Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

PUBLICERAD: 12 april 2024
UPPDATERAD: 12 april

 

 

”Jag hoppas min affisch kan få fler att reflektera över hur hotad rätten att uttrycka sig är, och att många helt saknar den i dag” säger Isabella Wretman.

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag ”Sprängkraft” föll juryn i smaken. 

Affischen belyser kraften i det skrivna ordet, den hotade yttrandefriheten och de risker som kommer med att uttrycka sig fritt, skriver Grafiska Företagen i ett pressutskick.

– Det var viktigt för mig att belysa att vi kanske tar yttrandefrihet för givet, framför allt i ett land som Sverige. Yttrandefriheten är som en sprängkraft, men den är också hotad på många platser, säger Isabella Wretman som studerar på Bergs School of Communication.

”Yttrandefriheten är som en sprängkraft, men den är också hotad på många platser” säger Isabella Wretman.

Tävlingen riktar sig till studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor med gestaltning av aktuella samhällsfrågor i form av affischer.

En jury ledd av illustratören Martin Ander valde ut tio finalister och under torsdagen utsågs alltså Isabella Wretman till vinnare.

– Med pennan som känd symbol för det skrivna ordet och dynamiten för kraft, vill jag lyfta hur mäktig yttrandefriheten är. Samtidigt är dynamit farligt ­– jag hoppas min affisch kan få fler att reflektera över hur hotad rätten att uttrycka sig är, och att många helt saknar den i dag, säger Isabella Wretman.

Övriga finalister utan inbördes ordning:

Agnes Nordh, Uppsala – Innanför, Yrgo
Amanda Dahlberg, Göteborg – No bark just talk, Yrgo
David Åhrström, Göteborg – Silverskeden, Yrgo
Inês Louro, Portugal – Chords of revolution, Konstfack
Jakob Reinhard, Hamburg – The pain of censorship, Konstfack
Johanna Haraldh, Sundsvall – Bränning av helig bok, Mittuniversitetet
Miranda Borgkvist, Malmö – Ingen är fri förrän alla är fria, Berghs School of Communication
Moa Märta Markgren, Skellefteå – Hundratals kommentarer, HDK Valand
Ylva Johansson, Östersund – En svensk tiger, Yrgo

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke