person avlidit.

dp2-e1698336327815
Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

Elanders öppnar nytt tryckeri

Samarbete ska lägga grunden för en framtidssäker modell för bokproduktion.

FotoJet---2025-10-30T141950.430
Elanders öppnar nytt tryckeri

Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Ett Stockholmföretag har tillverkat svenska registreringsskyltar åt Transportstyrelsen sedan 2002. Från sommaren 2026 blir det värmländsk produktion. Här är bolagen med muskler bakom.

Skärmavbild-2025-11-14-kl.-10.16.38
Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Läs vidare

Mimaki tar Tiger-teknologin till skyltindustrin

Mimakis sublmeringsskrivare Tiger600-1800TS ska utrustas med det nya vattenbaserade pigmentbläcket AP50. Det gör att leverantören tar sin Tiger-teknologi för textiltryck till skylt- och grafikindustrin.

Tiger600-1800TS-with-Pigment-Inks
Mimaki tar Tiger-teknologin till skyltindustrin

Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Den grafiska branschorganisationen Intergraf uppmanar nu EU att skjuta upp den omdiskuterade avskogningsförordningen EUDR, som träder i kraft den 30 december 2025.

EUDR-2
Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad