Stort intresse för Brand Factory efter konkursen

PUBLICERAD: 5 december 2023
UPPDATERAD: 5 december
Produktionen drivs vidare som vanligt hos Brand Factory Printhouse tills en ny ägare eventuellt tar över. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Efter konkursen av Brand Factory Printhouse och Brand Factory Holding ser konkursförvaltaren goda förutsättningar för att hitta köpare till de två bolagen, alternativt delar av rörelsen. Processen väntas vara klar under december månad.

– Det har redan hört av sig ett stort antal som är intresserade av hela eller delar av verksamheten. Vi kommer inleda diskussioner och ta fram ett underlag så att de kan komma in med bud, men det är för tidigt att säga något om utgången, säger konkursförvaltaren Nils Åberg på Advokatfirman Carler.

Produktionen hos Brand Factory Printhouse i Farsta pågår för fullt. Leverantörerna får full betalning för det som levereras från konkursen och fram tills dess att en eventuell ny ägare tar över. Det som levererades innan konkursen står däremot som en fordran hos konkursboet.

– Vi hoppas kunna få in så mycket pengar som möjligt så att leverantörerna kan få betalt, men tyvärr hamnar de ofta i kläm i sådana här situationer, säger Nils Åberg.

Tror på en fortsättning

När det gäller Holding-bolaget så består det av numera värdelösa aktier i Printhouse samt dotterbolagen Brand Factory Signs & Graphics och Brand Factory Logistics som inte omfattas av konkursen. Även för Brand Factory Holding har det inletts diskussioner med potentiella köpare.

Nils Åberg säger att han ser positivt på möjligheterna att hitta nya ägare till båda bolagen:

– Jag har goda förhoppningar om att verksamheten ska kunna fortsätta. Däremot kan det finnas delar som vi inte kan styra över, som hyresavtal för lokalerna och leasade maskiner. Det kommer nog att utkristallisera sig inom ett par veckor, säger han.

Backat 100 miljoner

Brand Factory Printhouse omsatte under 2022 totalt 296 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 181 000 kronor. Sedan rekonstruktionen 2019 har omsättningen fallit nästan 100 miljoner, från 391 miljoner. Holding-bolaget har gått back flera år i rad, förra året med 8 miljoner kronor, med en omsättning på 524 miljoner.

Brand Factory Signs & Graphics har ökat de senaste tre åren, men samtidigt gjort sämre resultat för varje år. Förra året landade omsättningen på 133 miljoner kronor med en vinst på 7,2 miljoner. Brand Factory Logistics omsatte 2022 totalt 46,5 miljoner och hade ett minusresultat på 1 miljon kronor.

Koncernmoder för samtliga Brand Factory-bolag är LIFAB Intressenter.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland