
Tryckerier som håller sig uppdaterade kring tekniska trender och innovationer kommer bäst kunna utnyttja och se potentialen, skriver Konica Minolta i ett pressmeddelande. Under Drupa kommer de visa sin syn på vart framtidens tryckteknik är på väg.
Besökare kommer att kunna fördjupa sig i en berättelse där skalbarhet, kapacitetssäkerhet, hållbarhet och smart fabriksautomation smälter samman – allt centrerat kring mänsklig erfarenhet.
Digitaltryck fortsätter att vara en drivande kraft för kommersiella och industriella applikationer. Det gäller särskilt när volymerna fortsätter att minska och kraven på hållbar produktion ökar. Digitalisering – ett av Drupas nyckelteman – är ett huvudtema för årets evenemang. Det möjliggör helt nya processer och tillämpningar inom tryckeri- och förpackningsindustrin och banar väg för industri 5.0.
Denna trend förenar skalbarhet, kapacitetssäkerhet, hållbarhet och intelligent fabriksautomation – samtidigt som den fokuserar på människor. Skalbarhet av tryckvolymer uppnås på två sätt: På kort sikt genom outsourcing och på längre sikt genom digitalisering och automatisering av produktionen.
Artificiell intelligens, plattformsekonomi och öppenhet för innovation inom industriella applikationer spelar här en nyckelroll. Ett annat viktigt ämne på Drupa 2024 är den framskridande trenden mot personifiering.
Miljö viktigt
Förutom digitaliseringen står hänsyn till miljön högt på mässans agenda. Ämnen som cirkulär ekonomi, energieffektivitet och resurshushållning är nyckelfaktorer för hela branschen. Miljövänliga och etiska inköpsmetoder prioriteras alltmer hos kunderna. Tryckarna kan därför göra skillnad genom hållbara produktalternativ och mindre CO2-avtryck, hållbarhet och erbjudanden om mer miljövänliga produkter och tjänster. Digitala lösningar innehåller ofta möjligheten till mer hållbara produkter, tjänster och processer.
Som tillställning är Drupa inte bara efterfrågad som en global industriplattform, utan fokuserar också på relevanta och visionära ämnen. Här visar utställarna nya affärsmöjligheter med sina innovationer, idéer och koncept. För en utställare som Konica Minolta ligger fokus på Drupa på dessa trender och innovativa teknologier: E-handeln fortsätter att växa, Tillväxten inom e-handel förväntas fortsätta; därför bör tryckare erbjuda en sömlös onlineupplevelse som integrerar offlinekanaler.
Idag förväntar sig kunder personliga upplevelser och smidiga övergångar mellan online och offline.
Andra spaningar
Personifiering: Tryckföretag bör investera i avancerad teknik och dataanalys för att ge personliga shoppingupplevelser. Det kan innebära personliga rekommendationer, riktade marknadsföringskampanjer och skräddarsydda kampanjer för att öka kundlojaliteten och behålla kunderna.
AI, automation och försörjningskedjor: Det lönar sig att använda artificiell intelligens och automationsteknik för att optimera verksamheten och öka effektiviteten. Inom 3D-printing använder många företag redan AI för att optimera sina arbetsflöden, förutsäga defekter, förbättra kvaliteten och automatisera utskriftsprocessen.
Dessutom finns det AI-drivna chatbots som hjälper kundtjänst, automatiserad lagerhantering och efterfrågeprognoser.
För att optimera försörjningskedjan kan RFID tillhandahålla realtidsdata om lagernivåer, förbättra noggrannheten i lagerräkningen och för påfyllningsprocessen effektiv.
AR och VR – The Future of Print: Virtuell verklighets intåg i tryckeribranschen ger fascinerande möjligheter och är på väg att bli ett standardverktyg. Det möjliggör fascinerande produktvisualiseringar och interaktiva upplevelser som driver köp.
Datasäkerhet och integritet: Det är viktigt att skydda kundinformation och följa dataregler. Robusta säkerhetsåtgärder och transparent datapraxis är avgörande för att vinna och bibehålla dina kunders förtroende.
Integration av ny teknik: Håll utkik efter innovativa lösningar som blockchain, Internet of Things (IoT) och smarta enheter. Dessa tekniker kan möjliggöra säkra transaktioner, lagerspårning i realtid och personliga shoppingupplevelser.
Smart taggning och förpackning: Smarta taggar, smart near field communication (NFC)-etiketter och interaktiva förpackningar med QR-koder eller augmented reality-element hjälper varumärken och återförsäljare att engagera sig med konsumenter, leverera produktinformation och skapa interaktiva upplevelser. Erbjud dina printkunder dessa alternativ för en modern kundupplevelse.
Kombinationen av olika teknologier och koncept gör tryck oersättligt. Genom strategiska partnerskap låser vi upp digitalisering för kunderna och möjliggör end-to-end-ekosystem i flera segment från prepress till efterbehandling, till exempel inom etiketter, förpackningar, reklam, books-on-demand, textilier, storformat med mera.
Konica Minolta kommer att finnas i hall 8B på DRUPA i Düsseldorf.