Brand Factorys tryckverksamhet kan läggas ner

PUBLICERAD: 19 december 2023
UPPDATERAD: 19 december
Det ser ut som att tryckeriverksamheten i Brand Factory Printhouse kommer att upphöra och att inventarierna säljs. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

I slutet av förra veckan gick anbudstiden ut för de två konkursade Brand Factory-bolagen. Det ser inte ut som att det finns någon som vill ta över och därför väntar troligen avveckling och försäljning av inventarierna.

– Det är alltid svårt att få igenom en affär på en så begränsad tid. I det här fallet är det dessutom dålig konjunktur och vikande försäljning, inte bara för Brand Factory utan även för konkurrenterna. Det har funnits intressenter, men som det ser ut nu så finns det inte någon som är beredd att ta över. Min bedömning är att det är ett för stort åtagande med hyreskontrakt och kapitalbindning i maskiner. Det är för tufft helt enkelt, säger konkursförvaltaren Nils Åberg på Advokatfirman Carler.

Det innebär med allra största sannolikhet att tryckeriverksamheten i Brand Factory Printhouse kommer att upphöra efter årsskiftet. Produktionen fortsätter enligt Nils Åberg året ut för att kunna färdigställa så många kundorder som möjligt. Därefter säljs maskiner och andra inventarier till de som lagt högst bud i anbudsprocessen.

Under januari är planen att budgivningarna ska dokumenteras i avtal med respektive köpare. I den skriftliga redovisningen efter konkursen kommer det att framgå köpeskilling för respektive maskin, men inte identiteten på köparen. I början av januari är planen också att sälja resterande inventarier på auktion.

Tidigare i december blev det klart att bolagen inom Signs & Graphics i Sverige och Norge drivs vidare av Lazarus Industriförvaltning. Nu diskuteras en överlåtelse av Brand Factory Logistics som väntas vara klar inom kort. Vem som är köpare där är ännu inte offentligt, men enligt konkursförvaltaren rör det sig om en extern aktör, ”en ny trygg ägare”. Personalen har informerats löpande om utvecklingen i samtliga bolag.

– Förhoppningen är att få i mål Logistics-affären så att vi i alla fall kan rädda tre av fyra bolag.

Det konkursade moderbolaget Brand Factory Holding består i så fall enbart av ett dotterbolag i form av Printhouse. Att det skulle komma en köpare av tryckeriverksamheten ser Nils Åberg inte som troligt.

– Det har hänt förut att det kommit in en köpare i sista stund, men realistiskt sett så är det nog små möjligheter för det i det här fallet. Jag hade blivit väldigt positivt överraskad i så fall.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Blå & Co köper folietillverkare

Det svenska investeringsbolaget Blå & Co köper Scandisales. Samtidigt tar Kim Melander över vd-posten hos den danska folietillverkaren.

Scandisales-1
Blå & Co köper folietillverkare

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept