
Pandemin satte många käppar i hjulen, inte minst för mässarrangörerna. Branschorganisationen Promotion Wholesalers Association Scandinavia (PWA) var en av dem som fick tänka om och skapa ett digitalt alternativ.
Sign&Print träffar PWA:s ordförande Roger Nilsson och projektledare Maria Olsson i samband med den första mässdagen under januariupplagan av Nordic Profile Fair Hybrid. Ett snöoväder har dragit in över Götaland och det har därför varit en lite lugnare förmiddag än vanligt i mässgångarna. Maria Olsson framhåller fördelen med en hybridmässa en dag som denna.
– Vi gör livereportage med ett filmteam hos utställarna och dessa eftersänds på den digitala plattformen under två veckor efter mässan. Vi brukar fokusera på nya leverantörer och det som är aktuellt och sticker ut. Det finns även en mässkarta där kunderna kan ta kontakt och göra förfrågningar hos utställarna, säger Maria Olsson.
Mellan åren 2013 och 2018 arrangerades Nordic Profile Fair tillsammans med SBPR (Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter) som är återförsäljarnas branschorganisation. Från 2019 har PWA varit ensam mässarrangör i samarbete med Elmia.
Kompletterar den fysiska mässan
Traditionellt har det varit två mässor per år, vecka 3 och vecka 33. I januari med extra mer fokus på textil och i augusti har det varit mer inriktning på hårda profilartiklar och julprodukter.
– Det har gjorts försök att dra ner till en mässa per år och bara köra i januari, då det brukar vara något fler besökare. Men då var det några medlemmar som så gärna ville köra i augusti att det blev bestämt att PWA ska köra två mässor per år, säger Roger Nilsson.
Under covid blev det tvärstopp för fysiska sammankomster och därför togs beslut om att styra om till en digital mässa istället, Nordic Profile Online. Maria Olsson anställdes i juni 2020 och hennes första arbetsuppgift blev att ta fram en digital mässplattform. Hon har tidigare arbetat med marknadsföring och som återförsäljare i produktmediabranschen i över 25 år och är nu PWA:s enda anställda.
Den digitala satsningen beskrivs som lyckad och fick därför ett liv även efter pandemin dragit förbi i form av Nordic Profile Fair Hybrid.
– Det digitala ersätter inte den fysiska mässan, men kompletterar den, säger Maria Olsson.

Roadshow och showroom
Förutom mässor arrangerar PWA även andra event. Ett exempel på det är PWA Promotion On Tour som är en roadshow. Nästa tillfälle är i mars och då blir det stopp i Norrköping, Göteborg och Malmö.
– Det kan vara svårt att få folk att komma på mässorna, så det här är ett sätt att komma närmare kunderna. Vi brukar fråga våra medlemmar om de vill följa med och så utgår vi från det, berättar Roger Nilsson.
– Nästa gång är det 25 leverantörer som sagt ja, så det blir en liten minimässa. Inte med riktiga montrar som här på mässan, utan en enklare tillställning med rollups och bord. Det blir en chans att träffa våra medlemmar lokalt, säger Maria Olsson.
I juni förra året invigdes ett eget showroom centralt i Stockholm där tolv av medlemmarna visar upp sitt produktsortiment under namnet PWA Promotion House. Beläget mitt i centrala Stockholm och i samma hus på Barnhusgatan 16 som flera liknande verksamheter är tanken att skapa en mötesplats för produktmediabranschen. Utställarna turas om att vara värdar en vecka i taget för att visa runt besökarna. Två gånger per år arrangeras det kundevent i lokalerna, vecka 4 och 34. Det finns även konferenslokaler som medlemmarna kan hyra.
Når Stockholmsmarknaden
Strax innan jul besökte Sign&Print PWA Promotion House och då var det Kent Lund från Halmstads Handelshus som höll ställningarna. Han säger att det var självklart att ta chansen att visa upp sig:
– Vi var en av de snabbaste att tacka ja, det var verkligen först till kvarn som gällde. Vi har ingen säljare i Stockholm så det var naturligt för oss att finnas representerade här istället. Det blir ett naturligt sätt att nå marknaden i Stockholmsområdet och förhoppningsvis kunna öka försäljningen, säger Kent Lund.
De andra utställarna är Neutral.com, Tee Jays, Carlobolaget, Portia, Zebro International, Fruit Distribution, Headwear Scandinavia, MEC Profil, PTS Askeroth, Stilo Skandinaviska och Midocean.

Hållbarhet en utmaning
Roger Nilsson kom in så ordförande i PWA 2012 och hade då varit vd i drygt 25 år inom tillverkningsindustrin, möbler, entreprenad och i privata-, börs- och offentliga bolag. Han erkänner att han var lite skeptisk till produktmediabranschen.
– Då tänkte jag nog att det bara skulle vara en massa krimskrams, säger han med ett skratt.
– När jag tittar runt här i dag så finns det väldigt mycket högkvalitativa produkter, även om det i branschen finns en jätteutmaning när det gäller hållbarhet.
Mycket har också hänt i organisationen sedan Roger Nilsson började. Då var det 17 medlemmar och ekonomiskt handlade det om bara ett par hundra tusen kronor om året. I dag har det växt till 62 medlemsföretag och en omsättning på 10 miljoner kronor.
En gemensam branschorganisation
Och det kan bli fler framöver. En process har inletts om att SBPR:s medlemmar ska kunna gå över till PWA. Det skulle innebära en starkare organisation, påpekar både Maria Olsson och Roger Nilsson. De har även tidigare haft en del samarbeten, bland annat har PWA bidragit med ekonomiskt stöd för att SBPR kunnat lyfta gemensamma branschfrågor genom utbildning, lobbying och marknadsundersökningar.
– Vi som organisation riktar oss bara till grossister, det står i våra stadgar. Men vi tittar på att öppna upp så att även återförsäljare kan bli medlemmar och vid ett medlemsmöte fick vi mandat att gå vidare med den frågan. Förhoppningsvis kan det ske senare i vår, säger Roger Nilsson.
