Efter nerskärningarna: Billes tryckeri anställer och investerar

PUBLICERAD: 5 april 2024
UPPDATERAD: 8 april
Niklas Bille, vd på Billes tryckeri i Göteborg.

Billes tryckeri som är en av landet största tryckerier ökar i omsättning men tappar i vinst. Men 2024 har börjat bra och företaget ska både anställa och investera i nya maskiner.

Under 2023 minskades organisationen med ett tiotal tjänster . Men nu anställer tryckeriet i Mölndal medarbetare igen på både produktion- och tjänstemannasidan. De planerar också att satsa på nya maskiner under året.

– Vi har en del investeringar på gång inom digitalt storformat som vi tror vi kommer fatta beslut om i vår eller senast i sommar efter Drupa. Vi vill öka vår kapacitet på både rulle till rulleproduktion, och planprinting. Senaste månaden upplever vi en betydande ökning av efterfrågan, säger Niklas Bille, vd.

Dotterbolag gör vinst

En annan positiv nyhet är att Billes lager- och distributionsföretag Billes DIOS för första gången gör ett positivt resultat sedan de kom in i koncernen för ungefär fem år sedan.

– Det har varit många utmanande år i Billes DIOS som vi flyttade till betydligt större och modernare lokaler efter förvärvet, med stora extra kostnader som följd. Och exakt när det var klart i början av 2020 så drog pandemin igång. Men nu är vi på banan med tillväxt och resultat och det ser ut att kunna gå ganska bra för Billes DIOS framöver, säger Niklas Bille.

Lägre vinst

Billes tryckeri med 100 anställda fortsätter hålla omsättningen på en jämn och hög nivå. Årsbokslutet för 2022/2023 som stängdes sista augusti 2023 är nu klart. Omsättningen landade på 235 miljoner kronor. En ökning med cirka åtta miljoner jämfört med året innan.

Vinsten har dock minskat mellan åren och landade på 5,3 miljoner kronor.

– Hösten 2022 och våren 2023 gick väldigt bra, men sommaren och därmed avslutningen på det bokföringsåret blev riktigt svagt. Vi förlorade betydligt mer än vanligt under semesterperioden 2023. Samtidigt var vi för dåliga på att parera alla kostnadsökningar under 2022 och 2023 och det bidrog också till ett lägre resultat senaste året vs året innan trotts en skaplig omsättningsökning, säger Niklas Bille.

Färre anställda

I senaste årsresultatet ingår tagna kostnader för uppsagda medarbetare som inte jobbade efter 31 augusti med 2,5 miljoner kronor.

– Vi jobbade också mycket under hösten 2023 med att se till att vi får med alla kostnadsökningar under 2022 och 2023 i prissättningen framöver. Det förväntar vi oss kommer ge förbättrade resultat under 2024, säger Niklas Bille.

Han berättar att de nu, sex månader in på den innevarande bokföringsåret haft en skaplig höst 2023 men något sämre än samma period året innan.

– December och januari var bitvis riktigt svaga. Februari och mars hittills är riktigt bra med rejäl ökning vs 2023. Det ser bra ut ni för våren, och det är vi mycket glada för, säger Niklas Bille.

Niklas Bille berättar att de ska anställa till företaget igen.
Jubilerade förra året

2023 var det 60 år sedan tvillingarna Stig och Gunnar Bille startade Billes tryckeri i Göteborg. Mycket har hänt i den grafiska branschen sedan bröderna Billes tid. Till en början var inriktningen storformat för utomhusreklam, något som fortfarande är en kärnverksamhet i tryckeriet bland annat genom produktion av ljusskåp för busshållplatser i Sverige, Norge och Danmark.

Produktutbudet har utvecklats under årens lopp och företaget erbjuder nu en bred palett av grafiska tjänster. Bland kunderna finns ett flertal av de stora skandinaviska butikskedjorna, reklambyråer, industrier samt kultur- och sportevenemang. Mäklarkedjorna är också återkommande kunder för att trycka prospekt och DR-utskick.

Trots att den grafiska branschen gått igenom ett stålbad i och med digitaliseringen med krympande volymer som följd har Billes tryckeri stått pall. Billes satsar nu framåt och med fortsatt fokus på hållbarhet, kostnadseffektivitet och kundnytta. Niklas Bille poängterar att han tror att det tryckta budskapet kommer att ha en given plats i samhället även i framtiden, i samverkan med de digitala kommunikationskanalerna. ‍

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke