Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

PUBLICERAD: 2 februari 2024
UPPDATERAD: 2 februari
Collage skapat med bilder från Heidelberg.

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.

Vi börjar på Heidelberg, som är mest kända för sina tryckpressar, men som också ligger bakom utvecklingen av mjukvara för både prepress-, inpress- och postpress-lösningar, för att höra om deras AI-implementationer och erfarenheter.

Jens Cronval, direktör för Heidelberg Nordic, välkomnar oss tillsammans med produktspecialisterna Brian Hansen och Poul Breindal.

Drömmen om den operatörsfria tryckmaskinen

– AI används redan flitigt i Heidelbergs maskiner. I arbetet med att automatisera maskinerna och minska omställningstiden, samt tiden det tar att avveckla produktionen, spelar artificiell intelligens en oerhört viktig roll, som bara kommer att växa. Visionen är att vi en dag ska ha en tryckmaskin som till stor del kan manövreras med en på/av-knapp, säger Poul Breindal.

Poul Breindal. Foto: Heidelberg

Redan under Drupa 2016 lanserade Heidelberg det så kallade ”Push-to-Stop”-konceptet som innebär att tryckmaskinerna kan bearbeta upp till 50 jobb automatiskt.

Meningen är att utskriftsjobb i samma papperskvalitet och format produceras och bearbetas helt automatiskt. Det enda skrivaren måste se till är att det finns tryckplåtar klara i kassetterna och papper i mataren.

I stället för att starta de enskilda delarna av jobbändringsprocesserna manuellt via kontrollpanelen, måste operatören aktivt stoppa maskinen om denne så önskar = Push-to-Stop.

Dels kan man ha ett regelverk som kan implementeras på ett antal enhetliga uppgifter. Man kan också låta maskinen själv bestämma hur uppgifterna ska utföras, vilket kommer att kräva AI-baserade lösningar.

Big data samlas in via molnet

Brian Hansen förklarar att två saker behövs för att arbeta med AI. Den ena är digitaliseringen av den grafiska utrustningen. I dag är en Heidelberg-tryckpress utrustad med hundratals sensorer som var och en säger något om maskinens eller förbrukningsvarornas skick och kvalitet. Det måste helt enkelt vara möjligt att analysera maskinens effektivitet under produktion, förbrukning och resultatet.

Den andra förutsättningen är insamling av all information som maskinen genererar – big data – som ska ligga till grund för de beslut som AI ska fatta. Detta görs via Heidelbergs Kundportal, som är en molnbaserad kundplattform. Varje dag samlas tusentals bitar av information från produktionsutrustning över hela världen. Datamönster identifieras och deras effekt på produktionen lärs ut.

Var finns AI idag hos Heidelberg?

Bland de viktigaste AI-stödda funktionerna på Heidelberg idag är den ”virtuella skrivarassistenten” PAT (Performance Advisor Technology). Mjukvaran PAT analyserar kontinuerligt produktionshastighet, omställningstid och kvalitet och kommer med förslag på relevanta förbättringar i form av till exempel luftjusteringar, rulljusteringar, optimering av tvättprogram, ändrad användning av förbrukningsvaror, operatörsutbildning med mera.

Brian Hansen. Foto: Søren Winsløw

Systemet är självlärande i den meningen att PAT själv övervakar effekten när de föreslagna förändringarna har gjorts. Därmed optimeras hela processen kontinuerligt. Brian Hansen tillägger att de kontinuerligt jobbar med att lägga till nya funktioner i PAT, så att de med tiden även ska kunna hantera spökbilder, duplicering och mycket mer via AI.

Skiften av jobb utan operatör

Intellistart 3-programvaran tittar på det aktuella jobbet i maskinen och jämför det med nästa jobb i kön och definierar sedan alla nödvändiga steg för bytet av jobb utan någon operatörsinblandning. Intellistart 3 genererar automatiskt de nödvändiga stegen för det intelligenta bytet av jobb i form av en dynamisk och processorienterad lista. Det ger ett effektivt och snabbt skifte av jobb utan uppehåll och operatörsingripande.

Mjukvaran Color Assistant Pro, i kombination med Heidelbergs Inpress Control (inline färgkontroll), kommer automatiskt att justera färgzonsöppningarna i förhållande till den laddade färgkurvan.

När jobbet körs utvärderar Color Assistant Pro alla färgzonsändringar som gjorts av skrivaren eller Inpress Control för att få ett OK-ark jämfört med den ursprungliga CIP4-färgprofilen.

Ändringarna används för att korrigera den relevanta färgkurvan med hänsyn till färg och papperskvalitet. På så sätt uppnås korrekt färgtäckning ännu snabbare nästa gång den angivna papperskvaliteten finns i maskinen.

Vad ger det användarna?

– Det säger sig självt att det ger en snabbare konvertering och mindre returpapper. Till exempel kan övergångstiden som en operatör använder för att manuellt växla mellan två jobb ändras från tre minuter till tre sekunder. Om du har 20 jobb på en dag är det nästan en timmes extra produktionstid. Vi har gott om data för att dokumentera det, säger Brian Hansen och visar ett utdrag från en presentation han nyligen visade för en kund.

Men lika viktigt handlar det om att ta itu med problemet att det blir allt färre som kan driva en traditionell grafisk maskinpark. Inte bara tryckmaskiner, utan även all annan utrustning.

– Vi hör om det problemet hela tiden, oavsett var i världen vi befinner oss. Så automation och effektivitet baserad på AI är ett verktyg för överlevnad, säger Brian Hansen.

Jens Cronval. Foto: Søren Winsløw

– Vi arbetar just nu med ett verktyg som har fått utvecklingsnamnet ’Pathfinder’. Det är ett verktyg som kan planera hela produktionen utifrån all given data och organisera ett bud för den mest optimala produktionsplanen. Den kommer troligen att visas på DRUPA. Dessutom arbetar vi intensivt med att sprida de AI-baserade verktygen till att även omfatta både pre- och post-press funktioner och utrustning, säger Jens Cronval.

Utmaningar och möjligheter

Jens Cronval tillägger att AI redan är en oundviklig del av vår vardag.

– Det kommer att ta mycket plats på DRUPA och Heidelberg kommer att ligga längst fram i första raden. Den skepsis som många har bygger ofta på att vi inte vet tillräckligt om det. Som tur är har Heidelbergs utvecklingsavdelning arbetat med AI i många år, och har inte bara implementerat några fantastiska lösningar i vår tryckpressmjukvara, utan använder den också aktivt i utvecklingen av mjukvara för att både kontrollera kvaliteten på all kod som produceras och inte minst för att kontrollera säkerhetsluckor. Så jag tror att Heidelberg är extremt väl rustat för en framtid med AI och att kunderna kan känna sig trygga i vårt företag.

 

 

 

 

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland