TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
I utkanten av Karlstad, ett stenkast från Klarälven ligger TAG Concept Branding.
– Vi vill vara en one stop shop när det gäller profilering och reklam. Vi gör allt som du kan sätta ditt varumärke på. Från papperstryck till alla typer av skyltar, tryck och banderoller och såklart kläder och övrig produktmedia. Vi har en även en hel del exklusivare varumärken på textil då det krävs lite mer från kunderna, säger Andreas Gustafsson.
Det var Andreas Gustafsson far som grundade företaget 1976. På den tiden handlade om målade skyltar, annonser och grafisk formgivning för att sedan växa med screentryck.
– När jag var liten så fanns det screentryck och ugn hemma. Man fick tio öre t-shirten om man vek. Det var lite ”barnarbete” där, säger Andreas Gustafsson med glimten i ögat.
Under 70- och 80-talen var utbudet av profilkläder begränsat, och de tryckta kläderna tillverkades oftast i stora serier. Det handlade mest om t-shirts och collegetröjor, berättar Andreas.
– När alla beställde på den tiden var det stora volymer. Vi tryckte 15 000 nattlinnen, och den minsta pizzerian beställde flera hundra t-shirt och så vidare. Inte som idag där våra kunder är helt klart trendkänsligare och vill hellre handla kvalitet istället för kvalitet. Vilket såklart är mer hållbart sätt, säger Andreas Gustafsson.
Gåvor och profilkläder
På 80-talet köpte Andreas far en fastighet i Skattkärr utanför Karlstad. Där anställde han tre-fyra personer. I lokalen fanns flera screensnurror och ett showroom. På 80- och 90-talen blev det mer gåvor och den tidens giveaways samt en lite större utveckling av profilkläder som då blev allt viktigare för TAG.
– Då hade vi Wermlandsbanken som idag är Nordea som nyckelkund. Det var väl det som drev på lite så att det gick att investera i nya grejer, säger Andreas Gustafsson.
Andreas Gustafsson visar fotoalbum på bildekorer som Tag Reklam gjorde på 1980-talet. Många av bilarna har fräcka linjer som var på modet på den tiden. Begränsningarna digitalt med folieskärarna förr var att det endast fanns kanske 7–8 typsnitt. Annars var det handskurna dekorer med smörpapper och overhead som gällde för att få till grafiska mönster och egen design.
– Lite kul att vi dokumenterade mer förr med Polaroid än de produktioner vi gör idag.
1993 flyttade företaget till Karlstad. Andreas Gustafsson tog över som vd för 15 år sedan.
– Jag är på alla positioner och är kanske minst vd. Jag är både säljare, grafisk formgivare och får rycka in där om något är sjuk. Jag tycker att det är väldigt kul eftersom jag jobbat i tryckeriet i många år, varit bara grafisk formgivare i några år och jobbat på skylt några år.
”Mer inspiration än butik”
För fem år sedan fick lokalerna ett ansiktslyft med ombyggnad, ny profil och logotyp.
TAG:s showroom går i svart med små spotlights. Butiken ger ett stilrent intryck.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan. Det är vår filosofi. Det ska vara mer inspiration än butik. Alla vill ändå ha olika färger, modeller och en variant av prylarna, men det är inte så lätt att hålla det så stilrent, prover har en förmåga att hamna i utställningen på något konstigt sätt. Gärna en vattenflaska, ett paraply och en penna.
Varför då?
– Förr hade vi kanske 100 pennor hemma som kunden skulle få se. Det kunde ta en halvtimme för kunden att bestämma sig för de skulle känna på varje penna. Då är det bättre att kunden förlitar sig på att vi tar fram de rätt produktmedia som går hand i hand med både budget och grafisk profil.
Storheten med giveaways
Blir kunden intresserad av ett paraply eller en flaska så kanske inte rätt produkt finns i butiken men personalen vet att det finns en sort i rätt färg eller material och kan sätta ihop ett kit med rätt produkter.
– En del företag kanske tycker att det är onödigt med giveaways och förstår inte storheten i det. Det gäller att välja produkter som passar aktivitet och har lång livstid och såklart används. Då jobbar varumärket och används och blir en positiv produkt för mottagaren.
Sedan finns det företag som behöver lite hjälp på traven när det gäller profilprodukter och giveaways.
Märker ni av trender inom profilprodukter?
– Produktmedia med kvalitet, såklart mycket basprodukter som egentligen aldrig blir omodernt och som används som flaskor, bilmuggar, paraplyer, väskor och frotté. Låter kanske tråkigt men med rätt formspråk kan dessa produkter blomstra.
Solen skiner i Karlstad
TAG Reklam är upphandlad leverantör av profilkläder till bland annat Karlstad kommun, Region Värmland och industrikoncernen Lesjöfors. De hjälper kunderna att sätta upp webbshoppar där de kan beställa TAG Reklams produkter med sina företagsloggor.
TAG Reklam gör också dekor och skyltar. I skyltproduktionen finns både internationella och lokalt producerade maskiner. Här trängs två värmländsk producerade monteringsbord från Rollsroller och EWS.
– Vi har 50 tum-printer, en HP latex. Vi hade den förra generation också. Den är väldigt bra, lättarbetad, smidigt och strular inte, säger Andreas Gustafsson.
I tryckeriet finns en sexfärgssnurra för screentryck och transferskrivaren Epson Surecolor F2100 som de köpte för något år sedan.
– Vi köper och gör en hel del transfer själva. Den är en räddning när det är snabba puckar och mycket färger och toningar och någon ska ha tio t-shirts. Den har varit väldigt bra för oss.
– Jag skulle säga att skylt och dekor, profilkläder och present/reklam är nästan 30, 30, 30 procent. Det är en bra mix känner vi.
Har ni planer på nya maskininvesteringar?
– Vi har varit inne lite på frigolitskärare men det är så skrymmande. Det kräver lackering och målning, vilket kräver lite andra lokaler. Sedan köper vi mycket formbyggda LED-skyltar både från Sverige och Europa.
Han vill att det är beläggning på de maskiner de har. Annars kan de lika gärna handla tjänsterna av någon annan aktör.
All time high
Företaget har gått bra länge och har bara svarta siffror de sista tio åren. Sista bokslutet gick de från 18,5 till 21,3 miljoner i omsättning. Det är den högsta siffran hittills.
– Det var extremt, det var ”väggenkänningar”. Det var inte bra. Det är kul men vi hade behövt vara mer personal.
Under tiden Andreas Gustafsson varit vd har de inte expanderat speciellt mycket utan varit runt 6–8 anställda. För ett par år sedan var nyanställningar på gång. Sedan kom pandemin vilket följdes av kriget i Ukraina.
– Då blir det att man håller tillbaka. Som tur är känner jag idag. Det är klart man kan gasa sig ur en lågkonjunktur men det blir lite mer att driva runt och ännu mer ansvar. Jag vill gärna att personalen skall känna att det är trygg arbetsplats och inte finns så stor risk för permitteringar
Hösten 2023 var dock sämre än samma period året innan för Tag Reklam som har brutet räkenskapsår.
– Jag räknar med att vi kommer backa lite och att det blir lite som 21/22. Men vi kämpar på och gör det bästa av saken.
Vill växa
Andreas Gustafsson skulle gärna vilja expandera företaget och anställa ett par personer till.
– Men det tänkte jag för fem år sedan också innan pandemin. Det är svårt. Från den punkten har vi hela tiden ökat omsättningen men hela tiden fått känslan att det kommer bli katastrof i världen. Nu känns det ganska bra att vi inte satsat och står med en massa personal. Nu är det perfekt balans av arbete och personal.